הצבא האוסטרלי שוקל מערכות הגנה אקטיבית ישראליות לשלב השלישי של לנד 400

אוסטרליה רוצה להחליף מאות נגמ"שי M113 ועל הפרק ישנם מספר מתמודדים, אבל מערכות הגנה אקטיביות יש כנראה רק שתיים ראויות - מעיל רוח וחץ דורבן תוצרת ישראל. במי תבחר אוסטרליה? 

הצבא האוסטרלי פרסם בסוף אוגוסט את השלב השלישי במכרז הLand400 למורניזציה של הצבא. במסגרתו, הצבא מתכוון לרכוש 450 נגמ"שים במקום נגמ"שי הM113 המשמשים את צבא אוסטרליה. בין המתמודדות אפשר למצוא את GD, Rheinmetall ו-Hanwha. חברת BAE עדיין לא החליטה אם להתמודד.

מדובר במכרז בהיקף 7.4 עד 11 מיליארדי דולרים, שההחלטה על הזוכה צפויה להתקבל לא לפני 2020. המבצוע של הכלים יקרה בעשור לאחר מכן. כך לפי לוחות הזמנים המפורסמים של הפרויקט.

עבור התעשייה הישראלית מדובר בהזדמנות יוצאת דופן. חברת אלביט מערכות מספקת לאוסטרליה את מערכת ניהול הקרב (בדומה לצי"ד של צה"ל) והיא עתידה להיכנס גם לכלים העתידיים של אוסטרליה. רפאל מספקת את טילי הרפאל Spike LR2 לרכבי BOXER של חברת ריינמטל, שנבחרו לשמש את צבא אוסטרליה בשלב שניים של המכרז. הטילים מוכשרים גם לשלב שלוש של המכרז. 

היבט נוסף הוא מערכת הגנה אקטיבית לכלים. אם אוסטרליה מסתכלת על ישראל וארה"ב, ולא רוצה לעשות בעצמה שוב בדיקות של מערכות כאלו, אזי המערכת המבצעית היחידה היא מעיל רוח המשמשת את צה"ל ונרכשה לאחרונה עבור הטנקים האמריקאים בגבול רוסיה באירופה. החץ דורבן היא מערכת ישראלית שניה שכרגע גם נבחנת עבור נגמ"שים אמריקאים.  

ממידע שהגיע לישראל דיפנס, גם רפאל וגם תעש מנהלות מגעים עם המציעות במכרז האוסטרלי סביב הגנה אקטיבית. פרסום באתר תעש חושף כי החברה התחילה לעשות עבודה באוסטרליה סביב החץ דורבן. אם BAE תשתתף בסוף, היא יכולה להציע את הגרסה האחרונה של הCV90 עם חץ דורבן שכבר נחשפה השנה.

רפאל יכולה לנופף בהצלחות שלה בצה"ל ובארה"ב ובעובדה שמעיל רוח היא המערכת המבצעית היחידה בשוק כרגע. המעיל הותאם לכלים אמריקאים, כולל הנגמ"שים של GD. כמו גם, שמועות טוענות כי ייתכן וחברת Hanwha הקוריאנית מציעה את AS21 Redback עם אופציה למעיל רוח.

שתי החברות הישראליות הוכיחו בארה"ב שהן יודעות לעשות התאמה לכל כלי שהלקוח יבחר. זה רק עניין של כסף וזמן. בנוסף, אוסטרליה ככל הנראה תרצה גם עמדות נשק לנגמ"שים החדשים, וגם כאן חברות ישראליות יכולות להציע מרכולתן. כמו גם רדיו תוכנה.

אין ספק כי המכרז האוסטרלי מהווה הזדמנות לתעשיות ביטחוניות ישראליות שרוצות לשלב תתי מערכות שלהן בנגמ"שים שיובילו את המגזר העולמי הזה בעתיד הקרוב.  

אולי יעניין אותך גם