ביטול פיקודי החיילות בזרוע היבשה - עדיין בעבודת מטה

""האתגר הכדורי" מחייב הפעלה אינטימית, קרובה, מהירה ומותאמת לקצב ההתרחשויות שבו האויב פועל: הצצה, עקיצה והיעלמות", כותב מפקד זרוע היבשה, האלוף יעקב ברק, במאמר שפרסם בהקשר מלחמות העתיד של צה"ל. היישום נמצא בשלב זה בעבודת מטה בזרוע היבשה

Photo by IDF Spokesperson's Unit -https://www.flickr.com/photos/idfonline/40115266052/

פרסום של טל לב רם חושף כי בצה"ל הגיעו להחלטה לבטל את פיקודי החיילות ולגבש פיקוד מרכזי לכוחות התמרון. מדובר ברעיון שמסתובב כבר מספר חודשים בזרוע היבשה, אולם עד כה, צה"ל לא הציג תכנית סדורה כיצד ליישם את השינוי.

"החל מ- 2019 יסגרו המפקדות החייליות ויוקם מערך מתמרן אחד בפיקוד תת אלוף, מפקד אוגדה לשעבר. באוגדות מילואים כבר החל תהליך של הצבת גדוד ח"ר כחלק מחטיבת שריון וגדוד שריון כחלק מחטיבת חי"ר", נכתב בפרסום.

המחשבה שיושבת בבסיס הרעיון היא מעבר ללחימה בצוותי קרב משולבים. תמרון בשטח אורבני, המתאר העיקרי בשנים האחרונות עמו מתמודד צה"ל, דורש יכולות ארטילריה, שריון, חי"ר, הנדסה וכו'. כאשר הצוות מתאמן יחד, ובניין הכוח שלו מבוצע בראייה הוליסטית, התוצאה בשדה הקרב טובה יותר. ולשם כך , לא צריך פיקוד חיילי, אלא משולב שיודע למצות את יתרונות היכולות המשולבות.

מי שקרא את מאמרו של מפקד זרוע היבשה, האלוף קובי ברק, תחת השם "השמיים אינם עוד הגבול", אינו צריך להיות מופתע מהחלטתו לשנות את מבנה הפיקוד של הזרוע. בהפשטה, האלוף ברק מציב את האיום הכדורי על כוחות היבשה כאתגר העיקרי במלחמות העתיד. מול איום זה, מציב האלוף פתרון בדמות כוח לחימה משולב - תת קרקע, קרקע ורום אווירי נמוך.

""האתגר הכדורי" מחייב הפעלה אינטימית, קרובה, מהירה ומותאמת לקצב ההתרחשויות שבו האויב פועל: הצצה, עקיצה והיעלמות. במצב זה היכולת להגיב לאתגר זה היא על ידי כוח אורגני אווירי הפועל ברובו בכפיפות ישירה למפקד צוות הקרב החטיבתי המשולב", כותב האלוף ברק.

"[...] צה"ל חייב לחזור לתמרון יבשתי התקפי, מהיר עמוק ודינמי. זהו תנאי להחזרת המלחמה לשטח האויב ולהפסקת המגמה של מלחמות התשתיות ההולכות ומתארכות. כדי לממש זאת נדרשים כוחות היבשה להפוך בעצמם לרב-ממדיים, לכדוריים, ממש כמו שדה הקרב שנוצר."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית