"הקו החם הישראלי-רוסי סייע למנוע חדירת מטוס רוסי לתחום רמת הגולן. ישראל מתנגדת לאספקת S-300 לסוריה"

שר הביטחון לשעבר, משה יעלון, אומר בראיון לאתר החדשות הרוסי ספוטניק ניוז כי "כשם שאנו מסוגלים להתמודד עם מערך הגנ"א הסורי הנוכחי, כך נהיה מוכנים להתמודד עם S-300"

שר הביטחון לשעבר, רא"ל (מיל') משה יעלון (צילום: גלעד קוולרצ'יק)

ישראל מתנגדת לאספקת מערכת הגנה אווירית S-300 רוסית לסוריה, ויש לישראל ערוצי שיתוף פעולה עם מוסקבה שבעזרתם תנסה ישראל למנוע אספקת מערכות אלו – אומר שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון בראיון מיוחד לכתב אתר החדשות הרוסי SPUTNIK NEWS.

יעלון מדגיש כי צה"ל מוכן ומסוגל לעקוף מערכות הגנ"א מודרניות. "כל מערכת ההגנה האווירית הסורית מבוססת על ציוד סובייטי ורוסי. אלא שה-S-300 היא מערכת יותר עוצמתית, ולכן איננו מעוניינים שהיא תופיע בסוריה . אולם כשם שאנו מסוגלים להתמודד עם מערך הגנ"א הסורי הנוכחי, כך נהיה מוכנים להתמודד עם S-300".

יעלו גילה כי הקו החם של צבאות ישראל ורוסיה, הפועל בנושא סוריה מזה כשלוש שניים, סייע למנוע הפלת מטוס קרב רוסי שכמעט חדר לתחום האווירי הישראלי ברמת הגולן. "הקו החם הוא מציל חיים", אומר יעלון, "כיוון שהוא מונע אי הבנות. בתחילת הפעילות הרוסית בסוריה היה מקרה שבו טייס רוסי כמעט חדר לתחום האווירי הישראלי ברמת הגולן. אילו היה זה מטוס סורי, היינו מפילים אותו. אך כאשר הבנו שהיה זה מטוס רוסי, השתמשנו בקו החם כדי להתקשר עם בסיס המיימים ולומר להם: 'המטוס שלכם עומד לחדור לתחום האווירי ש/לנו. שימו לב!',  והעניין נפתר מיד", אמר יעלון.

'ספוטניק ניוז' מציין שבוגי יעלון היה אחד ממקימיו של מנגנון חילופי המידע בין רוסיה לישראל מאז 2015. הוא אמר בראיון: "ישראל איננה חייבת לדווח לצבא הרוסי על מבצעים ישראליים בסוריה, כפי שהרוסים רואים מטוסים ישראליים ומזהים אותם, אך אינם מתערבים, וזה כך על פי ההסכמים הקיימים. זה אפילו לא מוגדר כתיאום", אומר יעלון,

"הרוסים אינם צריכים לתאם אתנו את הפעילויות שלהם, ואנו איננו חייבים לתאם אתם. שנינו יודעים לזהות את מטוסינו. אנו יודעים היטב להבחין בין סוחוי S-24 סורי לבין מטוס רוסי מאותו סוג. כך גם הם (הרוסים) מזהים את מטוסינו ואינם מתערבים. איננו חייבים לתאם או לדווח למטה של הרוסים שאנו מתכוננים לבצע תקיפה אווירית. אנו מביניים שהם מסוגלים לזהות את המטוסים שלנו והם אינם מתערבים אצלנו ואנו איננו מתערבים אצלם".

יעלון סיפר כי כאשר היה שר הביטחון ונודע שהרוסים החליטו לשלוח כוחות אוויר והגנ"א לסוריה "הזמנתי את הנספח הצבאי הרוסי ללשכתי בתל אביב ואמרתי לו: 'ידוע לנו שאתם מתכננים להביא לסוריה כוחות צבא. אנו לא נתערב בענייני פנים בסוריה, אך יש לנו שם אינטרסים – יש לנו קווים אדומים. אל תטריחו אותנו ולא נתערב במעשיכם. כדי למנוע אי הבנות יש לנו קצין דובר רוסים תורן במשמרת בצד הישראלי. עד כה לא היה שום מקרה שנבע מאי הבנה, מהסוג שאירע כאשר הטורקים הפילו מטוס סוחוי רוסי בצפון סוריה. מצאנו דרך לא להתערב איש אצל רעהו", אמר יעלון. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית