האמריקאים ביקשו יפה. רפאל יצאה ממכרז אספקת מערכות הגנה אווירית לשוויץ

שרביט קסמים לא תשתתף במכרז לאספקת מערכות הגנה אווירית לשוויץ בהיקף של כ8 מיליארדי דולרים. הסיבה הרשמית לא נמסרה, אבל אישור ממשרד הביטחון להשתתף לא הגיע. רייתאון ו-Eurosam היחידות שהגישו. (ד"ש ממקרה פולין)

https://youtu.be/AwbX8-qQu7Q

רפאל הציעה לשוויץ מערכות הגנה אווירית מסוג שרביט קסמים במכרז לרכש מערכות הגנה אווירית. אולם, כמו במקרה הפולני, רפאל לא עלתה לשלב הגמר. הסיבה לכך נשארה עלומה כמו במקרה הפולני. ייתכן והסיבה טמונה בשתי המתחרות שכן עלו לשלב הגמר. רייתאון עם הפטריוט ותאגיד אירופאי עם הEurosam SAMP/T. כך לפי הודעה של משרד הביטחון השוויצרי.

באופן מסורתי מזה מספר שנים, ארה"ב ששותפה במימון וייצור מערכות ההגנה האוויריות של ישראל לא רוצה שמערכות אלו יתמודדו עם מערכות אמריקאיות במכרזים בינלאומיים. אחד התוצרים של המתח הזה בין המדינות הוא החלטה אמריקאית להכניס את המיירטים של רפאל למערכת הפטריוט. SkyHunter == כיפת ברזל. SkyCeptor == שרביט קסמים.

בפולין למשל הציעה רייתאון את הSkyCeptor אבל רק בשלב השני של העסקה. קרי, קודם תקנו חומרה אמריקאית. אחר כך, תרצו, תקנו גם חומרה ישראלית. ממשלת פולין שרצתה את השרביט קסמים נקלעה לשיקולים כלכליים שהקשו על העסקה. ניתן להניח שאנו צפויים לאותו מודל מכירה גם בשוויץ אם רייתאון תזכה.

במשרד הביטחון שותקים בנושא (אם תתקבל תגובה היא תפורסם כאן). ולא סתם. לאור הירידה הצפויה בהמרת דולר סיוע עד 2028, צנזורה עצמית של עסקאות נשק גדולות נראית תמוהה. אבל האישור להשתתפות במכרז לא הגיע לרפאל מהמשרד. "ישראל לא הגישה הצעה למערכת "קלע דוד". המדינה כבר אינה חלק מהליך הבחירה", כתבו בהודעת משרד הביטחון השוויצרי.

"בחודשים מאי עד יולי 2019, מספר צוותי DDPS יעריכו את היעילות של המערכות השונות, תחזוקתן וההכשרה הנדרשת. מאמצע אוגוסט ועד סוף ספטמבר 2019 ייבחנו חיישני קרקע-אוויר בשווייץ כדי לאמת את הביצועים של המכ"ם על בסיס אד-הוק, על ידי מדידות בקרקע והיעד בטיסה. לא יבוצע מבחן ירי. כל המידע על אירועים אלה יפורסם בתחילת אוגוסט 2019 באתר DDPS."

כמה שווה המכרז? כמעט 8 מיליארדי דולרים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית