השימוש האיראני באוניות סוחר ככסות לאמצעי תקיפה ימי

משמרות המהפכה של איראן משתמשים בספינות סוחר כדוגמאת הSaviz לצורך הברחת אמל"ח, בניית תמונת מודיעין ימית ואם צריך גם כבסיס צף לאמצעי תקיפה ימיים

צילום מסך - https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:657728/zoom:14 

במהלך החודשים האחרונים שוהה באופן קבוע אוניית סוחר כללית איראנית בים האדום. האונייה, ששמה Saviz, שייכת לחברת הספנות האיראנית, IRISL. ב- 2016 שוחררה האונייה מרשימת כלי השיט שהיו תחת סנקציות של ארצות הברית . חברת הספנות האיראנית שינתה בעבר את שם האונייה מספר פעמים . בימים האחרונים, על פי המיקום המופיע באתר  Marine Traffic, שוהה האונייה מול חופי אריתראה ותימן, בקרבת איי דחלק.

נציג הקואליציה הסעודית, אלוף משנה Turki al-Maliki , מסר לפני חודשים ספורים, שהאונייה Saviz מפליגה במרחב הים האדום מזה תקופה ארוכה (מראשית 2017), והיא מהווה איום על פעילות הכוחות הסעודים, האמריקאים והמצרים בזירת הים האדום ובדגש על מצרי באב אל-מנדב.

העברת אמצעי לחימה לשותפותיה של איראן

האונייה הרשומה על שם חברת הספנות האיראנית מופעלת ופועלת הלכה למעשה על ידי משמרות המהפכה של איראן, בדגש חיל הים של משמרות המהפכה וכן כוח קודס, האחראי על העברת אמצעי לחימה לשותפותיה של איראן (כגון חיזבאללה, חמאס והח'ותים המורדים בתימן).  כלי השיט האיראני פועל במרחב הים האדום בואכה מצרי באב אל-מנדב, כספינת פיקוד ושליטה על פעילות הכוחות האיראניים באזור ועל שלושה כלי שיט איראניים נוספים הפועלים באופן קבוע באזור (ללא זיהוי ספציפי שלהם), ובנוסף משמשת האונייה להעברת אמצעי לחימה למורדים הח'ותים בתימן ולכוחות בסודאן .

מומחים אמריקאים אף טוענים, כי כלי השיט משמש כבסיס צף לבניית תמונה ימית ואיסוף מודיעין אשר באמצעותו מבצעים הח'ותים תקיפות על כלי שיט אמריקאים וסעודים, הפועלים בזירה. בהקשר זה יש לציין, כי בוצעו על ידי הח'ותים מספר תקיפות על כלי שיט סעודים ואמריקאים באזור מצרי באב אל-מנדב והים האדום, כדוגמת תקיפה באמצעות ירי טילים על מכלית נפט סעודית ביולי 2018, תקיפת כלי שיט מלחמתי סעודי ביוני 2018,  תקיפת מכלית סעודית באמצעות רקטות מסירות תקיפה מהירות באפריל 2018, תקיפת טרמינל נפט סעודי באמצעות כלי שיט לא מאוייש ביוני 2017, ועוד.

אותם מומחים אמריקאים טוענים כי על סיפון האונייה אפשר ומוצבים כלי שיט בעלי חתימה נמוכה, דוגמת צוללות ננס או כלי שיט צוללים-למחצה, בעזרתם ניתן לבצע פעולות קומנדו. הסעודים הציגו  את תמונת כלי השיט האיראני שעל סיפונו שלוש סירות תקיפה מהירות, המצוידות במקלעים קלים. על פי הערכות אמריקאיות כלי שיט אלו משמשים להעברת אמצעי לחימה אל המורדים הח'ותים בתימן מאוניית הסוחר  Saviz. האיראנים, על פי הדיווחים האמריקאים והסעודים, הטעינו על סיפון האונייה מכולות מסחר תמימות בניסיון להסוות את ייעודה ופעילותה. 

ההשלכות על ישראל

בזירת הים האדום פועלות אוניות סוחר ישראליות וכן, מעת לעת, כמדווח בעיתונות, חיל הים הישראלי. אוניית הסוחר האיראנית עשויה לזהות את כלי השיט הישראליים ואת פעילותם, בדגש על חיל הים. זיהוי זה עלול להוביל לתקיפה של כלי שיט ישראלים במידה ותהיה התלקחות אזורית.

מעבר לכך, הרי שהמקרה מאפשר הצצה אל פעילותן של חברת הספנות האיראנית IRISL בשיתוף משמרות המהפכה, המפעילים אוניות סוחר אזרחיות, תמימות למראה, העוסקות מחד בבניית תמונה ימית ואיסוף מודיעין, ומאידך בהעברת אמצעי לחימה לשותפות האיראניות וביצוע פעולות קומנדו באמצעות כלי שיט מהירים וצוללות ננס.

עוד ידוע, כי במהלך מלחמת איראן-עיראק הפעילה איראן כנגד עיראק מערך טילי קרקע-קרקע מדגמי Scud, אשר הוטמן במכולות על גבי סיפונן של אוניות סוחר. נדרש לקחת בחשבון תרחישים כאלו של הפעלת כלי שיט אזרחיים, בעלי חזות ומאפיינים תמימים, בזירת הים התיכון מול ישראל. 

הכותב הוא סא"ל (במיל.), דוקטורנט בתחום הלוחמה הימית באוניברסיטת בר-אילן ועמית מחקר במרכז למחקרי מדיניות ואסטרטגיה ימית באוניברסיטת חיפה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית