"התשלום" הסעודי עבור חיסול העיתונאי חשוקג'י? דעה

הנשיא טראמפ הודיע כי הצליח לשכנע את הסעודים לסייע במימון שיקומה של סוריה ועריה לאחר שנות הלחימה הארוכות. אל"מ (דימ') פסח מלובני על המניעים האפשריים מאחורי הצהרת הנשיא האמריקאי

"התשלום" הסעודי עבור חיסול העיתונאי חשוקג'י? דעה

טראמפ ובן סלמן בפסגת ה-G-20 (צילום: AP)

נשיא ארצות הברית לא חדל מלהפתיע את העולם במהלכיו, מהלכים שכבר הוגדרו ככאלה של איש עסקים. הכול נראה ונמדד מנקודת המבט העסקית, ומה שניתן להפיק ממנה. רק לפני כשבוע הופתעו כולם מהחלטתו להוציא את הכוחות האמריקאים המעטים (כ-2,000 איש בלבד) מסוריה, משום שסיימו את משימתם להילחם בדאעש, ועכשיו הוא מודיע כי הצליח לשכנע את ערב הסעודית לממן את שיקומה של סוריה.

אין ספק שמי שעומד מאחורי ההחלטה הסעודית הוא יורש העצר, הנסיך מוחמד בן סלמאן, שהוא הדמות הדומיננטית היום בממלכה. מוחמד בן סלמאן עומד במרכזה של פרשת חיסולו של העיתונאי הסעודי, חשוקג'י, שהיה ידוע כאופוזיציונר למשטר בסעודיה, ובמיוחד ליורש העצר. על רקע זה זכה בן סלמאן לביקורת רבה מצד התקשורת במדינות המערב, כולל בארצות הברית, דבר שהקשה על היחסים של ממשל טראמפ עימו.

עתה, במסגרת המאמץ של הנסיך, לו אנו עדים לאחרונה, לטהר את שמו ולנתק את עצמו מהפרשה המביכה שנחשפה על ידי טורקיה ומנהיגה ארדואן, הוא הסכים "לשלם" על כך במימון שיקומה של סוריה ועריה ההרוסות בעקבות מלחמת האזרחים הממושכת, שהתרחשה בה מאז 2011. כזכור, ערב הסעודית תמכה לאורך כל המלחמה בכוחות האופוזיציה, מימנה אותם וגם ציידה אותם בנשק שרכשה עבורם. כעת היא מסכימה לשקם את סוריה תחת הנהגת אויבם לשעבר - איראן.

בשנה החולפת עשו שלוש המדינות הקובעות היום את גורלה של סוריה – רוסיה, איראן וטורקיה, מאמצים לגייס את מדינות המערב כדי לממן את שיקומה של המדינה, אך ללא הצלחה גדולה עד כה. עתה מכריז הנשיא האמריקאי על הצלחתו "לשכנע" את הסעודים לעשות כן. הודעה זו, זמן קצר לאחר הודעתו להוציא את הכוחות האמריקאים מסוריה, נותנת מקום לאפשרות, שמהלך אחד קשור בשני, וכי איש העסקים טראמפ הצליח לעשות עסקה מעניינת, בה הוא מחזיר גם את מעט הכוחות הביתה, כפי שהוא עומד לעשות במקביל גם באפגניסטאן, שם הכוח האמריקאי גדול בהרבה. כך הוא זוכה לנקודות חשובות בבית לקראת הבחירות הבאות.

טראמפ גם נותן "בונוס" לטורקים ולמנהיגם ארדואן, עימו התקוטט רק לאחרונה בשל הדרישה הטורקית להסגיר את פתחאוללה גולן, יריבו המושבע של ארדואן, הגולה כיום בארצות הברית, וגם מאפשר ליורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן לכפר על עוונו בעיני המערב. הוא גם מאפשר לסעודים לחזור לזירה הסורית, לאחר כישלונם מול האיראנים במאבק על השליטה במדינה זו, ומראה לציבור האמריקאי כי הוא מקיים את מדיניותו לצמצם את הוצאות החוץ של ארצות הברית, ולא לממן מדינות אחרות וגופים אחרים (נאט"ו), כפי שהיה מקובל עד עכשיו.

בנוסף לכך, טראמפ מראה למנהיג רוסיה, פוטין, וגם לאיראנים, שלמרות שהוא מוציא את כוחותיו מסוריה, הוא ימשיך להשפיע על הנעשה במדינה זו במידה רבה, באמצעותה של ערב הסעודית, מול ההשפעה הרוסית והאיראנית בה. אכן איש עסקים (ביזנסמן) אמיתי.

מבחינת ישראל השאלה היא האם המעורבות הכלכלית הסעודית בשיקום סוריה תסייע לסלק משם את הכוחות האיראניים, או אולי דווקא תקל עליהם להישאר שם.

אולי יעניין אותך גם