המלחמה הבאה

הסבב הבא בעזה, בכל עיתוי, לא יהיה דומה בהכרח לסבבים האחרונים מול חמאס. וגם – מה האפשרות של לחימה בשתי חזיתות? הטור השבועי של עמיר רפפורט על המאפיינים האפשריים עימות בדרום

המלחמה הבאה

צילום: דו"צ

המלחמה הבאה בעזה, בכל עיתוי, לא תהיה דומה בהכרח ל"סיבובים" האחרונים מול החמאס – 'עופרת יצוקה', 'עמוד ענן' ו'צוק איתן'. 

האורך: אחד הלקחים מ"הסיבובים" הקודמים הוא שהתארכות המערכה אינה "משחקת" לטובת ישראל. מסיבוב לסיבוב התארכה המערכה, עד שמלחמת 'צוק איתן' ארכה כמעט חודשיים. "כיפת ברזל" אמנם אפשרה את הזמן הארוך של הלחימה מבחינת העורף בישראל והקשתה בראש ובראשונה על החמאס, אבל הייתה בעייתית גם מבחינתנו. זמן ארוך של לחימה מצריך כמות אדירה של מיירטי "כיפת ברזל" ושוחק בסופו של דבר את העורף גם אצלנו.

דרך אחרת לנהל את המערכה היא פתיחה חזקה ולא ב"עליית מדרגה" בהתאם לתגובות החמאס וללא הפסקות לצורך מהלכי תיווך (בעיקר של מצרים).

המטרה: זה יכול להיות השינוי הגדול ביותר. בעבר הייתה הדעה השלטת במערכת הביטחון ובדרג המדיני כי המצב הטוב ביותר מבחינת ישראל הוא השארת שלטון החמאס על כנו תוך כדי כך שהוא מורתע מירי לעבר ישראל לאורך זמן ארוך (לפי הגישה הזאת, אחדות פלסטינית בין עזה ליהודה ושומרון אינה בהכרח לטובת ישראל). אם המצב בדרום אכן יסלים במהירות, מאוד יכול להיות שהמטרה הפעם תהיה להפיל את שלטון החמאס, שיביא למצב חדש, בחסות המצרית.

בהתאם להנחיות של שר הביטחון מזה זמן, ולהבדיל ממערכות קודמות, צה"ל יגיע למלחמה הבאה עם תכניות מבצעיות תקפות להפלת שלטון החמאס, שהוא אף התאמן עליהן. הפלת שלטון החמאס אינה משימה צבאית פשוטה, והיא עלולה להיות כרוכה בכניסה קרקעית נרחבת לרצועת עזה. השתלטות על רצועת עזה יכולה להיות עניין של חודשים שמהלכם ישוגרו טילים לעבר העורף בישראל (וייתכן שגם לאחר מכן).

בכל מקרה, צה"ל והשב"כ צפויים לסמן את ראשי החמאס כמטרות בעדיפות עליונה לחיסול.

ההפתעה: בכל מלחמה, מכין גם היריב הפתעות משלו. כך, ב'צוק איתן' לא היה צה"ל ערוך כראוי לאיום המנהרות (למרות שידע עליהן). בעקבות פעילות מסיבית נגד המנהרות בעיקר בשנה האחרונה, פחת האיום הזה, אבל הוא עדיין קיים.

ומה תהיה ההפתעה הבאה? החמאס השקיע מאמץ עצום בהקמת מערך של מטוסים בלתי מאוישים ורחפנים חמושים שיהוו אתגר לא פשוט, וכמובן גם רקטות משופרות (אפילו יותר מהרקטה הכבדה עם 20 ק"ג חומר נפץ שנחתה ביום רביעי לפנות בוקר בבאר שבע). הוא ירבה לשגר פצצות מרמה, שצה"ל עדיין מתקשה למצוא פתרון מלא מולן (גרסה משודרגת של 'כיפת ברזל' מסוגלת כבר ליירט פצצות מרגמה, אבל אינה פתרון סביר כנגד ירי מסיבי, שכן ה"כיפות" מיועדות בראש ובראשונה להגנה מפני רקטות וטילים).

פינוי: בעיקר בשל איום המרגמות, אחד הלקחים הברורים מ'צוק איתן' הוא שאין סיבה לשכנע את תושבי עוטף עזה להישאר בבתיהם תחת אש תופת. במקרה של מלחמה יהיה פינוי מהיר של התושבים במרחק עד שבעה ק״מ מן הגדר. משרד הביטחון ערוך לכך.

נתב"ג ייסגר? העובדה שנמל התעופה בן גוריון המשיך לפעול כמעט באופן מלא בימיה הארוכים של מלחמת 'צוק איתן' אינה מובנת מאליה. במערכה הבאה, בהחלט יכול להיות שנתב"ג ייסגר, לפחות בימי השיא של הלחימה. זוהי הסיבה העיקרית לכך שישראל הכשירה את "רמון" שליד עובדה כשדה תעופה בינלאומי חליפי, שיוכל להמשיך לפעול וימנע ניתוק של המדינה. 

שתי חזיתות:

קיץ 2018 התנהל במשך שבועות ארוכים על סף מלחמה בשתי חזיתות ישראליות - מול רצועת עזה בדרום ומול איראן וצבאו של בשאר אסד בסוריה. ירי של רקטה רדף הפלת מטוס או כלי טיס בלתי מאויש, הפצצה ישראלית כבדה, או "סתם" תקרית גבול והצתות. המצב הבסיסי הנפיץ בצפון לא השתנה. שם עדיין מחויבות איראן וישראל למדיניות סותרת, וסביר להניח שעוד לא נאמרה המילה האחרונה, למרות הגעת סוללות הטילים נגד מטוסים S-300.

מלחמה בשתי חזיתות היא תסריט גרוע מאוד מבחינת ישראל (גם בגלל שבמקרה כזה סוללות 'כיפת ברזל' יתקשו לתת מענה מלא לכל מרכזי האוכלוסין והמתקנים האסטרטגיים במדינה). מלחמה מול החמאס בעזה, עשויה לדרבן את סוריה, חיזבאללה ואיראן לדרדר את המצב בצפון תוך שימוש בנשק אסטרטגי כמו טילים נושאי מאות קילוגרם חומר נפץ בעלי מנגנון ניווט למטרה או טילי חוף-ים 'יאחונט', שישתקו את התנועה הימית.

צה"ל ערוך גם ללחימה בשתי חזיתות. זהו התסריט הגרוע ביותר אבל גם הוא אינו בגדר הדמיון, במלחמה הבאה. 

ועדיין יש גם אפשרות שמה שהיה הוא שיהיה - חילופי מהלומות ואיומי סרק, או מערכה שתכליתה שוב יהיה להרתיע את החמאס לזמן קצוב.

אולי יעניין אותך גם