כיסוי של 360 מעלות: "חץ דורבן" יגן על נגמ"ש האיתן החדש

מנהל הרכש במשרד הביטחון בחר במערכת ההגנה האקטיבית של אלביט מערכות להגן על הנגמ"שים החדשים ועל דחפורי D-9. גם צבא ארה"ב בחר לאחרונה במערכת הישראלית להגנה על נגמ"ש אמריקני

צילום: אלביט מערכות

מנהל הרכש במשרד הביטחון הכריז היום (ג') על הזוכה במכרז ההגנה האקטיבית של מערכת הביטחון: מערכת "חץ דורבן", שפיתחה חברת 'אלביט מערכות' (לשעבר תעש מערכות). היקף המכרז נאמד במאות מיליוני שקלים ובמסגרתו ירכוש משרד הביטחון מאות מערכות הגנה אקטיבית לאורך העשור הקרוב. המערכות יותקנו על גבי הנגמ"ש הגלגלי הראשון "האיתן", שפיתחה מנת"ק במשרד הביטחון ומתאימה גם לדחפורי ה-D9 של צה"ל.

הבחירה ב"חץ דורבן" עבור הנגמ"ש של צה"ל מגיעה תקופה קצרה לאחר הבחירה של צבא היבשה של ארה"ב במערכת "חץ דורבן" עבור נגמ"ש ה-Bradley.

מערכת "חץ דורבן" עושה שימוש בחיישנים אלקטרו-אופטיים, במכ"ם מעקב, משגרים ואמצעי נגד בכדי לנטרל איומים במרחק בטוח מהרכב הקרבי הממוגן. חץ "דורבן מספקת כיסוי של 360 מעלות עבור איומים מטווח קצר הן בשטח פתוח והן בסביבה עירונית. מידותיה הקטנות ומשקלה הנמוך, רמת ביצועים גבוהה לצד נזק שיורי זניח, ורסטיליות וקלות הפעלה, הופכים את מערכת חץ דורבן לפתרון אופטימלי להגנה אקטיבית עבור כל רכב קרבי משוריין (רק"מ).

במכרז השתתפו מערכת מבוססת על "מעיל רוח" ומערכת "חץ דורבן". מנהל הרכש במשרד הביטחון החליט כי המכרז למערכת ההגנה האקטיבית יהיה טכנו-כלכלי, שבו ישוקללו המרכיבים הטכניים לצד הכספיים. יודגש כי הדרישות המבצעיות של צה"ל, שעמדו בבסיס המכרז עבור נגמ"ש האיתן (השייך למשפחת הרק"מ הקל) שונות מאלו הנמצאות היום בשימוש על גבי טנקי המרכבה ונגמ"שי הנמר. בשיקלול מכלול הפרמטרים הטכניים והכלכליים זכתה מערכת "חץ דורבן".

סמנכ"ל וראש מנהל הרכש (מנה"ר) במשרד הביטחון, אבי דדון: "התעשיות הביטחוניות הישראליות הן הטובות ביותר בעולם בפיתוח מערכות הגנה אקטיבית, המעניקות הגנה מקסימאלית לחיילי צה"ל. אני מברך את שתי החברות על התמודדות מקצועית ומכובדת, שמעודדת פיתוח וייצור של התעשייה הישראלית, המחזקת את הכלכלה ואת מערכת הביטחון."

ראש מנת"ק תא"ל גיא פאגלין צין כי חליפת המיגון של האיתן שתוכננה ע"י מהנדסי הפרויקט, בשילוב עם מערכת ההגנה האקטיבית שנבחרה, מאפשרת את המיגון המיטבי ביותר ללוחמי האיתן.

יהודה (אודי) ורד, מנכ"ל חטיבת יבשה ותעש של אלביט מערכות, אמר: "אנו גאים על כך שנבחרנו על ידי משהב"ט לספק לצה"ל את היכולת המבצעית החשובה הזו. ההחלטה של משהב"ט להעדיף את מערכת 'חץ דורבן' מצטרפת לעניין הגובר במערכת הגנה אקטיבית זו מצד צבאות מודרניים רבים, שמעוניינים לשפר את יכולות ההגנה על הרק"מ שלהם".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית