האירוע בגבול מצרים: שימוש בטנקים כמכפיל כוח לתשתית ביטחונית קיימת

צילום: AP

אירוע התהפכות טנק המרכבה סימן 3 בגבול מצרים ביום שבת האחרון הוא אירוע מצער. נהג הטנק, רב-טוראי אליהו דרורי ז"ל, נהרג. שני חברי צוות פצועים קשה ומפקד הטנק פצוע קל. כך על פי גורמי רפואה. עם זאת, שאלה חשובה בהיבט מבצעי, מעבר לתחקיר התפעול של הטנק ולמה התלקח פגז, היא סביב ניסיון מבריחי הסמים לחבל בתשתית ביטחונית בגזרה.

על פי פרסום של צה"ל, במהלך השבת, בעקבות זיהוי תצפיות, התבצע שיבוש הברחה ע״י גדוד הקרקל בחלקו הצפוני של הגבול עם מצרים. זמן מה לאחר שיבוש ההברחה, ועל מנת לנסות לבצע הברחה בשנית, החלו המבריחים לחבל בתשתיות ביטחוניות. כתוצאה מכך, הוקפצו כוחות למרחב הגבול, על מנת לממש את משימת ההגנה. בין הכוחות שהוקפצו, הוקפץ גם טנק של גדוד 74. בדרכו לעמדה, סטה הטנק מהציר והתדרדר ממדרון בגובה של כ-4 מטרים. השימוש בטנקים בגזרה ככוח תגובה, במקרים דומים, מהווה מכפיל כוח.

מה גרם להתלקחות הפנימית בטנק?

לצד שאלת החבלה בתשתית הביטחונית, עולה גם שאלה כיצד קורה ששוב מתלקח פגז בטנק. ההתלקחות היא ככל הנראה הסיבה לכך ששני חברי צוות הטנק מאושפזים עם כוויות קשות. בטנק הופעלה מערכת כיבוי אש של ספקטרוניקס, אשר לפי טענות מסוימות, גרמה לחנק הנהג שנהרג. אין לכך בינתיים אישור מגורמים רשמיים, היות ומתנהל תחקיר בנושא. עם זאת, ההסתברות שמערכת ספקטרוניקס ,שמותקנת בטנקים של צה"ל ובכלי רכב קרביים במדינות נוספות, גרמה לחנק, קטנה. מהחברה לא נמסרה תגובה רשמית לפרסומים בשל התחקיר של צה"ל בעניין.

מקרים דומים של התקלחות פנימית בטנק של צה"ל ארעו מספר פעמים בעבר. בין היתר, בשנת 2000 התלקח פגז בתוך טנק מרכבה של חטיבה 188 במהלך אימון. ב-2006 התלקח טנק נוסף, גם כן מרכבה, במהלך אימון בדרום. ב2013 התלקח טנק במהלך אימון של חטיבה 401 ברמת הגולן. לצד אלו, תאונה בעלת אופי דומה לזו שארעה בשבת התרחשה לפני מספר חודשים כאשר תותח של צה"ל התהפך ברמת הגולן.

התקלחות פנימית בטנק היא חשש מובנה בעולם השריון, ולכן בכל העולם, וגם בישראל, נעשים מאמצים לנסות ולהקטין את ההסברות שזה יקרה. אוסף המקרים בשנים האחרונות יכול להעיד על אקראיות או על האתגר הפיקודי הטמון במיגור מקרים כאלו במציאות. בישראל קיימות חברות שמייצרות חומרים לציפוי הפגזים שמונעים התלקחות. יש גם שיטות לאחסן את הפגזים בטנק כך שתקטן ההסתברות להתלקחות. קיימת גם משמעות לסוג הפגז. היות והאירוע בתחקור, לא ברור מה הסיבה להתלקחות בתוך הטנק באירוע זה.

אין ספק כי מדובר באירוע קשה. חיילים הרוגים ופצועים קשה בתאונת טנק היא אירוע נדיר בצה"ל. בהיבט המבצעי, פגיעה בתשתית ביטחונית בגלל פעילות של מבריחי סמים המצריכה שימוש בטנקים כמכפיל כוח צריכה להדליק נורות אדומות מהמטכ"ל ועד המג"ד בגזרה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית