ההסלמה בצפון: בצה"ל מעריכים כי מטוס ה-F-16 ננטש בעקבות ירי נ"מ סורי

מטוס קרב של חיל האוויר מסוג F-16 ננטש בצפון בעקבות ירי נ"מ, כך אומרים בצה"ל. בעקבות התקרית, הותקפו 12 מטרות בסוריה: ביניהן סוללות סוריות של טילי SA5 ו-SA17 וכן מטרות איראניות באזור דמשק. קדם לאירועים הפלת מל"ט איראני שחדר לשטח ישראל

מטוס קרב מדגם F-16 של חיה"א (צילום: דו"צ)

ההסלמה בחזית הצפונית: בצה"ל מעריכים כי שיגור נ"מ סורי הוא זה שהביא לנטישת מטוס הקרב מסוג F-16, הבוקר באזור הצפון. אחד הטייסים נפצע באורח קשה כתוצאה מנטישת החירום, השני נפגע באורח קל. שני הטייסים מטופלים בבית החולים רמב"ם שבחיפה.
 
התקרית הדרמטית בצפון החלה עם חדירת מל"ט איראני לשטח ישראל. מסוק קרב מסוג אפאצ'י יירט בהצלחה את הכלי הטיס הבלתי מאויש. בתגובה תקפו מטוסי חיל האוויר את קרון השליטה של המל"ט. במהלך התקיפה נורתה אש נ"מ לעבר המטוסים. כאמור, בצה"ל מעריכים כי נטישת המטוס התבצעה בעקבות ירי הנ"מ. לא ידוע עדיין האם המטוס נפגע מאש הנ"מ.
 
בעקבות האירועים תקף חיל האוויר תקיפה נרחבת בסוריה. על פי דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, אמר בשיחה עם כתבים צבאיים כי במהלך התקיפה הותקפו 12 מטרות סוריות ואיראנית בסוריה: 3 סוללות סוריות מסוג  SA5 ו-SA17. בנוסף הותקפו 4 מטרות איראניות באזור דמשק. על פי מנליס "הסורים והאיראנים משחקים באש. ישראל נכונה לגבות מחיר כבד מאוד. פנינו אינן להסלמה. ביצענו פעולה הגנתית".
 
תא"ל מנליס אמר עוד כי בהקשר להפלת המל"ט האיראני כי "ישראל מבצעת פעולה הגנתית ותקיפה נגד פעולה איראנית ושילוח המל"ט האיראני בניהוג והחלטה איראנית. יירטנו את המל"ט במקום שרצינו. שרידיו בידינו".
 
בקרייה נמצאת כל צמרת המערכת הביטחונית, בין היתר הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט, מפקד חיל האוויר האלוף עמיקם נורקין, ראש אמ"ן וראש אגף המבצעים בצה"ל. שר הביטחון ליברמן נמצא גם הוא בקרייה. ראש הממשלה נתניהו מעודכן כל העת בדברים. בהמשך צפויים ראש הממשלה ושר הביטחון לערוך הערכת מצב במקום.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית