ביקור נשיא הפיליפינים, רקטות תוצרת ישראל והודעת משרד הביטחון. דעה

נשיא הפיליפינים מגיע לישראל בעוד מספר ימים ועל הפרק עומדת עסקת רקטות מדויקות. הצבא הפיליפיני בחן שתי מערכות - ישראלית וכזו מקוריאה הדרומית והחלטת הרכש צריכה להתממש בקרוב

https://youtu.be/kuo1dUKd0q4

בימים האחרונים הוציא שר הביטחון הודעה על רכש רקטות מדויקות לצה"ל במאות מליוני ש"ח. זאת, על אף חוסר בהירות בכלי המימון העומדים לרשות משרד הביטחון. בחינה של תקציב הביטחון לשנת 2019 וכן של תכנית תר"ש גדעון, שני כלי המימון העיקריים של המשרד עד שנת 2020 לא כוללים הצטיידות של מאות מליוני ש"ח ברקטות. נזכיר כי משרד הביטחון גם רוצה לממן רכש של עשרות נגמ"שי איתן ולווין תוצרת תע"א שרק הוא עולה מיליארד ש"ח. והכל בשקלים משני כלי הרכש הללו. כיצד? לא ברור.

להודעת משרד הביטחון יש עוד צד - ביקורו של נשיא הפיליפינים בתחילת ספטמבר הקרוב. מסתבר שעל הפרק ישנה עסקה חדשה - ישנה לרכש רקטות מדויקות עבור צבא וחיל הים הפיליפיני. ועל הפרק ישנן שתי מערכות. אחת מישראל ואחת מקוריאה הדרומית בשם K136 Kooryong MLRS. לפי פרסום של maxdefense, שתי המערכות נבחנו וכעת הנשיא צריך להחליט ממי קונים.

נזכיר כי המערכת הישראלית כמעט ונרכשה על ידי הפיליפינים בעבר, אך בדקה ה-90 הנשיא החליט להסיט תקציב לאמצעי מלחמה בטרור. בישראל בחרו לא להגיע לבית משפט וסגרו את הנושא בצורה דיפלומטית. בכל זאת, הפיליפינים היא לקוח מועדף של סיב"ט ואין טעם לנצח בקרב ולהפסיד במלחמה.

כעת נושא הרקטות חוזר לשולחן עם פתיחת שלב נוסף בתכנית המודרניזציה של צבא הפיליפינים. והפלא ופלא, נשיא הפיליפינים מגיע לביקור. וכמה מפתיע שקצת לפני הביקור, יוצאת הודעה של משרד הביטחון שהוא רוכש רקטות ישראליות במאות מליוני שקלים. פלוני עוד יכול לחשוב שמטרת ההודעה היא להראות לפיליפינים שהנה, צה"ל גם קונה את הרקטות. אין כמו המלצה של צה"ל כדי למכור אמל"ח ללקוח זר. מדוע פלוני יכול לחשוב כך? מכיוון שאין הסבר מפורט לגבי תכנית המימון רקטות אותה הציג שר הביטחון וכלי הרכש הקיימים עבור צה"ל לא ממש תומכים בעסקאות גדולות שכאלו בשקלים.

עוד היבט למשוואה המעניינת הזו , היא היחסים בין קוריאה הדרומית לישראל. בעבר, ישראל לא רצתה לרכוש אמל"ח מקוריאה הדרומית, כולל תותחים וספינות, בשל סירוב קוריאה הדרומית לרכש גומלין בארץ. זו לפחות הסיבה הרשמית. האם קוריאה הדרומית 'תחזיר' לישראל בפיליפינים באמצעות מלחמת מחירים סביב מערכות MLRS? ימים יגידו. יש שאומרים שבמזרח לא שוכחים פגיעה בכבוד. בינתיים, לפי הפרסום, שתי המערכות עברו בדיקות איכות מוצלחות בידי צבא הפיליפינים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית