פלוגה י' שבלב

זרי הדפנה, שעליהם ציפתה מדינת ישראל לנוח בעקבות מלחמת ששת הימים המהממת, נשאו בחובם קוצים סמויים שהחלו להציק זמן קצר לאחריה. מלחמת ההתשה המדממת הסתיימה, ושוב שרתה עלינו תרדמה ביטחונית שהגיעה לקיצה בהפתעת יום הכיפורים תשל"ד שטלטלה את המדינה כולה. הלוחמים והמפקדים הצעירים, בסדיר ובמילואים, הם שעמדו בפרץ והגנו גם בגופם ממש על מדינת ישראל, בצפון ובדרום, ושילמו על כך מחיר כבד בהרוגים, בפצועים ובטלטלת נפש ששינתה את חייהם מאז.

עם השנים נמוגים והולכים האנשים שהכירו בחייהם את חללי צה"ל, ולא נותר מי שיוכל לספר ממקור ראשון על הנופלים. על כן ראוי לשבח מיוחד עֹפֶר דרורי, שליקט בעמל רב ולאורך שנים את קורותיהם של לוחמי פלוגה י', החיים והנופלים, שעליה נמנה במלחמת יום הכיפורים, והעלה אותם על הכתב בספר מעודכן.

בשנת 2005 פרסם דרורי את הספר "פלוגה י' בסוּפה" המבוסס על עדויות הלוחמים ומתאר את סיפורם של לוחמי פלוגת החרמ"ש י' מגדוד השריון 79 (גדוד "סופה" בפיקוד סא"ל מוני ניצני, מחטיבה 401). המכה שנחתה על פלוגת החרמ"ש בקרבות הבלימה הייתה קשה, 18 הרוגים ובהם הסמ"פ סגן גלעד דשא, המ"מ סגן אריה מלינצקי והמ"מ סגן דניאל וינגורד, ו-31 פצועים. חיילי הפלוגה פוזרו ביחידות שונות. עם תום המלחמה הוקמה הפלוגה מחדש. המ"פ יחיעם ששון היה הקצין היחידי שהיה בפלוגה לפני המלחמה והוא אסף סביבו לאחר המלחמה לוחמים שהיו מפוזרים ביחידות רבות במרחבי סיני.

הפלוגה הייתה שותפה ללחימה בגדה המערבית של תעלת סואץ במלחמת ההתשה ובאחזקת הקו מול המצרים מערבית לפאיד. כיוון שהפלוגה התפרקה למעשה במהלך הלחימה בתוך פחות מיממה, הלוחמים הכשירים שנותרו בה פוזרו ליחידות שונות בצבא. הפצועים פונו לבתי חולים בארץ, חלקם החלימו וחזרו לפלוגה, חלקם המשיכו להתמודד במשך שנים עם פציעותיהם הגופניות והנפשיות, חלקם ממשיך בהתמודדות עד היום.

התיאור שבספר מתמקד מכורח הנסיבות במהלכי הפלוגה ביומיים הראשונים של הקרבות ובעשייה של כול אחד מהלוחמים במהלך המלחמה. אין זה ספר קריאה רגיל וחשיבותו בתיעוד ההיסטורי של הפלוגה ולוחמיה בראי הזמן. הוא יכול לשמש בְָּבוּאָה ללוחמים רבים של אותה מלחמה, והלוואי שכול הלוחמים בכלל המלחמות יתועדו כך.

פלוגה י' שבלב , מאת עפר דרורי, דרור הוצאה לאור, 2019

 

***

המחבר, אל"מ (מיל') שאול נגר, עורך "שריון" ביטאון עמותת יד לשריון

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית