מדענים וחוקרים סיניים נשלחים ללמד ולחקור בחו"ל ומסתירים קשר עם צבא סין

מדענים וחוקרים סיניים נשלחים ללמד ולחקור בחו"ל ומסתירים קשר עם צבא סין

נשיא סין במצעד צבאי (צילום: AP)

מאות מדענים, חוקרים ומהנדסים סיניים, הקשורים לצבא הסיני, נוהגים להסתיר קשרים אלו בבואם להגיש בקשות ללמוד, לחקור או ללמד מחוץ לארצם. התוצאה היא כי יתכן שמדינות כמו ארה"ב, בריטניה ואוסטרליה ואחרות משתפות פעולה עם צבא סין ללא ידיעתן.

DEFENSE ONE מפרסם מחקר של מכון מחקר בקנברה, אוסטרליה (ASD), שמצא כי שהתופעה בולטת בחמש מדינות – אוסטרליה, קנדה, ארה"ב, בריטניה וניו זילנד, הקשורות ביניהן בקשרי מודיעין וביון, ויתכן שללא ידיעתן הן קשורות לפעילויות הגובלות בריגול לטובת סין. 2,500 מדענים העוסקים בנושאי צבא וביטחון, וממומנים למעשה בעקיפין על ידי צבא סין (PLA), יצאו כדי ללמוד ולחקור מחוץ לסין מאז 2007. חלקם פרסמו מחקרים ומאמרים בנושאים רגישים כמו צופנים, נהיגה אוטונומית וטכנולוגיות ניווט. מוסדות הצבא הסיני מסתירים את הקשרים של מדענים אלו עמם. בפי הסינים מכונה השיטה: "לקטוף פרחים בארצות חוץ כדי לרדות דבש בסין".

כך, למשל, התברר במחקר המכון האוסטרלי כי אנשי מדע כאלו נוהגים לרשום במסמכיהם שלמדו באוניברסיטאות סיניות שאינן קיימות כדי להסתיר את המוסד האמיתי, הקשור לצבא. אחד מהם כתב שהוא מלמד ב"מכון טכנולוגי בעיר שיאן" – מכון שאיננו קיים, במקום לכתוב שלימד באוניברסיטה הטכנולוגית בשיאן, מוסד קיים הקשור לצבא.

לפני שנתיים גירשו שלטונות נורבגיה מארצם סטודנט סיני, הו שיאושיאנג, שעסק באוניברסיטה נורווגית במחקר בנושא פיתוח טילי שיוט היפר-סוניים. המדען גורש כיוון שמסר שפרסם את מחקרו בכתב עת  של אוניברסיטה סינית לא קיימת. הוא גורש, ובשובו לסין זכה בתואר דוקטור במכון המחקר (האמיתי) של הצבא.

מדענים סיניים נשלחים ללמוד, ללמד ולחקור בחו"ל: 500 מדענים הקשורים לצבא נשלחו לבריטניה וארה"ב, 300 לאוסטרליה, קנדה, סינגפור וגרמניה בשנים האחרונות. עוד התגלה כי אוניברסיטה בסידני, אוסטרליה, היתה ללא ידיעתה שותפת מחקר של חברה סינית שעסקה בנושאי צבא והגנה.

אולי יעניין אותך גם