הלוויין עמוס 17 ישוגר בשבוע הבא

ביום ראשון, 4 באוגוסט 2019, ישוגר לחלל לוויין התקשורת הדיגיטלי עמוס 17 מקייפ קנברל, פלורידה על גבי טיל שיגור של חברת SpaceX

צילום: Spacecom

ביום ראשון, 4 באוגוסט בשעה 01:50 בלילה ישוגר לחלל לוויין התקשורת הדיגיטלי הישראלי עמוס 17, שנבנה על ידי חברת בואינג בלוס אנג'לס, קליפורניה, וישוגר ממרכז החלל בקייפ קנברל, פלורידה. בארץ יעקבו אחר שלבי השיגור הבעלים והיזמים של הלוויין – חברת חלל תקשורת.

עמוס 17 ישוגר לחלל על משגר (500 טונות) של חברת SpaceX. הוא יתייצב ב'נקודת שמים' בדיוק מעל מרכז אפריקה, בגובה של 36 אלף ק"מ, וינוע במהירות סיבובו של כדור הארץ, לפיכך הלוויין כאילו 'תלוי' מעל נקודה אחת. משם יעניק הלוויין הישראלי שירותי אינטרנט, שידורי טלוויזיה וסלולר ללקוחות רבים ביבשת אפריקה – ממשלות וחברות וגופים פרטיים וציבוריים הנזקקים לשירותי תקשורת.

מנכ"ל חברת חלל תקשורת דוד פולק וכמה ממומחי החברה שתכננו את הלוויין מסרו פרטים על עמוס 17, שהוא המשכה של סדרת לווייני תקשורת עמוס. כיום פועלים בחלל שלושה לוויינים ממשפחה זו – עמוס 3, 4 ו-7 – הנותנים שירותי תקשורת בארבע יבשות. מיום ראשון יתוסף למשפחה עמוס 17. חברת חלל תקשורת נוסדה ב-1992 על ידי אלוף מאיר עמית ז"ל, שהיה ראש אמ"ן וראש המוסד. כיום זו החברה היחידה שמספקת שירותי תקשורת לוויינית.

ערן שפירא, מנהל פיתוח עסקי בחלל תקשורת, מסר פרטים טכניים על עמוס 17: משקל הלוויין 6.5 טונות, אורכו 35 מטרים, הושקעו בו כ-400 אלף שעות עבודה, עלותו כרבע מיליון דולר. הוא ישוגר ב-4 באוגוסט, וכעבור 11 יום, זה התכנון, יגיע ל'נקודת השמים' שלו, האנטנות והפאנלים הסולאריים ייפתחו, וכשהלוויין 'יעמוד' בשמים הוא יתחיל 'להאיר' באלומת שידור את יבשת אפריקה והתקווה היא שייתן שירות במשך 20 שנה במגוון תדרי שידור. המטע"ד של הלוויין הוא דיגיטלי, והאות שיגיע ללוויין וממנו ללקוח יעבור תהליכי עיבוד כדי להפחית הפרעות שונות, כמו מזג אוויר וסערות.

מנכ"ל חלל תקשורת דוד פולק מסר כי בעבר הזמינה החברה לווייני תקשורת בתעשיה האווירית, אך בפעם הזאת רק בואינג עמדה בתנאים המיוחדים הנוגעים למועד ההגעה של הלוויין ל'נקודת השמים' אחרי שיגורו. הוא הוסיף כי מבחינת מיקומו, עמוס 17 מתאים לתת שירותי תקשורת לוויינית גם למדינת ישראל והוא מעריך ומקווה שכך יהיה בעתיד, שישראל תצטרף ללקוחות הלוויין, שיתייצב בחלל בנקודה 17 EAST, ומכאן מספרו הסידורי עמוס 17.

היסטוריה קצרה של פרויקט לווייני התקשורת עמוס:

עמוס 1: היה לוויין קטן, עם כיסוי מצומצם, נתן שירותים לרשות השידור.

עמוס 2: נוסף רוחב סרט, הלוויין שידר בין היתר לכוחות הצבא האמריקניים בעירק.

עמוס 3: החליף את עמוס 1.

עמוס 5: הלוויין הראשון שכוון לאפריקה. אבד בחלל.

עמוס 4: נבנה לפני עמוס 5 ושוגר אחרי אובדן עמוס 5. פועל מעל הודו ונותן שירותים למזרח התיכון, נפאל, אפריקה.

עמוס 6: התפוצץ מיד אחרי שיגורו על כן השיגור של חברת SpaceX.

עמוס 7: החליף את עמוס 6.

עמוס 17: מהשבוע הבא, בחלל.

***

צילום באדיבות Spacecom

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית