פנייה ישראלית רשמית לארה"ב לגבי המטוס-מסוק

צעד ראשון בדרך לרכישה? עד היום הביעה ישראל התעניינות ב-V-22 OSPREY, וכעת משרד הביטחון העביר מסמך רשמי לאמריקנים, שמבקש לבחון פרטים אודות הכלי המתקדם שמסוגל להמריא אנכית ולטוס אופקית

 
פנייה ישראלית רשמית לארה"ב לגבי המטוס-מסוק

צילום: AP

צעדים ראשונים לקראת החלטות על כלי טיס חדשים בחיל האוויר: לאחר התעניינות ארוכת שנים, משרד הביטחון מבקש פרטים על כלי טיס חדש לחיל. מדובר במסוק-מטוס V-22 OSPREY, הממריא ונוחת אנכית וטס אופקית כמטוס, ומיועד בעיקר לכוחות ולמבצעים מיוחדים.

לישראל דיפנס נודע כי משרד הביטחון הוציא כתב PNA (מחיר וזמינות) שמטרתו לקבל פרטים על כלי הטיס המיוחד תוצרת בל-בואינג, המוגדר כ-TILTROTOR. הכלי החדשני  מהיר מאוד, נושא כמה עשרות לוחמים ומיועד, כאמור, לכוחות מיוחדים האמורים להגיע ליעד במהירות. מטוסי V-22 כבר ביקרו בישראל ובבסיסי חיל האוויר בתרגילים משותפים לצה"ל וצבא ארה"ב, וטייסים ישראלים התרשמו מביצועיו הייחודיים. כתב הבקשה יוגש לממשלת ארה"ב כ"בקשה לקבלת פרטים", לקראת ההחלטה העתידית אם לרכוש את כלי הטיס.

החלטות לקראת חילופי היסעור?

בתוך כך, בחודש הבא תצא לארה"ב משלחת של חיל האוויר כדי לערוך "בדיקות והערכות" של שני מסוקי התובלה האמורים להחליף את ה"יסעורים" המתיישנים –KING STALION  CH-53K של לוקהיד מרטין ו-CHINOOK CH-47 של בואינג. המשלחת תהיה מורכבת מטייסים, טייסי ניסוי, קציני פרויקט וקציני תחזוקה, כדי לבצע את הבדיקות.

ההזמנה לסיור לימודי זה איננה מטעם היצרניות אלא מטעם צבא ארה"ב. המטרה היא לבחון את שני דגמי מסוקי התובלה, להבין את צורת פעולתם, הטסה ותפעול, ללמוד מצוותי אוויר וקרקע אמריקניים, וכמובן לטוס במסוקים, שלמעשה כבר מוכרים לטייסי מסוקים בחיל האוויר.

משלחת חיל האוויר תבדוק במשך כשבוע כל אחד מדגמי המסוקים. הסיור במסוק של לוקהיד מרטין יתקיים בסימולטור של המסוק בוושינגטון ובבסיס של המרינס במדינת וירג'יניה, ואילו המסוק של בואינג יוצג למשלחת באחת מטייסות המסוקים בזרוע היבשה.

המסוק של לוקהיד מרטין הוא חדש ומצוי למעשה בשלב פיתוח, ואילו מסוקי צ'ינוק של בואינג הם בעלי ותק רב וניסיון קרבי, אך לחיל האוויר יוצע דגם משופר ומתקדם יותר.

לשתי חברות הענק, לוקהיד מרטין ובואינג, יש משרדים ונציגויות ותיקות בישראל, המהוות לובי חזק לתוצרתן. שתי החברות מספקות כלי טיס ומגוון ציוד צבאי למדינת ישראל מזה עשרות בשנים.

גם בתחרות הנוכחית מציגות שתי החברות את התכונות והיתרונות של שני דגמי מסוקי התובלה כמתאימים ביותר לזרוע התובלה של חיל האוויר הישראלי. לוקהיד מרטין ישראל אף הקימה מרכז סימולטורים, בו ניתן 'להטיס' את המסוק KING STALION ולהתרשם מביצועיו במשרד בתל אביב. נציג לוקהיד מרטין בישראל הוא שיקי שני, לשעבר טייס תובלה, מפקד טייסת ובסיס ומוביל מבנה המטוסים לאנטבה, ואילו ראש נציגות בואינג בישראל הוא אלוף (במיל') דוד עברי, לשעבר מפקד חיל האוויר.

על הפרק בעתיד הלא רחוק גם החלטות מתחייבות נוספות: מטוס תדלוק אווירי חדש ומטוסי קרב עתידיים (מטוסי חמקן F-35 נוספים תוצרת לוקהיד מרטין ו/או מטוסי F-15 מתקדמים ומשופרים תוצרת בואינג, או תמהיל של שניהם). ההחלטה הסופית באשר לשינוי פניו של חיל האוויר נתונה בידי הטייסים, מטה החיל ומפקדיו, מערכת הביטחון, שר הביטחון, הממשלה והעומד בראשה. יש להניח שההחלטות על כלי הטיס החדשים לא יתקבלו לפני הקמת הממשלה החדשה אחרי הבחירות ומינוי שר ביטחון.