ממשלת ישראל הודיעה לחלל תקשורת על כוונה לרכוש לווין תקשורת מתעשייה אווירית

סאגת העמוס-8 עולה מדרגה עם הודעה רשמית של ממשלת ישראל לחלל תקשורת על כוונה לרכוש לווין מתעשייה אווירית. לא ברור האם הממשלה מבטלת את כוונתה לחכור רוחב פס מהלווין שנרכש מלוראל האמריקאית

לפי הודעה של חלל לבורסה בתל אביב, קיבלה החברה מכתב כוונות מממשלת ישראל סביב כוונת הממשלה לשלם על הרכבת לווין בתעשייה אווירית. לא ברור האם הממשלה לא תחכור רוחב פס מלווין עמוס-8, מהלך שיכול לפגוע בהיתכנות העסקה של חלל עם חברת לוראל האמריקאית.

"בהמשך להודעת החברה בדבר התקשרותה בהסכם לרכישת לוויין עמוס 8 עם חברת SPACE SYSTEMS/LORAL , קיבלה החברה ביום 29.4.2018 מכתב מאת גורם ממשלתי, שעיקרו הודעה על כוונת גורמים ממשלתיים לפעול למימוש לוויין בתע"א לנקודת שמים 4W בהתאם לצרכיהם. אין בידי החברה להעריך את ההיתכנות והסיכוי למימושו של לוויין כזה", נכתב בהודעה.

נזכיר כי עד היום, שכרה הממשלה רוחב פס מלוויינים שלא הורכבו בישראל כמו העמוס 5 והעמוס 7. כמו גם, הממשלה חכרה רוחב פס בלווין העתידי עמוס-17 שנבנה בארה"ב על ידי בואינג. הממשלה גם מעולם לא שמה התניה כלשהי בדו"חות חלל תקשורת סביב חכירת רוחב פס מלווינים שלא הורכבו בארץ. מכאן, שהחלטת הממשלה כפי שמשתקפת מהודעת חלל לבורסה בתל אביב, אם אכן תמומש, לא ברורה. מה השתנה בעמוס-8 שלא הפריע לממשלה בלווינים קודמים שנבננו בחו"ל?

ממשרד הביטחון לא נמסרה תגובה.

תגובת משרד המדע

"בהמשך להודעת חברת חלל תקשורת שיצאה היום לבורסה, מבהיר משרד המדע והטכנולוגיה כי הממשלה פועלת מאז דצמבר 2016 לקדם פיתוח ומימוש לוויין תקשורת בבעלות מדינת ישראל שייבנה בתעשיות החלל הישראליות.  מנכ"ל משרד המדע פרץ וזאן הצהיר באחרונה בדיון בכנסת כי המשרד מוכן להקצות תקציבים נוספים לנושא וקרא למשרד האוצר להקצות משאבים לנושא. לאחר החלטת חברת חלל לממש באופן עצמאי לוויין מתוצרת זרה, הודיעה הממשלה לחברת חלל שהיא ממשיכה בעמדתה המקורית למען מימוש לוויין תקשורת תוצרת כחול לבן.

"כוונת הממשלה ממשיכה את הקו שקבעה ועדת החלל בראשות מנכ"ל משרד המדע וזאן בדצמבר 2016. על פי המלצות הוועדה, המתווה המיטבי הלוקח בחשבון את כלל הצרכים אל מול העלות למדינה, הוא שימוש בלווייני תקשורת מסחריים מתוצרת ישראל והפעלתם באמצעות חברה ישראלית.  מאחר שעלות לווייני תקשורת מתוצרת ישראל גבוהה יותר מעלותם בשוק העולמי, קובעת הוועדה כי יש צורך לגבש מתווה שיאפשר פיתוח תשתיות ויכולות לצורך גישור על פער העלויות.

"לפי דו"ח הוועדה (המסווג שלא הופץ לציבור): 'מערך של לווייני תקשורת מחזק את היתירות והבטחון התקשורתי של ישראל בעת חירום'. הוועדה קבעה כי למדינת ישראל צורך חיוני ביכולות עצמאיות להשגת מידע ולהעברתו באמצעות לווייני תקשורת ישראליים."