האם לארה"ב יש תוכנית סודית לפגיעה בפיתוח טילים באירן? מומלץ לצרוך במינון הנכון

הניו יורק טיימס טען בעבר כי לארה"ב יש תכנית סודית לחבלה בטילים של צפון קוריאה - תכנית שאם הייתה קיימת, כשלה. כעת, אותו כלי תקשורת טוען לתכנית דומה באירן. רק נזכיר כי האיראנים הראו ניסוי בטיל המסוגל להגיע לטווח של 2500 ק"מ לפחות לאחרונה

https://en.mehrnews.com/photo/142318/Dezful-smart-surface-to-surface-ballistic-missile

טראמפ האיץ תוכנית אמריקאית סודית לחבלה בטילים של איראן, כך על-פי גורמים ממשלתיים בהווה ולשעבר, שתיארו זאת כחלק ממערכה מתרחבת של ארצות-הברית לפגיעה בצבא טהראן ולבידוד כלכלתה. הפרסום בnytimes.

הפרסום מגיע אחרי שני כשלונות שיגור לווין של איראן בשבועות האחרונים. נזכיר כי בעבר צצו שמועות דומות לגבי תכנית דומה בצפון קוריאה. גם אז, הניו יורק טיימס פרסם ידיעה סביב כשלונות ניסויים בצפון קוריאה.

גורמים רשמיים תיארו מאמץ מרחיק לכת, שנוצר תחת הנשיא ג'ורג' בוש, להחליק חלקים פגומים וחומרים לתוך רשתות האספקה של איראן. התוכנית הייתה פעילה בשלב מוקדם בממשל אובמה, אך היא נחלשה עד שנת 2017, כאשר פומפאו קיבל את תפקידו כמנהל ה- CI.A. והזריק לה משאבים חדשים. (בהקשר זה רק נניח את תחקיר דר שפיגל לגבי בן זיגייר שפורסם בעבר. על פי הפרסום במאקו, בן זיגייר הועסק על ידי המוסד והיה לו קשר עם חברת קש שפעלה במכירת מוצרי אלקטרוניקה לאיראן באירופה.)

הCIA סירב להגיב על מאמצי החבלה. לדברי אישי הממשל, אי אפשר למדוד בדיוק את הצלחת התכנית, שמעולם הממשלים לא הודו בקיומה.

לסיכום, ראוי לקחת את הפרסום בערבון מוגבל. צפון קוריאה הצליחה לפתח טילים ביניבשתיים על אף הטענה על תוכנית אמריקאית לחבלה בטילים שלה. גם איראן הצליחה להראות טילים לטווחים של לפחות 2500 ק"מ בניסויים האחרונים. ההקשר שעושים בניו-יורק טיימס בין כשלונות שיגורי הלווין האחרונים לתוכנית אמריקאית סודית הוא נסיבתי בלבד, אינו מגובה בהוכחות, ואינו שולל חלופה הרבה יותר פשוטה - כשלונות בהליך הפיתוח.

הליך פיתוח כזה של טילים כולל באופן מובנה הרבה מאד כשלונות. (גם אצלנו יש כשלונות, רק שאצלנו מסתירים אותם טוב).

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית