בריטניה שוקלת כוח ימי ייעודי להגנת נתיבי שיט מפני תוקפנות איראנית

שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט, הציע כוח להגנה ימית בהובלת אירופה במפרץ להגן על הספנות המסחרית מפני התערבות איראנית. בדבריו עם חברי פרלמנט אמר האנט שכוח הביטחון הימי יגן על אנשי הצוות והמטען ממה שתאר כ"מעשים בלתי חוקיים לחלוטין של פיראטיות מדינתית על ידי איראן".

האנט אמר כי כבר שוחח על הקמת הכוח עם עמיתיו בארה"ב, בעומאן, בצרפת, גרמניה, איטליה, פינלנד, ספרד ודנמרק.

להצעה קיימות הקבלות עם כוחות ימיים בינלאומיים קיימים הפועלים במפרץ, כמו גם לכוח נגד הפיראטיות של האיחוד האירופי הפועל מול חופי מזרח אפריקה. עם זאת, המשימות הללו מגנות בעיקר מפני גורמים לא-מדיניים. האנט הודה כי ארה"ב ביקשה לראשונה מבריטניה לתרום לכוח הגנה ימי ב-24 ביוני, מה שהוביל לבקשה רשמית ב-30 ביוני.

מייקל פאלון, מזכיר ההגנה לשעבר, שמיועד לפי שמועות להפוך למזכיר החוץ של ג'ונסון, אתגר את האנט והצהיר שלא יהיה הגיוני שארה"ב תודח מהכוח המוצע אם ברצונה להצטרף.

במקביל, משרד התחבורה הבריטי העלה את רמת הכוננות של האניות הבריטית המפליגות במפרץ הפרסי לדרגה שלוש והמליץ להימנע מלהפליג במים הטריטוריאליים של איראן ובמצרי הורמוז. לדבריו, הצי המלכותי הבריטי מסוגל ללוות ולהגן על כל אוניה המניפה דגל בריטי. לצי המלכותי יש 13 פריגטות ו-23 משחתות "השומרות על הבית, על טריטוריות שמעבר לים ומוכנות למלא משימות בינלאומיות", נאמר בהודעת משרד התחבורה הבריטי.

DEFENSE POST מדווח כי אתמול התכנסה בלונדון ועדת שרים מיוחדת שדנה עם מפקדי צבא בכירים בהשלכות של תפיסת מכלית הנפט הבריטית על ידי הכוח הימי של משמרות המהפכה האיראניים. דובר ראש הממשלה אמר כי בריטניה אינה מעוניינת בעימות עם טהרן אך "לא יתכן לתפוס כלי שיט המפליג במים בינלאומיים". שלטונות טהרן הודיעו שצוות המכלית בריא ושלם והיא עוגנת בנמל בנדר עבאס. בצוות מלחים מרוסיה, לטביה והפיליפינים.

 

מקורות: The GuardianThe Defense Post

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית