דוח שוודי טוען: מערכת הגנ"א הרוסית המתקדמת S-400 - לא מה שחשבתם

צילום: AP

הנתונים שמתפרסמים על היכולות של מערכת ההגנה האווירית הרוסית המתקדמת S-400 הם מוגזמים. טווח המערכת אמור להיות 400 ק"מ על פי הפרסומים הרוסיים, אך למעשה הטווח האמיתי הוא בין 150 ל-200 ק"מ בלבד, כך קובע דוח מיוחד של הסוכנות למחקר צבאי (FOI) בשוודיה על המערכת שהרוסים מתהדרים שהיא מהטובות בעולם והיא מוצעת למדינות רבות כולל במזרח התיכון.

הסוכנות השוודית בדקה את היכולות של מערכת S-400 להתמודד עם אמצעי נגד אלקטרוניים ולהרתיע אויב בגזרה גיאוגרפית מוגדרת. המומחים הטכניים של הסוכנות קבעו כי הטווח היעיל של טילי המערכת הרוסית ליירוט מטרות הנעות בגובה נמוך הוא לא יותר מ-20 ק"מ למטרות קטנות לוחכות-קרקע.

"אנו יכולים לקבוע שיכולות המערכת פחותות בהרבה ממה שנטען על ידי הצבא הרוסי והעיתונות במערב, אינן זו משימה קלה ליירט ולהשמיד מטרה הנמצאת  עשרות ק"מ", אוחר רוברט דלסיו, סגן מנהל הסוכנות השוודית.

DEFENSE WORLD  מוסר כי מערכת S-400 מפעילה ארבעה סוגי טילים, לטווחים של 400, 250, 120 ו-40 ק"מ. לדעת המומחים השוודיים, הטיל המיועד ליירוט 400 ק"מ עדיין איננו מבצעי ונתקל בקשיים בשלבי הפיתוח ובניסויים. לכן המערכת כפי שהיא היום מתאימה ליירוט כלי טיס גדולים כמו מטוסי תובלה שטסים בגובה בינוני ובטווח שבין 200 ל-250 ק"מ.  ואילו מטוס קרב או טיל שיוט יכולה המערכת הרוסית ליירט רק בתחומי הטווחים של 20-35 ק"מ.

הדוח השוודי קובע עוד כי כדי לנטרל את המערכת הרוסית די לפגוע באחד ממרכיביה, כמון למשל בערוץ העברת הנתונים או במכ"ם בקרת אש. ומכיוון שלצורך יירוט מטרות שמעבר לאופק דרוש מכ"ם מוטס, די להפיל את המטוס נושא המכ"ם ולשתק את מערכת הגנ"א הרוסית כולה, קובעים המומחים השוודיים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית