"ייתכן שחמאס ייתן מנה נוספת"

בישראל מנסים להעריך האם התקרית הקשה ברצועת עזה, במהלכה נהרג סא"ל מ', תוביל להידרדרות במצב, המתוח גם כך בגזרה הדרומית. סא"ל (מיל') אלון אביתר מאמין כי בטווח הקצר ייתכן והתגובה של חמאס עוד לא הסתיימה, אבל ברובד הרחב יותר "האירוע לא ישפיע על ניסיון חמאס להגיע להפסקת אש, או בכינויה הסדרה"

גבול רצועת עזה (צילום ארכיון: AP)

עוד לא הרבה ידוע על הפעילות של הכוח המיוחד של צה"ל באזור חאן יונס בדרום רצועת עזה, במהלכה נהרג סא"ל מ'. בישראל, בבוקר שאחרי, מנסים להעריך לאן הרוח נושבת והאם בעקבות התקרית הקשה, המצב בגזרה הדרומית שוב יסלים. במהלך הלילה, בעקבות התקרית, נורו לעבר שטח ישראל 17 רקטות, שלוש מהן יורטו על ידי מערכת ההגנה האווירית "כיפת ברזל".

"אני יכול להעריך שהתגובה של חמאס עוד לא הסתיימה. הרקטות שהיו עד כה לדעתי עדיין לא מסיימות את החשבון", כך אומר סא"ל (מיל') אלון אביתר בשיחה עם ישראל דיפנס. סא"ל (מיל') אלון אביתר הוא מומחה לזירה הפלסטינית ולשעבר היועץ לענייני ערבים למתאם הפעולות בשטחים.

"בהחלט יכול להיות שהזרוע הצבאית תיתן 'מנה נוספת' בצורה כזו או אחרת. יש לחץ בתוך החמאס על ההנהגה, כולל על יחיא סינוואר עצמו, וביקורת על המהלך האחרון של הכסף הקטארי שלמעשה לא פורע את ההתחייבות של הנהגת חמאס כבר חצי שנה שהיא  - לפתוח את עזה לחלוטין. על כן אני מעריך כי יכול להיות שבזמן הקרוב עדיין צפויה תגובה".

סא"ל (מיל') אביתר אומר עוד כי בחמאס יערכו בדיקה יסודית על אירועי אמש וכיצד התפתחו. "אין שום ספק שחמאס חופרת ונוברת היטב, במבצע בלשי, כדי להבין מה צה"ל רצה לעשות. אני מציע לא להתרשם מכל ההתפארויות שלהם – זו תגובה רפלקסיבית של חמאס, בעיקר במדיה, כדי לצבור נקודות בציבוריות הפלסטינית. אבל, צריך לזכור שמהותית חמאס תשאף להבין בדיוק מה קרה ותחפש עקבות כדי לנסות ולשבש, ואף לנסות למנוע כל הצלחה צה"לית, אם הייתה, בביצוע הפעולות".

הכדור בידיים של חמאס

על רקע האירועים הקשים ברצועת עזה אומר אביתר כי  "ברובד היותר רחב וארוך טווח – ושוב הכול תלוי בתוצאות המנה הנוספת של תגובת חמאס (אם תגיע) - אני לא חושב שהאירוע ישפיע על הניסיון של חמאס להגיע לאותה הפסקת אש או הסדרה כמו שקוראים לה, שיכולה להיכשל בפני עצמה. לדעתי הסיכויים של הפסקת אש כזו להצליח נמוכים – אבל זה לא יהיה בגלל האירוע הזה.

"כרגע הכדור אצלם ולא אצלנו. ולכן אני מניח שגם יכולים להיות לחצים חיצונים על חמאס והג'יהאד האיסלאמי להגיב בצורה חמורה יותר, למשל כמו איראן. אני חושב שבסופו של דבר, במהות, השיקולים או האינטרסים של החמאס, לא יושפעו מהאירוע הזה".

ומה לגבי המצרים? האם גם הם כבר בתמונה?

"המצרים נכנסים לפעולה מהרגע ששני הצדדים מגיעים אליהם למלאכת התיווך. אני יכול להעריך במידה גבוהה של סבירות שהמצרים כבר קיבלו מסרים מהצד הישראלי, המיועדים לחמאס, על כך שאנחנו לא התכוונו לסיים אתה פעולה הזו עם הרוגים, וכי אנו לא רוצים להסלים את העניין ולא מתכוונים להמשיך את הפעילות ההתקפית של חיל האוויר. כאמור, הכדור בצד של החמאס. לדעתי זה המסר הישראלי למצרים.

"אני מעריך שמסרים דומים יכולים להגיע למצרים מהחמאס אלינו. אבל, אם נשים בצד את אינטרס ההכלה, אני עדיין חושב שהחמאס לא אמר את המילה האחרונה באירועים האחרונים, כיוון שלעזה ולחמאס יש דינמיקה ונרטיב משלהם ותמריצים השונים מהראייה שלנו. כפי שאמרתי, אני חושב שהאירוע לא הסתיים, נכון להבוקר. אחרי אירועי הלילה, הם יכולים לחוש כי השיגו הישג מסוים, שהם כמובן מנתחים אותו, אבל אני לא חושב שמה שנעשה עד כה ירצה את הזרוע הצבאית".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית