הרמטכ"ל הנכנס כוכבי: "נוטל עליי את התפקיד ביראת קודש"

בטקס חגיגי בקריה הועלה האלוף אביב כוכבי לדרגת רב-אלוף ונכנס רשמית לתפקיד הרמטכ"ל ה-22 של צה"ל. ראש הממשלה ושר הביטחון נתניהו אמר בכנס כי "המטרה ברורה: להבטיח את העליונות שלנו על אויבינו ולהגדיל את הפער האיכותי בינינו לבינם"

צילום: אריאל חרמוני, משהב"ט

זה שנכנס וזה שיוצא: בקריה בתל אביב התקיים טקס חילופי הרמטכ"ל, כאשר האלוף אביב כוכבי החליף באופן רשמי את רא"ל גדי איזנקוט ונכנס לתפקיד הרמטכ"ל ה-22 של צה"ל. כוכבי הועלה בטקס לדרגת רב-אלוף. בנאומו הראשון כרמטכ"ל אמר כוכבי כי "אני נוטל עליי את התפקיד ביראת קודש ורואה בו זכות שניתנה לי בסיוע רבים הראויים לתודה".

ראשון הדוברים בטקס החגיגי היה הרמטכ"ל היוצא רא"ל גדי איזנקוט. בנאומו אמר כי "בתום 40 שנות שירות וארבע שנות כהונה כרמטכ"ל, אני חותם דרך שהייתה לשליחות חיי. את הצבא שאליו נכנסתי כאחד החיילים אני עוזב היום לאחר שזכיתי לעמוד בראשו. כחייל צעיר בן 18 הנחתי ידיי על התנ"ך ונשבעתי אמונים למדינת ישראל ולצה"ל. ברגע ההוא, אל חובותיי האישיות נוספה חובה לאומית המשותפת לכולנו - החובה לקחת חלק בהגנה על ביתנו המשותף. מתוך אחריות זו הצבתי את יעדיי הראשונים כרמטכ"ל - צבא כשיר, מוכן ועוצמתי שחיזק את כוחו בתבונה ובנחישות, שהוכיח כי בעבורו החתירה לניצחון היא ערך עליון. כצבא העם עלינו לשמר מעל לכל את מקומו של צה"ל במרכז הממלכתיות וההסכמה הלאומית". איזנקוט פנה למחליפו כוכבי אומר כי "הפיקוד על הצבא מועבר היום לך, רב אלוף אביב כוכבי, מפקד ראוי מאין כמותו לעמוד בראש צבא ההגנה לישראל.

"הצבא שאני מעביר לידיך היום מתקדם ונותר נאמן לשורשיו ולרוחו. בשנים הרבות שבהן פעלנו יחד בשטח ובמטה הכללי זכיתי להכיר אותך כמפקד בעל עוצמות ויכולות של מנהיגות ופיקוד, אשר יכול ויוכל לעמוד בפני האתגרים המורכבים ביותר. נחישותך וניסיונך הרב יופנו במלואם לחיזוק מוכנות צה"ל ועוצמתו, שמירה על דמותו וערכיו, ולטיפוח הגאווה שבלב אנשיו. זהו תפקידנו ואותו עלינו למלא בלא מורא וללא משוא פנים. לאורך כל דרכי פעלתי לפי שני ציוויים עיקריים - הראשון, סוף מעשה במחשבה תחילה, והדבר השני: עשיית הדבר הנכון לעשותו כדי ליצור צבא חזק יותר, צבא ערכי יותר וצבא שיודע לתרום לביטחון מדינת ישראל. בסיום דרכי אני מבקש להפקיד בידיכם את שני הציוויים האלה".

הרמטכ"ל הנכנס אמר כי "אני נשבע. כך קראתי עם חבריי החיילים מול הכותל, שהיה לנו לקיר תומך ומגן. עברו 2,000 שנה וקיר המגן התרחב והפך לצבא ההגנה לישראל. מול דורות של חיילים נשבעתי והפכתי לחוליה נוספת בשרשרת הדורות המתייצבת להגנת המדינה. 'אני נשבע', קורא כל חייל ודוחס לשתי מילים את הוויתור על הפרטי לטובת הלאומי. הבית הלאומי שהוקם כאן הוא יצירה מופלאה שאין שני לה בתולדות העמים אך הוא נטוע באזור אשר מסיבות דתיות ולאומיות מנסה לדחות את שורשיו הטבעיים. להגנתו נדרשת ראייה מפוכחת, כוח צבאי כשיר, נכונות להפעלתו, שיקול דעת ונחישות".

כוכבי פנה לרמטכ"ל היוצא איזנקוט ואמר "ברוח זו נפעל. ברוח זו גדי, פעל צה"ל תחת הנהגתך ופעם אחר פעם הבטיח יכולותיו כמגן הגבולות והפנים והפעיל את זרועו הארוכה על מנת לגדוע איומים. בתקופתך חיזק צה"ל את יחידותיו והגביר מוכנתו. אני מתייצב בראש הצבא ובשם כל חייליו ומפקדיו מודה לך ומצדיע. אני נוטל עליי את התפקיד ביראת קודש ורואה בו זכות שניתנה לי בסיוע רבים הראויים לתודה. להוריי, שקבעו בידי את המצפן הראשון, מצפן הערכים. למפקדיי ולפקודי לאורך השנים, לשר הביטחון הקודם ליברמן ולך ראש הממשלה ושר הביטחון על הבעת האמון. מעל לכל, לבנותיי ולרעייתי יעל הצועדת עמי כשותפה בדרך התלולה".

ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו הודה בנאומו לרמטכ"ל היוצא איזנקוט ואמר כי "גדי, אתה מסיים יותר מ-40 שנות שירות מסור בצה"ל במימוש הזכות הזאת, ואני בטוח שאתה זוכר את יום הגיוס שלך לחטיבת גולני בנובמבר 78'. בשמי, בשם ממשלת ישראל ובשמם של אזרחי ישראל, תודה לך גדי מעומק הלב. בארבע השנים הללו התמודדנו יחד עם אתגרים גדולים. הזירות משתנות בעזה, בסוריה, בלבנון ובמקומות אחרים, אבל מולנו עומד גורם אחד מרכזי - איראן ושלוחות הטרור שלה. פעלנו באחריות ובשיקול דעת לסכל את ההתעצמות של מבקשי נפשינו".

נתניהו המשיך ואמר כי "כל פעולות בניין הכוח שלנו בשנים האחרונות מכוונות לחיזוק המוכנות של צה"ל להשגת מטרה אחת - ניצחון במלחמה. וככל שאנחנו חזקים יותר, ככה אנחנו מגדילים גם את הסיכויים לשלום. בזכות יכולותינו המודיעיניות, המבצעיות והטכנולוגיות, קשרינו עם העולם הערבי מתהדקים כפי שלא היה מעולם. מדינות מוסלמיות מובילות מתקרבות אלינו. הן מבינות שאנחנו משמשים לא אויב להן, אלא משענת חיונית עבורן. בהעצמת הצבא שלנו, בהעצמת הכלכלה שלנו, בהעצמת הדיפלומטיה שלנו הפכנו את ישראל לכוח עולמי עולה".

ראש הממשלה פנה לרמטכ"ל הנכנס כוכבי ואמר כי "אתה עם כומתה אדומה על הכתף, מה שמסמל את הרוח המיוחדת של הצנחנים. הקריאה 'אחריי', הדבקות במשימה והחתירה המתמדת למצוינות. כמצביא מנוסה אתה תישא מעכשיו באחריות כבדה להבטיח שצבא ההגנה לישראל יעמוד במשימותיו. ישבנו יחד, דיברנו, שוחחנו שיח קולח על העבר ועל ההווה, אבל בעיקר על העתיד, על העשור הקרוב. המטרה ברורה: להבטיח את העליונות שלנו על אויבינו ולהגדיל את הפער האיכותי בינינו לבינם. קודם כל נפעל לחזק עוד יותר את כושר התקיפה שלנו. נבטיח אגרוף תקיפה מוחץ נגד אויבים קרובים ורחוקים כאחד. 

"אביב, יחד נזניק את צה"ל לשיאים חדשים של תחכום, של טכנולוגיה, של חדשנות. זה לא יומרני לקבוע שבכוונתנו, ולפי אמונתי גם ביכולתנו, להקדים את כל העולם, כי המעז מנצח. היצירתיות שלך, היכולת שלך לחשוב מחוץ לקופסה הוכחה באימוץ שיטות פעולה שהוציאו את אויבנו משיווי משקלם. אם נהיה נכונים להגן על מדינתנו בכל מאודינו, ייתכן שלא נידרש למערכה כוללת. ואם נידרש לכך, צה"ל יעמוד באתגר, אזרחי ישראל יעמדו באתגר מלוכדים בשעת מבחן, ויחד נבטיח את נצח ישראל".

***

צילום: אריאל חרמוני, משהב"ט

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית