צה"ל רוצה אחידות משקית בתחום כוונות צלפים

חברת Leupold & Stevens האמריקאית סיפקה לצה"ל לאחרונה מאות כוונות טלסקופיות לצלפים. בכירי החברה שביקרו בימים האחרונים בישראל גאים בקשר עם צה"ל. "נעשה את המירב כדי להמשיך לספק לצה"ל מוצרים מתקדמים ואמינים", אומרים בחברה

Photo by Sgt. Eden Briand, IDF Spokesperson's Unit - https://www.flickr.com/photos/idfonline/38585354130/in/dateposted/

חברת Leupold & Stevens האמריקאית המיוצגת בארץ על ידי חברת Net זכתה לאחרונה במספר עסקאות בתחום הכוונות לצלפים בצה"ל, ולמעשה הפכה להיות ספקית הכוונות הראשית לתחום הצליפה בצה"ל. לאחרונה, הגיעו לארץ שני בכירים בחברה, סטיבן דיגרגוריו, מנהל מכירות למגזר הממשלתי ושיין מייסל - מנהל מכירות לשוק הבינלאומי, לכנס שנערך בנושא צליפה ליחידות מיוחדות של צה"ל. אחת המטרות של הצבא היא ליישם אחידות משקית בתחום הכוונות ארוכות הטווח, וליאופולד היא שחקן עיקרי. בצה"ל רכשו בשנה האחרונה לפחות כ-800 כוונות מסוג  Leupold Mark-6 עם הגדלה 3-18.

"אנו רואים מגמה של מתארי לחימה קרובים בשטח בנוי שבו המטרות קרובות יחסית", מסבירים בליאופולד. "כאשר יש מעורבות של הצלף במתארים אלו, הדרישות שונות מאלו של חיל חי"ר רגיל. בקרב קרוב אנו רואים דרישה לכוונות צליפה עם דגש על מישור מיקוד אחורי (Rear Focal Plane). בשונה ממישור מיקוד קדמי שנותן את מרכז המטרה, מישור אחורי מאפשר כיוון למעלה או למטה. אם אתה מנסה למצוא מטרה שזזה מהר, קשה לעשות זאת עם כוונת קדמית.  במתארים של ירי למרחק רב, הלקוחות רוצים יכולת כיוונון של האופטיקה. הגדלה גמישה."

אמינות היא מרכיב עיקרי כאשר מדובר בשימוש צבאי. כך גם היכולת לתפקד בתנאי אור משתנים. בלחימה בשטח בנוי, הצלף יכול לעבור ממכסה מקורה עם מעט אור, לתנאי חוץ עם אור מלא. הכוונת צריכה להסתגל במהירות ולספק לצלף יתרון מבצעי. למרות השינויים בתנאי תאורה. בחברה מסבירים כי הטלסקופים עוברים מערך בקרת איכות מחמיר. בין היתר, נבדקים הביצועים בשינויי אור, טמפרטורה, מתחת למים מתוקים ומלוחים, בלחץ אטמוספרי רב ובתנאי גרביטציה מחמירים. גם האופטיקה עוברת בדיקות מחמירות כך שרק אור שמיש (usable light) עובר לעין הצלף ומספק תמונה חדה בתנאי לחימה.

"יש לנו 96 מהנדסים בחברה שבונים את מוצרי האופטיקה כך שיתאימו במיוחד לצלפים בצבא. במחלקת המחקר של החברה עובדים על שיפורים ודגמים חדשים. כל שנה אנחנו מוציאים שיפור למערכת קיימת או דור חדש של מוצרים", מסבירים בחברה. "השבחה של מוצר קיים לוקחת כ-18 חודשי פיתוח. לפתח מערכת חדשה לגמרי לוקח כ-24-30 חודשי פיתוח. יש לנו עכשיו פיתוח מוצרים עד לשנת 2025 לפחות."  

אחד ההיבטים שלא ניתן להתעלם מהם בתחום אמצעי הצליפה הוא כניסת מערכות מחשוב לכוונות צליפה. בין שמדובר ברובי סער רגילים או רובי צלפים. חברות כמו 'סמארט-שוטר' הישראלית ואחרות מפתחות כוונות שהן למעשה מחשב. כוונות אלו עושות את כל החישובים בעצמן, והחייל רק לוחץ על כפתור ומקבל צליפה בכדור ראשון. זו לפחות ההבטחה השיווקית.

"אנחנו לא נחשוף את כל הפיתוחים שלנו במחלקת המחקר", מסבירים ב Leupold & Stevens. "כן נאמר שאנו ממוקדים בהבטחה שחיל החי"ר לא יקלע למצב שהוא יכשל בשדה הקרב. אלקטרוניקה צפויה להיכשל על ציר הזמן. כאשר אנו מסתכלים לעתיד, צריך פתרונות טכנולוגיים שלא יאכזבו באף נקודת זמן בשטח."

היות ולא רק צבאות של מדינות מערביות משתמשים בכוונות צליפה, אלא גם ארגוני טרור, עולה השאלה מה הפער בין מוצרים איכותיים מערביים, לבין מוצרים יותר זולים ונגישים עם תפוצה רחבה בעולם. "מערכת החינוך והקדמה הטכנולוגית משאירות את הצבאות המערביים בקדמה. הפער אמנם נסגר עבור מוצרים מסחריים, אולם, מוצרים לתחום הביטחוני ישמרו על פער איכותי לעומת מתחרים גם בשנים הקרובות. הכסף שמושקע בפיתוח עצום. יש לנו גם שת"פים עם יצרני חימוש מסביב לעולם כדי להתאים את הכוונות שלנו לתחמושת חדשה אם מתעורר צורך. אנחנו גאים בשותפות שלנו עם צה"ל ונעשה את המירב כדי להמשיך לספק לו מוצרים מתקדמים ואמינים".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית