חלל תקשורת מבטלת הסכם רכישת לווין מSSL. טרם נקבע מודל מימון מול תעשייה אווירית

הממשלה השיגה את מבוקשה וגרמה לביטול החוזה בין חלל תקשורת לחברת SSL האמריקאית. במקביל, מחיר בניית לווין בארץ טרם נסגר וגם לא הסדר המימון לבנייתו

https://twitter.com/AMOSSpacecom/status/1041267978757722113

ממשלת ישראל הצליחה לכופף את חברת חלל תקשורת ולגרום לה לבטל את רכישת לווין התקשורת עמוס-8 בארה"ב מחברת SSL. "המועד האחרון לתשלום מקדמה על-ידי החברה, שחל היום, לא יוארך ומשכך, ההסכם לא יכנס לתוקף ויתבטל", נכתב בהודעת החברה לבורסה. בנוסף, בעקבות ביטול ההסכם עם לוראל, החברה הודיעה ל- SpaceX על ביטול הסכם השיגור.

"כפי שדיווחה בעבר, החברה פועלת לקדם באופן המיטבי את תכנית הלוויין עמוס 8 ,ובוחנת היתכנות וכדאיות של מספר חלופות העומדות בפניה, ביניהן אפשרות לשיתוף פעולה עם ממשלת ישראל", מסכמת ההודעה.

נזכיר כי טרם ברור מהו מחיר הלווין שדורשת תעשייה אווירית מחברת חלל תקשורת. כמו גם, לא ברור הסכם המימון שמקדמת ממשלת ישראל במו"מ עם חלל. עלות משוערת של לווין בסדר גודל כזה ללא ביטוח ושיגור צפויה להגיע לכ-200 מליוני דולרים (כ-700 מליוני ש"ח). נכון להיום, אין תקציב ממשלתי כלשהו לשנת 2019 שמצביע על הוצאה כזו. משרדי הממשלה הרלוונטים ממשיכים להתעלם משאלות בנוגע למימון הפרויקט.

ככל הנראה, בסופו של דבר תסגר תצורת מימון דומה לעמוס-6 באופיה. אז, המדינה שמה מראש סכום ששווה לכעשרה אחוזים מעלות הפרויקט ואת השאר גייסה חלל תקשורת בבורסה בתל אביב. כעת, מידת המימון של הממשלה תלויה ברוחב הפס שיוקצה למדינה מתוך סך הקיבולת של הלווין המתוכנן.

כמו גם, לישראל דיפנס נודע כי תעשייה אווירית לוחצת לפתח מטע"ד תקשורת דיגיטלי ללווין. מדובר בפיתוח טכנולוגי מורכב שצפוי לקחת מספר שנים, וגם בסופו , המוצר יגיע לשוק רווי בו קיימים כבר מטע"דים כאלו (שהיו מתוכננים בלווין של SSL). הרעיון של ממשלת ישראל הוא להשקיע בפיתוח מטע"ד תקשורת שאותו יהיה ניתן למכור בעתיד ליצרני לווינים אחרים בעולם. לא ברור כיצד מדינת ישראל שבקושי מממנת את תחום החלל בארץ יכולה להתמודד בעתיד מול מדינות מובילות בתחום כמו צרפת , ארה"ב, סין ורוסיה שמשקיעות מאות מיליוני דולרים כל שנה בשימור תעשיית חלל.

אין ספק כי בעמוס-8 הצליחה הממשלה להביא את חלל תקשורת לפינה. נשארת פתוחה שאלת המימון ושאלת הלו"ז . אם הלווין של תעשייה אווירית יעלה משמעותית יותר מזה של SSL ואם הלו"ז באספקת הלווין יתארך מעבר למועד בו חלל צריכה להחזיר את הלווין עמוס-7 לאסיה-סאט,  הציבור הישראלי ישלם מכיסו עשרות מיליוני דולרים סתם. האם אז מישהו בממשלה ישא באחריות?

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית