מעבר לפינה: תפיסת הפעלה חדשה לחיל התותחנים

בחיל התותחנים מבקשים להתאים בין תפיסת ההפעלה לאמל"ח המתקדם שרכש החיל בשנים האחרונות. רע"ן תותחנים במז"י: "מהלך כזה יכול לייצר אפקטיביות יותר גבוהה בשדה הקרב". הראיון המלא יתפרסם בגיליון 41 של ישראל דיפנס שייצא לאור בקרוב

אגד 282 של התותחנים באימון (צילום: דו"צ)

לא בכל שנה משנים בצה"ל את תפיסת ההפעלה של חיל התותחנים מהמסד עד הטפחות. שנת 2018 תהיה כנראה השנה שבה תפיסת ההפעלה של החיל תתחיל להיכנס לתרגילים וניסויים. המטרה היא לבצע התאמה בין תפיסת ההפעלה לבין האמל"ח המתקדם שרכש החיל בשנים האחרונות. בין היתר, שיפור במכלולי התותח, מל"טים, מערכות מחשוב חדשות ועוד. ובדרך יש גם תותח חדש עם קליבר יותר גדול. הפרויקט התחיל לפני כשלוש שנים, ונמצא לקראת הוכחה ראשונית.

"במהלך 2017 עבדנו קשה על שילוב בין האמל"ח המתקדם שיש לנו בחיל לבין תורת לחימה חדשה שיודעת לנצל אותו", מסביר אל"מ דובי כהן, רע"ן תותחנים במז"י בראיון לישראל דיפנס. "נוצר מצב מאוד מעניין בצה"ל שיכולות מערכות הנשק התקדמו, אבל החשיבה על האש הארטילרית נשארה מאחור. יש הפרש פאזה גדול. מפגש נכון בין שני הצדדים האלו, יכול להביא שיפור דיוק באמל"ח הקיים. להגדיל את דיוק הירי מאזור ה-300-400 מטרים ל-50-100 מטרים. מהלך כזה יכול לייצר אפקטיביות יותר גבוהה בשדה הקרב.

"אופן חישוב משוואות הירי, בדיקת הבליסטיקה וניתוח מאזן השגיאות נכונים לשנות ה70. התו"ל התפתח בצורה לא רציפה. עשינו כל פעם קפיצה קטנה. שדר חם, כינון, מדי מהירות לוע (מדמ"לים), מטאורולוגיה. שאתה מחבר את כל הקפיצות האלו, זה שינוי גדול. אבל היום מסתכלים בצורה הוליסטית על כלל היכולות, ולא על התוספת השולית שיש בכל תת תחום. בתוך הפעילות הזו אנחנו בתהליך שיפור של נתוני מטאורולוגיה. רוצים למדוד יותר טוב את הטמפרטורה, רוח ולחץ בזמן אמת. 

"עם התו"ל החדש אנחנו מקווים להגיע למתארים שבהם אפשר בתנאים מסוימים לפגוע עם מכת פתיחה בצורה מדויקת יותר עם אותו נשק סטטיסטי קיים. זה עדיין לא נשק מדויק. שיכנסו הפגזים המדויקים נגיע ל-CEP של עשרות מטרים. בשום מקרה לא נגיע עם ארטילריה לדיוק של מטרים בודדים. את זה כדאי לזכור".

***

הראיון המלא יתפרסם בגיליון 41 של ישראל דיפנס, שייצא לאור בקרוב

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית