ממשלת ישראל החליטה שחלל תקנה לווין מתעשייה אווירית. רק לא ברור מה יהיה חלקה של הממשלה במימון

ההחלטה מגיעה על רקע דיונים שמתקיימים בחודשים האחרונים בין חלל תקשורת לתעשייה אווירית סביב הנושא. מאחר שעלות לווייני תקשורת מתוצרת ישראל גבוהה יותר מעלותם בשוק העולמי, קבעה הוועדה כי יש צורך בגישור פער העלויות

עמוס 8 הדמיה התעשייה האווירית  

לפי פרסום של משרד המדע, ממשלת ישראל אישרה אמש (א') את השתתפות הממשלה במימון לפיתוח ובנייה של לוויין תקשורת חדש, עמוס 8, שיורכב בישראל. המשמעות של ההחלטה, בפועל, היא שממשלת ישראל תחייב את חלל תקשורת לקנות לווין מתעשייה אווירית. זאת, במקום הלווין שהוזמן מחברת SSL האמריקאית.

ההחלטה מגיעה על רקע דיונים שמתקיימים בחודשים האחרונים בין חלל תקשורת לתעשייה אווירית סביב הנושא. מאחר שעלות לווייני תקשורת מתוצרת ישראל גבוהה יותר מעלותם בשוק העולמי, קבעה הוועדה כי יש צורך בגישור פער העלויות. כמו גם, על הפרק עומדת שאלת הפיצוי לחברת SSL על ביטול ההזמנה שחרגה מהמועד המוסכם לביטול העסקה.

נזכיר כי עלות הלווין האמריקאי עומדת על כ-112 מליוני דולרים לעומת עלות של כ-200 מליוני דולרים ללווין שמורכב בתעשייה אווירית.  עופר דורון, מנהל מפעל מב"ת חלל, אמר בדיון בכנסת סביב עלות הלווין כי נדרשת תוספת של כ-70 מליוני ש"ח בשנה כדי לבנות לווין בישראל. אם לוקח לבנות לווין בישראל כארבע שנים, המשמעות היא תוספת מימון של 280 מליוני ש"ח שהם כ77 מליוני דולרים בערך עכשווי.

ההודעה של משרד המדע טומנת בחובה הנחה כי הממשלה תלחץ כעת על שני הצדדים - חברת חלל ותעשייה אווירית להגיע להסכם. אם נבחן את המימון של העמוס 6, נראה כי הממשלה מימנה אותו על ידי רכישת רוחב פס בשווי של 20 מליוני דולרים. לווין העמוס 6 עלה לחלל 195 מליוני דולרים. כלומר, הממשלה מימנה מראש כ-10 אחוזים מעלות הלווין. תמורת הכסף, הממשלה שריינה לעצמה שימוש בחלק יחסי של המשיבים בלווין.

אם כעת המחיר שתעשייה אווירית דורשת עבור העמוס -8 עומד בערך על אותו סכום (112+77=189), הממשלה, לכאורה יכולה לשים עשרה אחוזים מהסכום, ואת היתר חלל תממן באמצעות הנפקת אג"ח כפי שעשתה בלוויינים קודמים. אלא אם הממשלה רוצה לשריין לעצמה חלק יחסי גדול יותר בלווין, ואז היא תצטרך לשים יותר כסף. בינתיים משרד האוצר מוכן לממן 14 מליוני ש"ח בלבד על לווין חדש.

על פניו, המשבר היה יכול להיפתר מזמן אם מדינת ישראל הייתה מוכנה לשים כסף על לווין יקר יותר בארץ. אבל משרד האוצר לחץ על הבלמים, שאר המשרדים לא היו מוכנים לשים כסף, וחלל הזמינה מSSL. כעת, נראה כי הממשלה משנה גישה והיא מוכנה לשים כסף לגשר על הפער. השאלה כמה. ככל שהחלק היחסי של המדינה בלווין יגדל, כך גם הסכום שמשרדי הממשלה יצטרכו לשים מראש יגדל.

מהצד, נראה כי מישהו בממשלה החליט לנצל את המצב להשגת מחיר טוב יותר לרוחב פס עבור הממשלה. במשרדי הממשלה הרלוונטיים יודעים כי חלל בבעיית מימון אם הממשלה לא תכנס לעמוס-8 (לראייה, הנפקת האג"ח ללוויין החדש מתעכבת) , ותעשייה אווירית בבעיה אם הלווין לא יורכב אצלה. מדובר בהזדמנות מצוינת עבור ממשלת ישראל לסחוט מחיר יותר טוב לתקשורת לוויינית וגם לספק עבודה לחברה ממשלתית.

הראל לוקר, יו"ר התעשייה האווירית הגיב לפרסום משרד המדע ואמר: "אנו מברכים על אישור הממשלה לבניית לווין התקשורת הבא של מדינת ישראל ךבתעשייה האווירית. לווינות התקשורת הינה חלק ממערך אסטרטגי של מדינת ישראל ויש לשמר את יכולותיה העצמאיות של המדינה בתחום. לתעשייה האווירית ידע ויכולות בתחום הלווינות אשר נצברו במשך עשרות שנים והיא השקיעה מאמצים ומשאבים רבים בתכנון המערכות ותתי המערכות של הלווין עמוס 8, תוך שילוב מגוון יכולות טכנולוגיות כחול לבן. עמוס 8 יהיה הלווין הדיגיטלי המתקדם ביותר שנבנה אי פעם בישראל ויבטיח יכולות מיטביות בתחום הלווינות למדינת ישראל ולמשתמשים בו."

בינתיים, למרות ההצהרות בתקשורת, משרדי הממשלה מסרבים לומר מה מחיר הלווין הצפוי, כמה כסף הממשלה צריכה/רוצה לשים, ומי בממשלה ישים אותו.

במשרד הביטחון הפנו אותי למשרד המדע.

ממשרד המדע נמסר: "לא נוכל לציין סכומים בשלב זה"

במשרד האוצר הפנו אותי למל"ל. אם תתקבל תגובה מהמל"ל, היא תפורסם כאן.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית