מאחורי הקלעים של מבצע חיפוש נעדרי סולטאן יעקוב

הקברים נמצאו במחנה הפליטים הפלסטיני ירמוך, שנתפס מחדש על ידי הצבא הסורי מידי דאע"ש בתחילת 2018. הפרסום על החזרת שרידי גופת החייל הישראלי במעורבות סורית יצר גם סערה בחזבאללה ובציר ההתנגדות, ועל פי אחד האתרים הלבנונים, עוררה אצלם שאלות רבות לגבי הברית שלהם עם המשטר הסורי מחד, ויחסיו עם רוסיה מאידך

ביום חמישי האחרון, ה-4 באפריל דיווחו כלי התקשורת בישראל וברוסיה על איתור שרידי גופתו וחפציו האישיים של החייל זכריה באומל ז"ל, שנעדר יחד עם שני חבריו, יהודה כץ וצבי פלדמן, מאז אותו קרב מפורסם בסולטאן יעקוב שבבקאע בלבנון, בליל 11-10 ביוני 1982, בו נפגע הגדוד בו שרתו ממארב סורי מתוכנן אליו נכנס וספג אבדות לא מעטות. מאז מחפשים צה"ל ומערכת הביטחון הישראלית את שלושת הנעדרים האלה, ועתה הושלמה אחת המשימות בהצלחה.

הרוסים היו שותפים

הארוע דווח כמובן באמצעי תקשורת ערביים שונים וברשתות החברתיות, ואף נכתבו התייחסויות ומאמרים שונים על ארוע זה, שיש לו גם השלכות על הצד הערבי המעורב בנושא, והיא סוריה, שבשטחה נמצאו הממצאים הנ"ל.

נשיא רוסיה, פוטין, אמר בעת פגישתו עם ראש הממשלה נתניהו בקרמלין באותו היום, כי שרידי הגופה נמצאו על ידי חיילים רוסים בסיוע חיילים מהצבא הסורי. מדברי פוטין ניתן גם להבין שהרוסים היו שותפים לתהליך זיהוי הפריטים שנמצאו, שהיו שייכים לחייל והועברו לידי ישראל. פריטים אלה הועברו עוד באותו היום בטכס מרגש שנערך במשרד ההגנה במוסקבה בהשתתפות הרמטכ"ל הרוסי, גנרל גראסימוב ובכירים אחרים, אך בהעדרות שר ההגנה הרוסי, מסיבה שלא הובררה. שרידי הגופה הועברו לישראל מספר ימים קודם לכן.

על פי מה שפורסם, העביר ראש הממשלה את הבקשה לרוסים לסייע באיתור שלושת הנעדרים כבר בשנת 2016, ואכן הרוסים הסכימו לשתף פעולה וגם ביקשו מהסורים לשתף פעולה, וקיבלו את הסכמתם. בעקבות כך הסכים הנשיא פוטין להחזיר לישראל את טנק הפאטון שנלקח שלל על ידי הסורים באותו קרב, יחד עם מספר טנקים נוספים, שהוצג בתערוכת אמל"ח במוסקבה.

הנושא עלה פעם נוספת לתקשורת בעקבות הפלת המטוס הרוסי על ידי ההגנה האווירית הרוסית בספטמבר 2018, בעקבות תקיפה ישראלית באזור לאדקיה באותה עת כשהמטוס היה בדרכו לבסיס חמיימים לאחר סיום משימתו. במסגרת תגובתו החריפה של משרד ההגנה הרוסי והעומד בראשו נגד ישראל בעניין זה, חשף דובר המשרד, הגנרל יורי קונאשניקוב, כי הצבא הרוסי מקיים שיתוף פעולה עם ישראל כדי לאתר את שרידי גופות חיילי צה"ל, נעדרי הקרב בסולטאן יעקוב הקבורים בשטח הנמצא בידי "המדינה האסלאמית" (דאע"ש) בסוריה, וכי במהלך חיפושים אלה נפצע קצין רוסי מאש שנפתחה על ידי הטרוריסטים לעבר החיילים הרוסים שפעלו בשטח, וכי למרות זאת הסכימה רוסיה להמשיך במבצע החיפושים.

הדובר הרוסי אף חשף באותה הזדמנות כי רוסיה נענתה לבקשת ישראל לחפש את שרידי גופות החיילים הישראליים באתרים שצויינו על ידה. בעקבות כך נערכו חיפושים בהסכמת רוסיה וסוריה גם יחד. הקצין הרוסי לא ציין מתי והיכן נערכו החיפושים בסוריה. בהקשר זה ציין דובר החזית העממית לשחרור פלסטין במאי 2018, כי גורמי "המדינה האסלאמית" חפרו בקברים שבבית הקברות בדמשק בחיפוש אחר שרידי שלושת הנעדרים הישראליים מהמלחמה בלבנון. לדעתו, מטרת החיפושים היתה להעביר אותם לידי ישראל, כאשר לא ברור כיצד ולאיזו מטרה.

על פי דבריו, הקברים נמצאו במחנה הפליטים הפלסטיני ירמוך, שנתפס מחדש על ידי הצבא הסורי מידי דאע"ש בתחילת 2018. על פי דברי נשיא רוסיה בפגישתו עם ראש הממשלה, פעלו במבצע זה כוחות מיוחדים של הצבא הרוסי, יחד עם כוחות סורים שמצאו את המקום בו נקבר החייל. על פי אחד האתרים באינטרנט, חלה הפסקה בפעילות הרוסית במבצע בשל הפלת המטוס הרוסי בספטמבר 2018, ובהמשך היא חזרה לפעולה בהדרגה, והגיעה לתוצאות רק בסוף מרס השנה.   

אתר אחר, המסתמך על מקור סורי המקורב למשטר שהתייחס לארוע בכלי תקשורת לבנוני, באשר להכחשה הסורית על מעורבות המשטר בנושא, מסר כי המשטר מחה בפני הרוסים על הפרסום בדבר מעורבותו בפרשה זו, ואף שיגר למוסקבה איגרת מחאה חריפה מאוד, וכי ההנהגה הרוסית פעלה כדי להרגיעו. מקור זה התייחס גם למקום קבורת שרידי החייל, וטען כי הוא נקבר בבית הקברות של חללי הצבא הסורי (מקברה אל-שוהאדא – במקור), הנמצא במחנה הפליטים אל-ירמוך שמדרום לדמשק, וכי הדבר נראה מוזר שהנשיא הקודם, חאפז אל-אסד ויורשו בשאר, הסכימו לקבור חייל ישראלי במקום כזה, הנחשב לאחד המקומות המקודשים בסוריה.

האתר גם מציין ידיעה קודמת, שהתבססה על מקורות במחנה פליטים זה, כי ב-19 במרס השנה הטילו כוחות רוסיים מצור על המחנה, וביקשו מכל כוחות המשטר והמיליציות הנאמנות לו לצאת מהמחנה. בעקבות כך התפרסו הכוחות הרוסים במחנה וכיתרו את בית הקברות מכל עבר, והחלו לפעול בו עם ציוד חפירות מתקדם במשך חמישה ימים. ב-24 בחודש הם פינו את המקום כשהם נושאים עימם מספר שקים, ונראה כי בהם נמצאו שרידי הגופה של החייל הישראלי הנעדר. לפי אותו אתר, מקור הנמצא במוסקבה מסר כי השרידים הועברו ממחנה אל-ירמוך למוסקבה, ומשם לישראל, בדומה להעברת הטנק הישראלי ממוסקבה לישראל ב-2016.

התמורה הישראלית

באשר לתמורה ישראלית לשיתוף הפעולה של רוסיה במבצע זה: הנשיא פוטין אמנם הגדיר את הסיוע הרוסי למציאת גופות החיילים הנעדרים כמחווה הומניטרית, ולכאורה ללא שום דרישות לתמורה ישראלית, אולם על פי פרסומים בתקשורת הרוסית, מתברר כי הרוסים חזרו ודרשו להגביל ואף להפסיק כליל את תקיפות מטוסי חיל האוויר בשטחה של סוריה. בנוסף דרשו הרוסים כי במסגרת התאום הביטחוני בין שתי המדינות, תסכים ישראל למתן אתרעה של לפחות מספר שעות לפני ביצוע תקיפות אוויריות בסוריה, ואף תבעו מישראל לעגן נכונות זו בהתחייבות בכתב. כמדווח, חילוקי הדעות בנושאים אלה טרם נפתרו, אך הוסכם להמשיך בדיונים  בנדון בדרגי עבודה בין הצדדים.

התגובות בעולם הערבי

בעקבות חשיפת הארוע בו נטלו חלק גם חיילים סורים, החלו כלי תקשורת ערבים שונים להאשים את הנשיא בשאר במעשה בגידה ובסיוע לאויב, שחייליו נלחמו נגד הצבא הסורי. המשטר הסורי הגיב על כל הפרשה בקול ענות חלושה, וזאת על ידי הודעה שפירסם שר ההסברה הסורי, בה הכחיש את דברי פוטין בעת פגישתו עם נתניהו, שהמשטר הסורי וצבאו שיתפו פעולה במבצע זה, והטיל את האשמה לשיתוף פעולה עם ישראל בנושא זה על "גורמים טרוריסטיים". לדבריו, למשטר אין כל מידע על המצאות שרידי גופותיהם של חיילים ישראלים כלשהם במקום כלשהו על אדמת סוריה, אחרת היה פועל בהתאם לאינטרסים הלאומיים שלו .

בנוסח ההודעה שפורסמה ב-5 בחודש על ידי סוכנות הידיעות הרשמית של המשטר, סאנא, נאמר כי: "מקור תקשורתי אישר כי לסוריה לא היה כל מידע בנושא שרידי גופת החייל הישראלי, וכי מה שקרה הוא הוכחה חדשה לשיתוף הפעולה בין קבוצות הטרור למוסד". ההודעה חזרה והדגישה שלמשטר אין כל מידע על הנושא ועל עצם מציאת שרידי הגופה. אתר אל-מיאדין המזוהה עם חיזבאללה, מיהר אף הוא לצטט את הודעת ההכחשה הסורית. גם דובר "החזית העממית" התראיין לאתר זה וחזר וטען כי קבוצות טרור הן אלה שחיפשו אחר שרידי הגופה ומסרו אותם לידי הישראלים במסגרת שיתוף הפעולה עם המודיעין הישראלי. מבחינתם לא רוסיה, ובוודאי לא סוריה היו מעורבות בעניין. רק ישראל והטרוריסטים.

לפי פרסום של almodon.com קצין סורי שערק מן הצבא במהלך המלחמה, שהתייחס בראיון לאחד מאתרי התקשורת, שלל את ההכחשה הסורית ואת הטענה על מעורבות דאע"ש במבצע, ואמר כי רק למשטר היה מידע על מקום קבורתו של החייל הישראלי, וכל שאר הדברים שהושמעו על ידו אינם נכונים. לדבריו, הציג בשאר מסמכים בנושא לישראל, וכי מתבצעות עסקות רבות "מתחת לשולחן" בין המשטר הסורי לישראל,  המעוניינת לשמור על המשטר ולשתף עימו פעולה, ולפצל בין סוריה לבין הציר של איראן וחזבאללה, שכן בשאר מוחזק כיום כבן ערובה בידי איראן, וסוריה הפכה לבסיס צבאי איראני.

ביקורת על המשטר הסורי

בנוסף לתגובות המשטר ותומכיו על הארוע, נשמעה גם ביקורת רבה על המשטר הסורי. אחד האתרים תקף את בשאר אל-אסד על שתיקתו הממושכת בשני הארועים שהתרחשו לאחרונה הנוגעים לסוריה ולישראל. הראשון, הצהרת הנשיא טראמפ בנושא הגולן, והשני דברי פוטין בנושא החזרת שרידי גופת החייל זכריה באומל. בעוד שכל העולם, ובכלל זה לבנון וחזבאללה מחו נגד ההכרזה האמריקאית בנושא ריבונות הגולן, בשאר שתק. כך גם בפרשה השנייה בה נחשף דבר הסיוע הסורי למציאת שרידי גופת החייל שהיה קבור בשטח סוריה, ומסירתו ללא כל תמורה, דבר שבוודאי פגע בבעלי הברית של בשאר אל-אסד בלבנון.

באתרים אחרים שאלו פרשנים אם מהלך זה הוא הקדמה להחזרת שרידי גופתו של המרגל הישראלי אלי כהן בסיוע רוסי, כפי שנעשה במקרה הזה, וכך להגשים חלום ישראלי, שכן בשאר אל-אסד התגלה כמי שמשרת את צרכי נתניהו, ולא את צרכי עמו.

הפרסום על החזרת שרידי גופת החייל הישראלי במעורבות סורית יצר גם סערה בחזבאללה ובציר ההתנגדות, ועל פי אחד האתרים הלבנונים, עוררה אצלם שאלות רבות לגבי הברית שלהם עם המשטר הסורי מחד, ויחסיו עם רוסיה מאידך, המושתתים על אינטרסים משותפים ולא על עקרונות. כן עלו שאלות לגבי המחיר שאותו ישראל בוודאי התחייבה לשלם לרוסיה, והאם הוא יהיה בהקשר להשגת הרגיעה בסוריה ולפתרון הרוסי לסיום המשבר בה. הרוסים נתפסים על ידם כמי שמנהלים מדיניות הפכפכה בסוריה, בהתאם לצרכיהם, כך פעלו מול התורכים וכך גם מול ישראל.

כהוכחה לכך הם מציינים כי הרוסים לא חששו בשנה החולפת להתנגש עם כוחות חזבאללה באזור קוציר שבצפון מערב סוריה, כאשר נתגלו חילוקי דעות בין שני הצדדים, למרות היותם בעלי ברית במשימה משותפת להגן על המשטר בסוריה ולהלחם נגד ארגוני הטרור. בראייתם נתפסים הרוסים כמי שמנצלים את נוכחותם בסוריה כדי להרחיב את השפעתם בזירה הבינלאומית, תוך ניצול היכולת הצבאית של כוחות ההתנגדות, וכי לא כל מה שמוסקבה רוצה בו מספק את ציר ההתנגדות, ולהיפך. כן עולה ביקורת על כך שרוסיה החליטה להצטרף למאמץ לסייע לסוריה רק ב-2015, כאשר היתה בטוחה בהשגת הנצחון במלחמה, ולא לפני כן. לסיכום מציין האתר כי לא יהיה זה מפתיע שרוסיה תמשיך להעניק מתנות שונות לישראל, וכי יום אחד עשוי להתברר כי מוסקבה העדיפה את האינטרס הישראלי על פני האינטרס של ההתנגדות, דבר שעשוי להתברר כטעות אסטרטגית גדולה.

פוטין הוא בעל הבית בסוריה

הארוע כולו מחזק אצל כולם את ההבנה כי פוטין הוא כיום בעל הבית בסוריה, ועל פיו יישק דבר, וכי הסורים נאלצים להיענות לדרישותיו. לפי פרסום של zamanalwsl.net כך קרה כאשר בסוף 2018, כשהרוסים דרשו את הדחתו של קרוב משפחה של בשאר מתפקידו כמפקד דיוויזיית משמר הרפובליקה היוקרתית ואחת מעמודי התווך החזקים של המשטר, לתפקיד חסר חשיבות כיום במערכת הצבאית בסוריה של מפקד גיס. החלפת מפקד זה ומינוי מפקדים חדשים לדיוויזיה זו נעשה במסגרת המדיניות הרוסית למנות מפקדים מוכשרים בצבא שיהיו נאמנים רק להם, ולסלק את האחרים ממוקדי הכוח, כמו במקרה הזה.

עם זאת, למרות המבוכה שנגרמה למשטר הסורי ולעומד בראשו מדברי פוטין, שהיתה ככל הנראה מכוונת מצד הרוסים, שניצלו את ההזדמנות לבטא את אי שביעות רצונם מנטיית היתר שלו לעבר איראן, דאגה מוסקבה גם לתת לו את "הגזר" בהודעתה של דוברת משרד החוץ הרוסי, בראיון ברדיו, בעת המצאו של נתניהו במוסקבה, כי סוגיית המשך שלטונו של בשאר בסוריה אינה עומדת כלל על הפרק, וכי רק העם הסורי יחליט מי ישלוט עליו. אולי זו המתנה הגדולה ביותר שקיבל המשטר הסורי והעומד בראשו מישראל, בתמורה לשיתוף הפעולה מצידו במבצע להחזרת שרידי גופתו של החייל הישראלי שנחשב נעדר זה 37 שנים.

אולי יעניין אותך גם