מה באמת עומד מאחורי הפיצוץ ברוסיה?

לפני כמה ימים אירע בצפון המדינה פיצוץ חריג, בו נהרגו מספר בני אדם. החשד הוא כי בפיצוץ המסתורי היו מעורבים גם חומרים רדיואקטיביים. הגרסאות ברוסיה סותרות

 

תיעוד מהפיצוץ המסתורי

תושבים בשתי ערים בצפון רוסיה אוגרים בימים האחרונים יוד, שבו משתמשים כדי להפחית ההשפעה של חשיפה לקרינה. המירוץ ליוד מתקיים לאחר שבצפון המדינה אירע פיצוץ מסתורי במסגרתו נהרגו כמה בני אדם, ועל פי החשד היו מעורבים בו חומרים רדיואקטיביים. על פי דיווחים, ככל הנראה מדובר בניסוי ימי שערכו רוסיה.

בכמה בתי מרקחת נגמר מלאי היוד. לפחות שישה מהפצועים בהתפוצצות הוטסו למוסקבה לטיפול בקרינה. בגדיהם ובגדי הרופאים שטיפלו בהם הועלו באש.

כמה ימים לאחר התקרית המסתורית, ועדיין ישנן יש ידיעות סותרות על רמות הקרינה. משרד ההגנה הרוסי טוען שלא שוחררו לאוויר שום חומרים כימיים מסוכנים, ואילו ארגוני טבע טוענים שנרשמה במשך זמן קצר עליה ברמת הקרינה באזור.

אז מה קרה לפני כמה ימים באתר ניסויי טילים ימי בים, בין הערים הצפוניות ארכנגלסק וסברודבינסק?

ספוטניק דיווח כי היה מדובר בתאונה שאירעה בעת ניסוי של מנוע דלק נוזלי ב-8 באוגוסט.

סוכנות האטום הממלכתית הרוסית ROSATOM דיווחה שהפיצוץ אירע בפלטפורמה ימית בעת ניסוי טיל, "כתוצאה משילוב של כמה גורמים. הדלק של הטיל ניצת ופרצה שריפה. כמה מהעובדים הועפו לים". חמישה נהרגו ושישה נפצעו. משרד ההגנה הרוסי הודיע שלא היו פליטות מזיקות לאטמוספרה ורמות הרדיואקטיביות "נשארו נורמליות".

סוכנות הידיעות הרוסית טאס דיווחה כי היה מדובר בדליקה ופיצוץ בעת ניסוי של טיל על פלטפורמה ימית. חמישה נהרגו בעת שעסקו ב"מקור כוח רדיו-איזוטופי שהיה חלק מטיל".

עם זאת סוכנות הידיעות רויטרס, בשיתוף עם כלי התקשורת הרוסי מוסקבה טיימס דיווח על תמונה מעט שונה. על פי הפרסום, בתאונה היו מעורבים "עובדי גרעין שעסקו בניסוי מנוע של טיל". 

בריאיון לרשת תקשורת בצפון רוסיה סיפרו תושבים של שתי הערים על אגירת מלאי יוד בבתי המרחקת, וציינו כי בעיר סברודבינסק נמצאות מספנות שבהן בונים צוללות המונעות במנועי אנרגיה גרעינית. זה אזור שבו נערכים ניסויים רבים במערכות נשק יבשתיות וימיות שונות. עלתה השערה כי יתכן שהפיצוץ אירע בעת ניסוי בטיל העל-קולי הרוסי החדיש 'צירקון'.

עיתון מקומי בצפון המדינה דיווח כי בגדיהם של פצועי הפיצוץ ושל הצוותים הרפואיים שטיפלו בהם נשרפו באש וכי ששת הפצועים הועברו לטיפול בבית חולים במוסקבה.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית