בית המשפט לימאות קיבל את בקשת המדינה להחרמת אוניית משט לעזה

"הנסיון להפר את הסגר הימי כאמצעי לביטוי מחאה מנוגד למשפט הבינלאומי המנהגי, פוגע באינטרס הציבורי ופוגע בתכליות הטלת הסגר ובמיוחד בתכלית של החלשת כוח עמידתו של ארגון החמאס ברצועת עזה", קבע בית המשפט

באוקטובר 2016 עצרו ספינות חיל הים את הספינה Zaytouna-Olivia כשהיתה בדרכה לעזה. על הספינה היו 13 נשים, פעילות בארגוני זכויות אדם שמטרתן היתה לעורר מחאה נגד הסגר הימי סביב רצועת עזה. לוחמי חיל הים עלו על הספינה והובילו אותה לנמל אשדוד. נוסעות הספינה נעצרו, תוחקרו ושחוררו אך הספינה נותרה מוחזקת על ידי חיל הים.

מדינת ישראל הגישה בקשה למתן צו המאשר את החרמתה של הספינה. בינואר האחרון קיבל בית המשפט לימאות את בקשת המדינה להחרמת האוניה.

בית המשפט נדרש לשאלת חוקיות הסגר, פירט את התנאים הנדרשים לחוקיותו וקבע כי "מהאמור מתחייבת המסקנה כי המצב ההומניטארי ברצועה אינו תוצאה של הסגר הימי דווקא". בהמשך לכך, ביהמ"ש דחה את טענת באי-כח האוניה לפיה, די בראיה כללית של נזק שהסגר הימי הוא אחד הגורמים לו, על מנת לקבוע את אי חוקיות הסגר הימי. בפסק הדין צוין כי אין חולק שבעלת הספינה והמשתתפות במסע ידעו על הסגר וגבולותיו, על התנגדות מדינת ישראל להפרת הסגר ולכך שאם יופר הסגר, הספינה עלולה להיתפס ואף כי ישנה כוונה לבקש את החרמתה. 

בית המשפט התבסס בין היתר על כך שהמדינה מאפשרת כניסת סחורות וציוד הומניטארי לרצועת עזה דרך המעברים היבשתיים. עוד קבע בית המשפט כי "הנסיון להפר את הסגר הימי כאמצעי לביטוי מחאה מנוגד למשפט הבינלאומי המנהגי, פוגע באינטרס הציבורי ופוגע בתכליות הטלת הסגר ובמיוחד בתכלית של החלשת כוח עמידתו של ארגון החמאס ברצועת עזה".

פס"ד זה מהווה נדבך נוסף בחומת המגן המשפטית כנגד נסיונות חוזרים ונשנים לקעקע את הלגיטימיות המשפטית והציבורית של הסגר הימי אותו הטילה מדינת ישראל.

התיק נוהל על ידי עו"ד הדר מוסרי מפרקליטות מחוז חיפה (אזרחי).

אולי יעניין אותך גם