צה"ל משיג יתרון בלחימה טקטית אודות למערכת בקרת אש חדשה לנשק קל

"הכוונות הקיימות בשוק לא מסוגלות לייצר אש מדויקת", מסביר אברהם מזור, אחד ממייסדי חברת סמארט שוטר. "בזמן לחימה, החייל נמצא במאמץ פיזי רב, יש עליו עומס קוגניטיבי גדול מאד, והוא חייב להיות קרוב מאד למטרה כדי לפגוע. הכוונת שלנו מאפשרת פגיעה בכדור ראשון ממרחק מטרה של 4X לעומת הפתרונות הקיימים בתנאי לחימה"

צה"ל משיג יתרון בלחימה טקטית אודות למערכת בקרת אש חדשה לנשק קל

קרדיט: חברת סמארט שוטר

הכוונת החדשה לכוחות החי"ר של תחת השם "כוונת פגיון" נולדה מהצורך באש מדויקת ברמת הרובאי. בקרב הטקטי שמתנהל בטווחים של מאות מטרים. כיום, הכוונות לנשק הקל הן משקפות מתוחכמות מאד הכוללות גם יכולות ציון. בשונה מהמצב הקיים, הכוונת החדשה מבוססת על השוואות תמונה לצורכי זיהוי המטרה ומעקב אחריה - באופן דומה לטילים שמחפשים את המטרה.

הכוונת היא פיתוח משותף של חברת smart-shooter (סמארט שוטר) יחד עם זרוע היבשה ומפא"ת. "הכוונות הקיימות בשוק לא מסוגלות לייצר אש מדויקת", מסביר אברהם מזור, אחד ממייסדי החברה. "בזמן לחימה, החייל נמצא במאמץ פיזי רב, יש עליו עומס קוגניטיבי גדול מאד, והוא חייב להיות קרוב מאד למטרה כדי לפגוע. אם תביא לו טכנולוגיה שעושה זאת במקומו, יש לך יתרון. הכוונת שלנו מאפשרת פגיעה בכדור ראשון ממרחק מטרה של 4X לעומת הפתרונות הקיימים בתנאי לחימה".

מזור הוא יוצא חברת רפאל, והיה בצוות הפיתוח של טיל הספייק שנים רבות. לא מפתיע שהוא הביא עקרונות דומים מתפיסת הביות של טיל הספייק לקרב הטקטי. "המערכת מאפשרת לזהות את המטרה ולהינעל עליה. במתאר שבו זמן חיות המטרה הוא מספר שניות, החייל צריך מעגל איתור והשמדה מהיר מאד. אפשר להתקין אותה על כל סוג נק"ל. ההתקנה לוקחת עשרים דקות", מסביר מזור.

[מימין לשמאל: אברהם מזור, מיכל מור, אבשלום ארליך. קרדיט: סמארט שוטר]

"בעולם הטילאות נוצרו מערכות חכמות, אבל הן לא נכנסו לדרג הרובאי. עם המערכת שלנו, החייל רוכש מטרה ומחליט מתי לפגוע בה. השמדת המטרה מצטמצמת לשתי פעולות פשוטות. הנעילה עוקבת אחרי המטרה הנעה דרך אלגוריתמיה של זיהוי תמונה. אין היום בעולם הרובאי פתרון כזה. הבאנו את היכולות מתחום הטילאות לרובאי."

המערכת עובדת על סוללות נטענות שאפשר להחליף. על פי מזור, ניסויים בשטח הראו כי הסוללות מאפשרות פעילות של 72 שעות רציפות במתאר מבצעי, טרם הצורך לטעון אותן. המערכת מגיעה עם סימולטור שמאפשר אימון וירטואלי במערכת כך שצה"ל יוכל לחסוך עלויות של אימון חי. המערכת אינה דורשת שינוי בנק"ל או בתחמושת, כך שמבחינה תקציבית מדובר ביתרון.

בנוסף, חשבו בסמארט שוטר גם על מצב שבו הכוונת נופלת בידי האויב. מכיוון שהיא מעניקה לצה"ל יתרון במרחב הטקטי, טכנולוגיה כזו אצל האויב יכולה לגרוע מיתרון זה. "יצרנו פתרונות 'מניעת שימוש לרעה'. אם האויב חוטף כוונת ורוצה להשתמש בה, או שהוא רוצה לעשות לה הנדסה הפוכה, הפתרונות הללו ימנעו זאת ממנו", מסביר מזור.

"המערכת נבחנה שנה שלמה והקמנו בארץ תשתית ייצור שמסוגלת לייצר אלפי מערכות בשנה. כל ההרכבה נעשית בארץ והכל בשקלים. הפיתוח של הכוונת נעשה בהשקעה אישית של המייסדים, כאשר מפא"ת ומז"י היו שותפים להליך הפיתוח. היות ומדובר במוצר ייחודי, ובבעיה טקטית שקיימת בהרבה צבאות בעולם, אנחנו מנהלים דיאלוג עם כמה מדינות מערביות כולל כאלו בנאט"ו."

מזור מבין שחלון הזמן של היתרון השיווקי מוגבל, והוא מסביר כי החברה כבר מפתחת את הדור הבא של המערכת כדי לשמר אותו. "אם מתחרים רוצים להיכנס לתחום, יקח להם כ3-5 שנים לפתח מוצר מתחרה. אנחנו כבר מפתחים את הדור הבא, ולכן נהיה שני צעדים קדימה לעומתם", אומר מזור.  

יתרון מבצעי נוסף עבור צה"ל שמספקת הכוונת טמון בהורדת העומס הקוגניטיבי מהחייל בזמן לחימה. בגלל שהפגיעה במטרה הופכת להיות פשוטה, וכוללת שתי פעולות - קביעה איזו מטרה רוצים להשמיד ומתי רוצים, החייל יכול לחשוב בזמן החיות של המטרה. "הוא יכול להחליט טוב יותר מה לעשות, וזה משפר לו השרידות בשדה הקרב", מסביר מזור.

"היישום הוא נגד מטרות סטטיות ומטרות נעות. בדקנו גם מה המשמעות מול רחפנים ובניסויים הראנו שהכוונת מאפשרת לטפל ביירוט רחפן. כוונת כזו גם מאפשרת להפוך רחפן לכלי תקיפה,  כי פתרנו את בעיית הרעידות. זה פותח עולם נוסף עבור המערכת שלנו".

בהקשר הדור הבא של הכוונת מזור שומר על שתיקה. אולם, הוא כן מוכן לומר שהחברה מנסה להשתלב במערכת הדק חכם של רפאל כמו גם הכניסה לעולם התקיפה באמצעות רחפנים ועולם יירוט הרחפנים. "המערכת גם מאפשרת הקלטה בוידאו ב360 מעלות לצורך תחקור עתידי של אירוע מבצעי. זו יכולת חשובה מאד ללחימה בשטח בנוי עם בלתי מעורבים, וגם יכולת קריטית למשטרות. תחשוב שיש לך מחשב על הנק"ל - אפשר תמיד להוסיף לו אפליקציות."  

אולי יעניין אותך גם