הקרבות בדרום-מערב סוריה נמשכים; צה"ל סייע לפצועים סוריים

הלחימה בדרעא (צילום: AP)

המשך הלחימה בדרום-מערב סוריה עלול להביא להסלמה בגלל הקרבה לישראל. באזור העיר דרעא נמשכו בסוף השבוע תקיפות מטוסים, חלקם רוסיים, בעוד המורדים מודיעים שפתחו במגעים להשיג הפסקת אש בתיווך רוסיה. בטלוויזיה הסורית שידרו את כניסת הצבא הסורי לעיירה דאעל, צפונית לדרעא, ועוד כמה עיירות וכפרים מזרחית יותר נכבשו על ידי צבא סוריה.

נציגי המורדים היו אמורים להיפגש עם קצינים רוסיים כדי לדון בהפסקת אש.

ארגון שמירת זכויות האדם בסוריה מסר כי בסוף השבוע נמשכו תקיפות מטוסים, ועל פי דיווח האו"ם 160,000 תושבים באזור נטשו את בתיהם ונהפכו לפליטים. הרוסים העניקו לצבא סוריה בהתקדמותו סיוע אווירי, ומטוסיהם ביצעו חלק ניכר מתקיפות האוויר.

כיום נמצאים בשליטת המורדים שטחים בדרום-מערב סוריה ובצפון-מערבה. כל אזור העיר דרעא כלול למעשה ב"אזור דה-אסקלציה", שעליו הכריזו בשנה שעברה הרוסים, ארה"ב וירדן. וושינגטון, מדווחת רויטר, איימה להגיב על כל הפרת ההסכמים, אך היא איננה מראה שום סימנים לתגובה כלשהי. ואמנם האופוזיציה הסורית האשימה בסוף השבוע את ארה"ב בכך ש"רקחה עסקה זדונית כדי להימנע מתגובה". 

בינתיים, צה"ל מסייע לפצועים הסורים. על פי הודעת דובר צה"ל, במבצע רפואי יחודי ומורכב של "עוצבת הבשן" נקלטו וטופלו בליל שישי האחרון שישה פצועים סורים באורח בינוני-קשה, מתוכם ארבעה ילדים קטנים. על פי דיווח הצד הסורי, משפחותיהם של הילדים נהרגו כולן בהפצצות הלחימה בסוריה ואלו הובהלו לקבלת טיפול רפואי בישראל. 

הפצועים הועברו לבית חולים בארץ לאחר שקיבלו בשטח טיפול ראשוני מציל חיים על ידי כוחות צה"ל. עם קבלת הקריאה בשעות הערב, הוזנקו כוחות הרפואה של פיקוד צפון לגדר הגבול בדרום רמת הגולן ונערכו לאירוע הרפואי. הכוחות קלטו את הפצועים בגדר וטיפלו בהם לפני העברתם על-ידי צוותי הרפואה לבית חולים בצפון הארץ.
 
 
מצה"ל נמסר כי מאז פרוץ הלחימה בסוריה, קיים בצדו הסורי של הגבול מחסור חמור בתשתיות רפואה, רופאים ותרופות. למול מחסור זה פועל צה״ל למתן סיוע הומניטרי מציל חיים לצד שמירה על עיקרון אי-ההתערבות. 
 
בתוך כך, הועברו מאז שנת 2013 לטיפול בישראל מעל ל-3,500 פצועי מלחמה ובהם גברים, נשים וילדים. בנוסף, מאז שנת 2016 נכנסו לטיפול חד-יומי במרפאות מומחים בארץ מעל ל- 1300 ילדים חולים. במרפאת השדה ״מזור לדך״ שהקים צה״ל יחד עם ארגון סיוע בינלאומי בדרום רמה״ג טופלו, מאז פתיחתה באוגוסט 2017, כ- 6,000 חולים. סה״כ, למעלה מ- 4,800 סורים טופלו בישראל, מתוכם כ- 33% הינם גברים, כ- 17% הינן נשים וכ- 50% הינם ילדים.
 
***
תמונה: חיילי צה"ל מסייעים לילד פצוע מסוריה, צילום: דו"צ

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית