משרד האוצר: אם משרד ממשלתי רוצה לבנות לווין בארץ, שישלם

"ככל שמשרד ממשלתי יחליט על רכישת הלווין, הרכישה תתבצע מתוך תקציב אותו משרד. חלקו של משרד האוצר בתקצוב הנושא, מופיע בסעיף התקציבי של משרד המדע, ובשנת 2019 תוקצבו עבור הנושא 14 מיליוני שקלים", כותב משרד האוצר בתגובה לשאלה מי יממן את העמוס-8 אם יבנה בארץ

https://youtu.be/_BgJEXQkjNQ

הסאגה סביב העמוס-8 ממשיכה. משרד המדע שלח מכתב לחלל תקשורת על כוונת ממשלת ישראל לבנות לווין בארץ אצל תעשייה אווירית. אבל למשרד המדע אין כ720 מליוני ש"ח (כ200 מליוני דולרים) לשלם על הלווין מכיסו.

גם האפשרות שתעשייה אווירית תממן מכיסה את הלווין מהונה העצמי מוטלת בספק. בחודשים האחרונים הראל לוקר מוביל שינוי ארגוני בחברה שמטרתו הבראה, או במילים אחרות, התייעלות ושיפור הרווחיות. לא בטוח שהשקעה בלוויין תקשורת מסתדרת עם המטרה הזו.

גורם נוסף שיכול לממן את הלווין הוא משרד האוצר מכספי הציבור הישראלי. אם הלווין חשוב לממשלת ישראל כמו שנכתב באותו מכתב שנשלח לחלל תקשורת, אז אולי שווה להשקיע. ובכן, מסתבר שמשרד האוצר לא מתלהב מהרעיון.

"ככל שמשרד ממשלתי יחליט על רכישת הלווין, הרכישה תתבצע מתוך תקציב אותו משרד. חלקו של משרד האוצר בתקצוב הנושא, מופיע בסעיף התקציבי של משרד המדע, ובשנת 2019 תוקצבו עבור הנושא 14 מיליוני שקלים שישמשו עבור כך ככל שאכן יסוכם הנושא בין המשרדים", כותב משרד האוצר בתגובה לשאלת המימון של העמוס-8.  

אחת התזות היא שניתן להשיג מימון חיצוני כפרויקט משותף עם מדינה אחרת. זו לא תהיה פעם ראשונה שמדינת ישראל מפתחת ציוד ביטחוני עם מדינה זרה. וזה גם מקובל בתעשייה הביטחונית העולמית. 

לא ברור מה מתחולל מאחורי הקלעים. עם זאת, אין ספק כי אם אכן רוצים לבנות לווין תקשורת בארץ במקום זה שהוזמן מלוראל האמריקאית, מתישהו, משרדי הממשלה יצטרכו לומר לציבור מאיפה הכסף.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית