המשטרה רוכשת אצווה נוספת של מכשירי טייזר

הטייזר שנתפס בעבר בעולם כמכשיר עינוי, עבר שינוי תדמיתי ונתפס היום ככלי הגנה עצמית לא קטלני, כמעט הכרחי, לשוטרים. המשטרה, שאימצה את המכשיר לפני מספר שנים מזמינה אצווה שניה של טייזרים בהיקף של 4 מליוני ש"ח. את הטייזר מייצרת חברת Axon.

נזכיר כי דו"ח מבקר המדינה משנת 2014 בנושא הטייזר העלה טענות קשות אודות השימוש במכשיר הטייזר במשטרה. המפכ"ל דאז אף מנע שימוש במכשיר בין אוגוסט 2013 עד מרץ 2014 כדי לבדוק את הטענות ולשנות נהלי עבודה. מאז עברו הרבה מים מתחת לגשר, וכיום המשטרה מפעילה אלפי כלים כאלו.

עד 2015 היו כ-500 מכשירים במשטרה. היום יש מעל ל1400 כאשר היעד הוא להגיע לכ2500 כלים סה"כ. הטייזר אינו כלי אישי לשוטר, אלא משמש את השוטרים שנמצאים בפעילות מבצעית ברגע נתון במשמרת. האצווה הקודמת נרכשה בשנת 2013 בהיקף של 13 מליוני ש"ח.

אחת השאלות העולות בהקשר ההצטיידות של המשטרה, היא מדוע לא להחליף את האקדחים שיש היום למאבטחים פרטיים בטייזר? מדובר במוצר שאינו קטלני, עלות הטעות שלו קטנה וקשה מאד להתאבד איתו. ככל הנראה התשובה קשורה לחוק כלי ירייה משנת 1949. לפני כשנתיים התכנסה ועדה של הכנסת בנושא, וישנה גם הצעת חוק בשם "תזכיר חוק כלי יריה, התשע"ח-2017" אשר במסגרתה מוסדרת ההגדרה של מכשיר הטייזר והשימוש בו במסגרת חוק כלי יריה. הצעה זו טרם התקדמה בכנסת.

תגובת המשטרה

"הרכש הנוכחי על סך 4 מש״ח הנו לטובת השלמת התקן התאמות למכשירים הקיימים. מטבע הדברים איננו מפרטים על אודות פריסת אמצעים ביחידות המשטרה או על כמותם, שכן אלו מתבצעות בהתאם לצרכים המבצעיים השונים. כמו כן איננו מוסרים נתונים בפילוח המתבקש בפניה."