משק כנפי הפרפר - איך חוסמי תדרים בשב"ס כמעט גרמו למלחמה בעזה

בשב"ס התקינו חוסמי תדרים שמנעו שיחות סלולר מאסירים ביטחוניים. בחמאס כמעט גרמו למלחמה בעזה סביב התירוץ הזה. בהיבט הטכנולוגי, ניתן להתקין חוסמי תדרים או תאים מזוייפים בסביבת בית הכלא, תלוי מה רוצים להשיג

www.facebook.com/shabasisrael

בחודשים האחרונים החלו להטמיע בשירות בתי הסוהר חוסמי תדרים כמו במגוון בתי כלא בעולם במטרה למנוע מאסירים לדבר בטלפון סלולרי. מדובר באתגר ביטחוני שאינו חונה רק בישראל. התקנת חוסמי התדרים לאסירי חמאס בבתי הכלא בארץ הביאה את חמאס בעזה לעשות שרירים, מהלך שכמעט עלה במלחמה בעזה.

ובכן, במה העניין? על מנת לחסום תקשורת אלחוטית לאסירים יש צורך בחסימה של תדרי סלולר וWIFI. באמריקה הלטינית התגלו מקרים בהם חנויות לגיטימיות הממקומות בקרבת בית כלא התקינו התקן גישה רשתי (AP) ומכרו שירותי תקשורת אלחוטית לאסירים. במקרה כזה אפשר לבצע שיחות על WIFI ללא תלות בסלולר.

בארץ, הפרסומים הגלויים נגעו בעיקר בתקשורת סלולרית. את הפתרונות בעולם זה אפשר לחלק לשני צירים - חסימה מלאה של אזור בכלא או חסימה סלקטיבית של מכשירים באמצעות תאים מזוייפים. חסימה מלאה מתבצעת באמצעות התקנת משדרים באותם תדרים כמו תחנות הבסיס של חברות הסלולר. שידור כזה מפריע לטלפון להתחבר לתחנת הבסיס ומונע חיבור לרשת הסלולרית.

הציר השני הוא תאים מזוייפים שתפקידם לזייף תא לגיטימי של חברת סלולר ולגרום לטלפון הסלולרי להתחבר לתא בשליטת המפעיל. ברגע שהטלפון מחובר, המפעיל של התא יכול להחליט למי הוא מספק שירות, ואילו שירותים. לפי מספר מכשיר חד-חד-ערכי. שליטה בתא יכולה גם לאפשר הקלטות של השיחות. החסרונות של תאים מזויפים כוללים מעקף באמצעות הגדרות בטלפון הסלולרי ופוטנציאל שחיתות של סוהרים.

רק כדי לסבר את האוזן, באמריקה הלטינית טלפון סלולרי בין כותלי הכלא שווה 3-5 אלפי דולרים - מדובר בסכום עתק עבור סוהר מקומי שמרוויח משכורת מינימום. אם תא מזויף פועל, הוא עדיין יעביר שיחות ממכשירים של סוהרים שיכולים להשכיר את המכשיר שלהם לאסירים ולגבות לפי שיחה. תצורה זו אמנם מאפשרת איסוף קבצי לוג מהתאים המזוייפים, אך אין מדובר בפעולה טריוואלית לנטר שימוש לפי מכשיר לפי זמן על מנת לבצע אכיפה.

לכל פתרון יש חסרונות ויתרונות כאשר בשקלול הסופי, הוחלט בשב"ס ללכת ככל הנראה על חסימה מלאה של אזורים בכלא. ניסויים במדינות זרות הראו כי תאים מזוייפים טובים כפתרון זמני למבצע שבו רוצים להאזין למישהו מסוים ואז משאירים לכל מפעיל ערוץ אחד וחוסמים את השאר על מנת שיהיה אפשר להאזין לכל השיחות מאותו אזור. אבל כפתרון קבע אינו אפקטיבי. לעומתם, פתרון חסימת התדרים יותר רובוסטי מבחינת התוצאה הסופית של מניעת שימוש בטלפונים בתוך כותלי בתי הכלא ולכן זוהי הטכנולוגיה הנפוצה יותר בעולם.

פתרון נוסף הוא חוסמים קטנים בתוך התא, אבל זה לא תופס בעולמות של אסירים קשים. ויש גם גלישה של החסימה לתאים סמוכים. "כיום הגישות המרכזיות הן לשים את הציוד בחוץ על עמודים ותרנים או סביב אגף שלם על החומה", מסבירים בחברת נטליין המתמחה בפתרונות של חסימת תקשורת ולפי אתר paltoday.ps גם זו שסיפקה לשב"ס אמצעי חסימה לבתי כלא בישראל . "עוד צורך קיים בבתי כלא בעולם הוא חסימת פעילות של רחפנים המשמשים כאמצעי הברחה למתחם הכלא.

"יש לזכור כי כאשר מדובר בחסימת תקשורת , לסוג החומר יש משמעות ולכן כל בית כלא דורש איפיון ייחודי. יש בתי כלא שבנויים מקירות קלים ויש כאלו מקירות בטון. גם הצורה של המבנה משפיעה. בסוף זו החלטה של מפעיל בית הכלא אם לחסום תקשורת, בהיבט טכנולוגי כל האתגרים פתורים."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית