מאבקי הכוח בצבא סוריה

עם שוך הקרבות מול כוחות המורדים, התפנו בעלי האינטרסים בסוריה לסכסוכים בינם לבין עצמם. פסח מלובני ונחמיה בורגין בסקירה מיוחדת של הקרבות הפנימיים בצבא סוריה בין הפלגים השונים

 

צילום: AP

במחצית השנייה של ינואר 2019 התפרץ באופן בולט המאבק בין גורמי הכוח העיקריים הפועלים כיום בסוריה – רוסיה ואיראן – בעלות בריתו של המשטר הסורי, שבא לידי ביטוי בלחימה עזה שהתנהלה בין כוחות של צבא סוריה ומיליציות שונות, הנתמכים על ידי כל אחד משני הצדדים. זאת במסגרת המאמצים הנעשים על ידי כל אחד מהם להוביל את המהלכים מול האופוזיציה הסורית, להשיג הישגים בשטח ולהרחיב את השפעתם בו, ובעיקר להפיק רווחים כלכליים בשל סיועם למשטר הסורי של בשאר אל-אסד לשרוד ולהמשיך לשלוט במדינה זו.

מאבק זה קיבל את ביטויו לאחרונה בקרבות והתנגשויות דמים שנוהלו באזור הכפרי שממערב לעיר חמאת, שבמרכז סוריה, הגובל בחלקו הדרומי-מערבי של מחוז אידליב, בסמוך לקוו הגבול עם כוחות האופוזיציה.

הרוסים לא אהבו כנראה את הרעיון שכוחות סורים (דיוויזיה 4 ומיליציות הנאמנות לה) הנתמכים על ידי איראן ערוכים ליד מחוז אידליב, בו מרוכזים כיום מרבית כוחות האופוזיציה הסורית, והחליטו להביא לסילוקם. מדיניות זו של הרוסים, שלא לאפשר לכוחות האיראנים ולכוחות הסורים הנתמכים על ידם, לפעול נגד כוחות האופוזיציה מוכרת גם ממהלכים שהתרחשו בשנים קודמות, כמו לדוגמא בהשתלטות על שטחים חשובים במזרח סוריה (דיר א-זור).

על רקע זה פרצו קרבות בערב ה-16 בינואר בין מיליציות השייכות לגיס 5 הסורי, ובעיקר כוח העילית שלו, כוח "הנמר" שבפיקודו של עמיד (תא"ל) סוהייל חסן, שהפך לחביבם של הרוסים במהלך הלחימה המשותפת, ונתמך על ידם, לבין דיוויזיה 4, שבפיקודו של מאהר אל-אסד, אחי הנשיא, הנאמנה לאיראן, ונתמכת על ידה.

יצוין כי בדיוויזיה זו משולבות כיום גם מיליציות שיעיות, עיראקיות ואיראניות, שהובאו על ידי איראן לסוריה, וגם מיליציות הנאמנות למשטר מבני האזור. גיס 5 של צבא סוריה הוקם בסיוע הרוסים ב-2016, כדי להילחם נגד כוחות האופוזיציה, וכמשקל נגד למיליציות שהביאו האיראנים לסוריה, ומאז נחל הצלחות רבות בלחימתו, שרובם יוחסו לכוח "הנמר" ולמפקדו, שנהייה שם דבר במלחמה הסורית בשנים האחרונות.

על פי המקורות, החלו הקרבות בעקבות סירובה של דיוויזיה 4 למסור את אזור סהל (עמק) אל-ע'אב שמדרום-מערב למחוז אידליב, הנקרא גם אזור "המחקרים החקלאיים" לידי הכוחות הנתמכים על ידי הרוסים. כתוצאה מכך התפתחה לחימה בין שני הצדדים, בה נעשה על ידם גם שימוש בנשק כבד – טנקים, נגמ"שים ותותחים – ובמהלכה נגרמו עשרות נפגעים – הרוגים ופצועים – לשני הצדדים.

לאחר מספר ימים של התנגשויות ולחימה, הגיעו הצדדים להסכם, לפיו תסיג דיוויזיה 4 את כוחותיה מהאזור, ותמסור אותו לידי כוחות גיס 5, ולמיליציות שלו, הנתמכים כאמור על ידי הרוסים. ההסכם נחתם בנקודת פיקוח הנמצאת באזור שבשליטת הרוסים. לפי הסכם זה ישלוט הגיס שליטה מלאה על כל המרחב, כולל על כל העמדות והמחסומים שהיו עד כה בידי דיוויזיה 4, ובכלל זה על המפקדה הצבאית של האזור. כך צייתה דיוויזיה 4 בסופו של דבר לדרישת גיס 5.  

פרשנים רואים באירוע זה מתן "אור ירוק" רוסי לסילוק הכוחות האיראנים והמיליציות הכפופות להם מהאזורים הנמצאים בשליטתם באזור רגיש זה, שכן הרוסים אינם רוצים כאמור בנוכחות הכוחות הנתמכים על ידי איראן בסמוך לאזורים הנמצאים עדיין בידי כוחות האופוזיציה במחוז אידליב. כמו כן, אין הרוסים רואים בעין יפה את ההשתלטות האיראנית על הצבא הסורי, על ידי שילוב כוחות של מיליציות איראניות בעוצבותיו, בעיקר בשל מחסור בכוח אדם סורי, ומעוניינים למנוע מתהליך זה להימשך, ואף להחזיר לעצמם את השליטה על הצבא הסורי המדולדל.

אירוע זה הוא התפתחות מעניינת בפני עצמה, המצביע על הפיצול הקיים כיום בתוך הצבא הסורי על נאמנות לאחד מגורמי הכוח השולטים כיום בסוריה. ההצלחה של כוחות גיס 5, ובעיקר של כוח "הנמר" בהנהגתו של סוהייל חסן, והמפלה שספגה דיוויזיה 4 שבפיקודו של מאהר אל-אסד, הנחשב לאיש החזק במשטר הסורי כיום, מידי כוח הנתמך על ידי רוסיה, עשויה לקבל ביטוי גם באירועים דומים בהמשך, שיבטאו את המאמץ של כל אחד מגורמי כוח אלה להשיג הישגים בשטח, ועשויים להגביר את המתיחות בין רוסיה לאיראן בהקשר זה, ואף להביא למאמץ רוסי לצמצם את השפעתם של איראן והמיליציות שלה בסוריה.

המקורות הסורים מציינים כי אין זו פעם ראשונה בה אירעו התנגשויות צבאיות בין כוחות הנאמנים לשני גורמי כוח אלה בסוריה, וכי ביוני ובאוקטובר 2018 אירעו גם כן התנגשויות דומות בין כוחות סורים הנתמכים על ידי כל אחד משני הצדדים, בשל רצונם לשלוט על שטחים בעלי חשיבות מבחינתם. 

הכנות להתקפה רוסית על כוחות האופוזיציה במחוז אידליב?

גורמי אופוזיציה במחוז אידליב רואים במהלך זה הכנה לקראת התקפה סורית-רוסית קרובה עליהם, וזאת בין השאר על רקע הגעת כוחות גדולים לאזור והגברת ירי התותחים והרקטות בימים האחרונים לעבר ישובים במחוז, וכן הפעילות האווירית המודיעינית המתבצעת בשמי המחוז. בנוסף לסילוק כוחות דיוויזיה 4 מהאזור, והערכות כוחות גיס 5 במקומם, ניתן להצביע גם על הכנות ותגבור ההערכות הרוסית בבסיס חיל האוויר הרוסי בחמיימים במטוסים נוספים בחודש האחרון (ראו בהמשך).

לא ברור עד כמה, ואם בכלל, נוקטים הרוסים בצעדים אלה תוך התייעצות עם הנשיא הסורי, בשאר אל-אסד, וכי מדובר במדיניות הנקבעת במוסקבה. בכל מקרה, המפלה שספג אחי הנשיא, היא גם בבחינת "סטירת לחי" לנשיא בשאר עצמו, שנועדה אולי לאותת לו לרסן את אחיו הצעיר.

על הקשר החזק שקיים בין מאהר אל-אסד, מפקד דיוויזיה 4, עם האיראנים יכול להצביע גם גילוי חדש שנחשף בימים אלה על ידי מקורות של האתר "זמאן אל-וצל", לפיו בונים האיראנים לאחרונה מתקנים לייצור טילים באתר בסוריה המשמש מחנה של דיוויזיה 4, כאשר מאהר אל-אסד מעורב במיזם זה אישית, וכך גם גורמי חיזבאללה. על פי המקור, אמורים כוחות דיוויזיה 4 וכוחות חיזבאללה להצטייד בטילים חדשים אלה בעתיד. על פי המקור, מגלה מאהר אל-אסד נאמנות עיוורת לאיראן, בניגוד לאחיו, הנשיא בשאר, זאת כאשר חלק גדול מהכוח עליו הוא מפקד כיום כולל כאמור מיליציות הנשלטות על ידי איראן, ובכלל זה גם כוחות חיזבאללה הלבנוני.

יתכן שהמהלכים הרוסים האחרונים הם פועל יוצא בעקבות החלטת הנשיא טראמפ על הוצאת הכוחות האמריקאים מסוריה, שכן בשבועות האחרונים ניכרת פעילות דיפלומטית ענפה בין רוסיה, טורקיה ואיראן, לקראת מפגש פסגה בין מנהיגיהן שיערך בסוצ'י ב-14 בפברואר. במסגרת זאת ערכו שליחים של הנשיא פוטין ביקורים בדמשק, אנקרה וטהרן, וגם קיימו שיחות בישראל. הטורקים שיגרו למוסקבה משלחת של קצינים בכירים וראשי שרותי הביטחון, לתאום עמדות עם עמיתיהם ברוסיה.

במקביל מנסים הטורקים לגבש הבנות עם הממשל האמריקני לגבי הקמת אזור בטחון בצפון מזרח סוריה. הטורקים אף הודיעו רשמית על קיום מגעים עם ממשלו של אסד, תוך הדגשה כי הם ממשיכים לשלול את הלגיטימיות של המשטר הנוכחי בדמשק.

יצוין כי גורמי ממשל ברוסיה לא התייחסו כלל למאבקי הכוח בצפון סוריה בין כוחות גיס 5 לדיוויזיה 4, וזאת כדי שלא להחריף את המתחים הגוברים עם איראן לקראת מפגש הפסגה המשולשת בסוצ'י. במקביל חוזרים הרוסים על עמדתם המוכרת, לפיה בסופו של דבר יצטרך המשטר הסורי להשתלט מחדש על מחוז אידליב. ההכנות הצבאיות לקראת מערכה אפשרית באידליב מנוצלים על ידי הקרמלין גם כמנוף לחצים על הטורקים, לבל ינקטו מהלכים חד צדדיים בצפון סוריה. במקביל מעודדים הרוסים קידום הידברות בין הכוחות הכורדים באזורים שיפונו עי האמריקאים לבין משטרו של אסד. זאת כדי להבטיח העברת האזורים הללו לשליטת הממשל הסורי, ולמנוע את כיבושם ע"י הטורקים. נראה כי על רקע זה הודיעו רשמית גורמי המשטרה הצבאית של רוסיה על הרחבת תחום הסיורים שלהם באזור מנביג' שבצפון סוריה, אזור שהטורקים מאיימים להשתלט עליו.

גם בדרום סוריה סוער

אירוע דומה של התנגשות בין כוחות סורים בעלי נאמנות שונה לאחד מגורמי הכוח התרחש זמן קצר קודם לכן בגיס 5 עצמו, בו התנהלה לחימה בין כוחות הנאמנים לאחד ממפקדי המיליציות של גיס זה לכוחות הנאמנים לסגנו, שהודיע על פרישתו ממיליציה זו. הלחימה התנהלה במחוז דרעא שבדרום סוריה, עליו השתלטו כוחות הגיס בשנה שעברה. במהלך הלחימה ביניהם, בה נעשה שימוש גם בנשק כבד, נגרמו אבדות לשני הצדדים. הלחימה הסתיימה בניצחונו של מפקד כוחות המיליציה, שגם השתלטו על אחת העיירות שנשלטו על ידי כוחות סגנו.

על פי המקורות, התפתח עימות זה בעקבות החרמת מכונית בה נמצאו סמים, על ידי אנשי מפקד המיליציה. מאחר והיא לא הוחזרה לאנשי הסגן, הם הודיעו על פרישה מהמיליציה ותקפו את הכוחות הנאמנים למפקד. בעקבות כך התפתח קרב בין הצדדים, שנערך למול עיניהם של הכוחות הרוסים הנמצאים במקום, שלא נקפו אצבע, וככל הנראה אף אישרו לכוחות המפקד לתקוף את יריביהם, שכן הסגן היה ידוע בנטייתו לאיראן ולחיזבאללה.

היה זה אירוע נוסף, בו גברו כוחות הנתמכים על ידי רוסיה על כוחות הנתמכים/בעלי נטייה לצד האיראני, במאבק שכנראה הולך ומתפתח בשטח בין שני גורמי הכוח על רכישת השפעה והשגת הישגים כלכליים ממשיים בשטח בסוריה. על פי המקורות הסורים עמדה ברקע לאירוע זה כוונה של חלק מאנשי המיליציה שבפיקוד הסגן, לעזוב את גיס 5 ולהצטרף לדיוויזיה 4 של המשטר, הנתמכת כאמור על ידי האיראנים, דבר שנתפס על ידי אנשי המיליציה ומפקדה כמעשה בגידה בגיס 5. בשל כך הוא הורה לסלק את הבוגדים משורות המיליציה שבפיקודו, ואנשיו החלו לנקוט בצעדים כנגד אנשי קבוצה זו, ובכלל זה בדיקת כלי רכבם במחסומים הנמצאים בשטח שבשליטתם, דבר שהביא לתפיסת המכונית עם הסמים.

תגבור הכוח האווירי הרוסי בסוריה

במקביל לאירועים אלה, נמסר ממקורות סורים על תגבור הבסיס האווירי בחמיימים, המופעל על ידי הרוסים, מאז תחילת השנה החדשה. על פי מידע זה הגיעו לשדה זה מספר עשרות מטוסי קרב חדשים ומסוקים מסוגים שונים, ככל הנראה במסגרת תכנית לפתיחת חזית לחימה חדשה נגד כוחות האופוזיציה הסורית. מהלך זה מתחבר לדעת המקורות לתגבור הכוחות הקרקעיים של הצבא והמיליציות, בדגש על גיס 5 בגבול של מחוז אדליב, ובאזורים הכפריים של המחוזות הגובלים – לאדקיה, חמאת וחלב, וזאת כהכנה למערכה צבאית לשחרור שטחים נרחבים עליהם השתלטו לאחרונה כוחות האופוזיציה של ארגון "תחריר אל-שאם" (שחרור סוריה).  

על פי אותם מקורות גדל מספר המטוסים בבסיס חמיימים מכ-30 ל-50 מהדגמים סוחוי 24, 25, 30, 34 ו-35, וכן מיג 29. זאת בנוסף לשני מטוסי ל"א מדגם איליושין 20 ומטוסי תובלה מדגמים שונים, וכן מטוס פיקוד מדגם איליושין a-50y.

כן נוספו מספר מסוקי קרב לשדה חמיימים ולשדה אסטאמו, הנמצא כ-9 ק"מ מצפון מערב לו, וכעת כולל הסד"כ 44 מסוקים במקום פחות מ-30 שהיו בסוף השנה שחלפה. כן הגיעו לשדה חמיימים כמויות גדולות של חימוש אווירי, שהובאו לסוריה בתקופה האחרונה באמצעות ספינות ומטוסי תובלה.

בהקשר לשדה חמיימים יש לציין כי השדה עומד בשנה האחרונה תחת מתקפת מזל"טים/רחפנים בלתי פוסקת, המופעלים לטענת הרוסים על ידי גורמי אופוזיציה קיצוניים הפועלים במחוז אדליב. אלה מופלים בדרך כלל על ידי ירי של כוחות הנ"מ הרוסיים המגנים על הבסיס. בשנה שעברה נפגעו מספר מטוסים על הקרקע מתקיפת כלים אלה, ובכירים רוסים אף האשימו את ארה"ב כמי שעומדת מאחורי הפעלתם. יתכן שעל רקע זה החלו הרוסים גם לבנות דירים מוגנים עבור המטוסים, כפי שנחשף לאחרונה בצילומי לוויין של הבסיס, וכן ועבודות בינוי נוספות המתבצעות בשדה ובמסלוליו, שנועדו לשפר את התשתיות שלו.

עוד יצוין כי הפעילות האינטנסיבית של שדה זה, מאז שהוא מופעל על ידי הרוסים, גרמה לזיהום סביבתי חמור של האדמות החקלאיות באזור מהשפכים הזורמים לקרקע מהבסיס (ביוב ופסולת של דלק מטוסים ושמנים למיניהם). הדבר הביא לתלונות של החקלאים והתושבים באזור על זיהום מקורות המים שבשימושם, ועל הפגיעה הנגרמת מכך הן לגידולי החקלאות באזור והן לצריכת המים של התושבים. עד כה לא טיפל המשטר הסורי בתלונות אלה, בין השאר בשל אי רצונו להתלונן בפני הרוסים, הרואים בבסיס זה טריטוריה רוסית לכל דבר.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית