דיווח: מסמך שנחשף מגלה כי ארה"ב העלימה עין משוחד סביב עסקת נשק בין סעודיה לבריטניה

פרסום של הגארדיאן הבריטי חושף כי חקירה פלילית בארה"ב סביב מתן שוחד לכאורה בעסקה ביטחונית בין סעודיה לבריטניה נסגרה בשל לחץ שהופעל על הממשל האמריקאי.

"התזכיר הסודי שהגרדיאן חשף מספק תובנה נדירה למשא ומתן מאחורי הקלעים בין משרד עורכי דין אמריקני שנשכר על ידי נסיך סעודי ומשרד המשפטים האמריקאי.", נכתב בדיווח. "משרד עורכי הדין בוושינגטון התפאר בתזכיר כי הוא סחט שורה של ויתורים מחוקרים שהביאו להסרת פרטים אפשריים מביכים ממסמך רשמי המודיע על מסקנותיהם".

הדיונים התקיימו על ידי משרד המשפטים האמריקאי ב-2010 סביב חקירת העסקה בין סעודיה לבין חברת הנשק הגדולה ביותר בבריטניה, BAE. "התזכיר שופך אור חדש על אחת מעסקאות הנשק הצבעוניות ביותר בהיסטוריה, ומדגיש את המאמצים שננקטו כדי למנוע חשיפה של חומר כלשהו שעלול לפגוע במערכת היחסים של המערב עם הסעודים", כותבים בפרסום.

בריטניה וערב הסעודית ביקשו מזה זמן רב לשמור על הפרטים הסודיים של עסקת הנשק הידועה בשם "אל-ימאמה", בה היו מעורבים מטוסים וציוד צבאי אחר.

לפי הפרסום, המכתב שדלף מראה כיצד חבר במשפחת המלוכה הסעודית, הנסיך בנדר בן סולטאן, שכר חברת לובינג המנוהלת על ידי ראש האף-בי-איי לשעבר, לואי פריה. על פי התזכיר, הנסיך היה "יעד מרכזי" של החקירה של משרד המשפטים לאחר שהגרדיאן גילה כי לכאורה קיבל יותר מ -1 מיליארד ליש"ט בתשלומים סודיים מ- BAE. התזכיר נכתב על ידי המשרד לשגריר הסעודי בארה"ב בינואר 2010. כל פרטי התשלומים המושחתים לכאורה לנסיך בנדר נמחקו ממסמך הטיוטה, והובילו את משרד עורכי הדין בטענה כי השיג את "התוצאה המדהימה" של הוצאת "הנסיך" מהחֲקִירָה.

בעסקאות סימולטניות עם משרד המשפטים האמריקאי ומשרד לחקר שחיתויות של בריטניה [SFO], שילמה BAE כמעט 300 מיליון ליש"ט בעונשים לסיום חקירות בעבירות שבוצעו בחוזים עם סעודיה, צ'כיה, הונגריה וטנזניה.