״החזון: להוביל בתחום השו"ב והמודיעין"

בחברת TSG רוצים להפוך למובילים עולמיים בתחום השו"ב והמודיעין. לשם כך הם פועלים לפתח טכנולוגיות חדשות בתחום ניתוח ועיבוד מידע וגם מרחיבים את הפעילות בתחום ניטור הגבולות. ראיון מיוחד עם מנכ"ל החברה, מיכאל זינדרמן

״החזון: להוביל בתחום השו"ב והמודיעין"

צילום: חברת TSG

חברת TSG נרכשה בתחילת 2016 על ידי התעשייה האווירית ופורמולה ביחס של חצי/חצי. הרכישה מאפשרת ל-TSG, לראשונה מזה שנים רבות, לשנות את המיקוד העסקי. על הפרק - מיקוד בייצוא, בעיקר של מוצרי מודיעין ושו"ב. ספין-אופים של עולמות תוכן והכנסת שותפים אסטרטגים כדי לייצר חברות בנות חדשות ורכישה של חברות כדי להשלים ולפתח תחומי פעילות נוספים. "החזון שלנו הוא להפוך לחברה עולמית מובילה בתחום השו"ב והמודיעין. כמה חברות אתה מכיר בעולם שמפתחות מערכת שו"ב לצבא כמו 'טירת האג"מ'? בודדות", אומר מיכאל זינדרמן, מנכ"ל החברה.  

"בבעלות הקודמת לא אפשרו לנו להתפתח. החברה גדלה בעיקר, כתלות בהשקעות של מפא"ת. מאז יותר משנה שנרכשנו על ידי התעשייה האווירית ופורמולה חצי-חצי חל שינוי. פורמולה עוזרת לנו ברכישת חברות והתעשייה האווירית תורמת לנו עם מערך שיווקי בינלאומי. בחברה 450 עובדים ולאחרונה זכינו יחד עם התעשייה האווירית וליידוס בפרויקט גדול של כינוס חוות שרתים עבור צה"ל. אנחנו אחראים על המיגרציה של המערכות לסביבה החדשה. במספר שנים מועט צריך להעביר את כלל המערכות לחוות השרתים החדשות".

לא צפויה חפיפה עם יחידות קיימות בתעשייה אווירית?

"חברה ממשלתית כמו תעשייה אווירית, בדרך כלל, יכולה לקנות עד 50 אחוזים מחברות אחרות", מסביר זינדרמן. "זה אומר שחופש הפעולה שלנו עתיד להישאר. כל השיקולים בנוגע לחברת TSG הם עסקיים גרידא".

לצד מעט חפיפה עם יחידות קיימות בתע"א, השילוב של החברות נותן בהרבה פרויקטים סך כולל גדול יותר מחלקיו. זאת, בשל הטכנולוגיות הייחודיות שמפותחות ב - TSG, כדוגמת מערכת השו"ב האווירית שפיתחה החברה במהלך השנים המשמשת את חיל האוויר הישראלי וכן חיילות אוויר רבים מסביב לעולם.    

"שו"ב ההגנה האווירית המשמש את חיל האוויר הישראלי הוא פיתוח שלנו", אומר זינדרמן. "זה התחיל עם חברת Hughes Aircraft שסיפקה לחיל האוויר הישראלי את מערכות השו"ב. אנחנו היינו קבלן משנה שלהם בארץ תחת השם 'טכם'. ככה אנשים שלנו למדו את עולם השו"ב האווירי. בשנות ה-90, עם העלייה הגדולה מרוסיה, פיתחנו מערכת שלנו. זה הדור החדש המהווה בסיס למערכות היום. זכינו אתו בפינלנד ואחר כך בישראל. ככה הכול התחיל. לאחרונה היה מכרז גדול בבריטניה שרפאל קבלן ראשי. בפועל, ליבת מערכת השו"ב האווירי היא המערכת שלנו שם. גם חיל הים משלב בספינות ובתחנות החוף את המערכת שלנו. 

"ללקוחות בחו"ל אנחנו מספקים פרויקטי TURN-KEY שכוללים את כל מרכיבי המערכת, כולל בינוי וסנסורים. בפרויקטים אלו התעשייה האווירית היא שותף ראשון לספק סנסורים ומערכות משלימות לנו. זה היתרון של הרכישה שהם עשו".

מאז הרכישה לפני יותר משנה, TSG מחפשת להתרחב בחו"ל. בעיקר על ידי רכישת חברות משלימות בעולמות תוכן כמו תקשורת טקטית, סנסורים וכדומה, או כאלו שיתנו לה אחיזה במדינות עוגן. "המטרה היא למצוא גם חברות שיכולות לעזור לנו להיכנס לשווקים. יש מדינות שבלי חברה מקומית אתה לא יכול למכור", מסביר זינדרמן. 

האם תעשייה אווירית יכולה להטיל וטו על רכישה אם יש לה כבר יכולת כזו אצלה? 

"זה תלוי במימון. אם אני יכול לרכוש חברה עם משאבים שלי ב-TSG או מימון בנקאי, זה יותר פשוט", אומר זינדרמן. "גם אז צריך אישור דירקטוריון שיושבים בו נציגים של פורמולה ותעשייה אווירית. אם צריך שתעשייה אווירית תשקיע כסף, זה יותר מורכב. בכל מקרה צריך אישור דירקטוריון, כאשר השיקולים עניינים לטובת TSG". 

מערכות ייעודיות לעולם המודיעין

TSG מובילה עבור מפא"ת מספר מוקדי ידע, בעיקר סביב עולמות התוכנה. אחד מהם הוא תחום הביג דאטה. במערכת הביטחון יש בריכות מידע הכוללת מידע לא מובנה שצריך לנתח. זה יכול להיות מידע מרשתות חברתיות, תמלול שיחות, קבצי וידאו וכדומה. ב-TSG פיתחו מנועים וטכנולוגיות שיודעות להבנות את הידע ולתייג אותו. "בחברה מפתחים מערכות מודיעינית גדולות. את מערכת המודיעין של משטרת ישראל פיתחו אצלנו. פיתוחים נוספים כוללים מערכות ייעודיות לאנליסטים בעולם המודיעין", אומר זינדרמן. 

תחום נוסף בו עוסקת TSG הוא ניטור הספקטרום. בשדה הקרב המודרני, ניהול דינמי של הספקטרום בזמן אמת הוא 'הגביע הקדוש'. יכולת כזו תאפשר לצה"ל להפעיל את כל היכולות הטכנולוגיות למיצוי מרבי של כוח האש. ב'צוק איתן' היו אירועים שהקפיצו כוחות כי יצרו מצג שווא של אויב. את זה רוצים לפתור בחברה. "אנחנו במהלך פריסת תשתית סנסורים בגבולות ישראל במטרה לקלוט את כל הספקטרום, ללמוד ולנתח אותו", מסביר זינדרמן. 

החברה פועלת גם בסייבר. בין היתר, זכתה החברה במכרז להקמת CERT מגזרי של משרד האנרגיה. את המרכז הקימו בבאר שבע וכל חודש אנו מחברים אליו חברת חשמל נוספת. בעתיד יכנסו גם חברות גז ומים. ה-CERT שכולל כ-20 מפעילים, מרכז התרעות מתשתיות סקאדה. לאחר ניתוח שלהן, הוא מוציא התרעות למשרד האנרגיה. החברה מפעילה גם שירות SOC-As-A-Service לארגונים שונים. אחת הלקוחות היא עיריית תל אביב. "מדובר במרכז סייבר מרוחק שמתחבר לרשתות העירייה ומספק לה שירותי ניטור בזמן אמת כשירות" , מסביר זינדרמן. "אנחנו מנסים למכור את היכולת הזו גם בחו"ל". 

מערכת נוספת שפותחה ב-TSG היא מערכת השו"ב לציוותי השטח של חברת חשמל תחת השם 'מגדלאור'. "בחורף 2013 הכתה סופת שלגים בירושלים והמערכת שמשה את פיקוד העורף. בחברת חשמל ראו את המערכת, ורצו אחת גם עבורם. עשינו לה הסבה, ומאז הם עובדים אתה. כל הבקרה על תקלות וניהול התיקונים של חברת חשמל מתבססת עליה", אומר זינדרמן. 

התכנית העסקית של החברה לשלוש השנים הבאות כוללת ספין-אופים לחלק ממוצרי החברה. המטרה של זינדרמן היא להכניס שותפים אסטרטגיים שיעזרו לפתח את המוצר גם בחו"ל. אחד המוצרים ברשימה הוא מערכת הנ"צ המדויק שהחברה פיתחה עבור צה"ל. מדובר במערכת שמוציאה נ"צ בדקירה על תמונה או על וידאו ונחשבת בין המתקדמות בעולם. 

המטרה: זיהוי מחבל בקהל

חברת TSG, בשל היותה מוקד ידע בתחום השו"ב לעולם המודיעין, צריכה להישאר בחזית הטכנולוגיות כל הזמן. מציאות זו מחייבת אותה להתנהג כמו חברת הזנק ולנסות כל הזמן טכנולוגיות חדשות. אחד התחומים בהם משקיעים לא מעט משאבים לאחרונה בחברה הוא ניתוח וידאו. 

"לפני כעשר שנים הגיעו אלינו מפא"ת עם פרופסור אמנון שעשוע, אז הוא עוד לא היה מפורסם, עם רעיון לפתח מערכת שתוכל לזהות מחבל לפי דפוס התנהגות. החזון שלו היה לזהות מחבל מתאבד בודד בתוך אוכלוסייה. מפא"ת שמו כסף והתחלנו לפתח פתרון תחת השם 'החוש השישי'", מסביר זינדרמן. "שעשוע עזב בשלב כלשהו לפיתוחים אחרים והמשכנו לפתח לבד. הליך הפיתוח הוביל להקמת מעבדת מוצרי ניתוח וידאו אצלנו עבור מפא"ת. 

"במעבדה בוחנים כל טכנולוגיה חדשה שיש בתחום. בשביל הניסויים, הטמענו מצלמות במספר מקומות בארץ שמאפשרות לבדוק את היכולות על מידע אמיתי. המערכת לומדת התנהגות שגרתית של האזור, כאשר יחד עם הקב"טים של אותו אזור מגדירים לה התנהגות לא אופיינית שמקפיצה התרעות. 

"בנינו יכולת לבצע ניתוחי ווידאו מול מצלמות המותקנות בצמתים ביהודה ושומרון. חיברנו אותן למעבדה אצלנו והתחלנו בניסוי לניתוח וידאו. המערכת יודעת גם לזהות מספרי לוחיות זהות (LPR) וגם פרמטרים נוספים של רכבים כמו צבע וסוג. אם יש אירוע, המערכת הפרוסה בכל הצמתים, תדע לעקוב אחרי תנועת כלי רכב מסוימים אם הם עוברים באותם צמתים. זו יכולת שלא הייתה בעבר למערכת הביטחון. גם במשטרה רוצים את המערכת למקומות כמו הר הבית ואזורים חמים אחרים. הוספנו למערכת הזו גם זיהוי פנים.

"מערכת כזו יכולה לשמש גם בפרויקטים של עיר בטוחה בחו"ל. מדובר במאות מצלמות שמשדרות נתונים למוקד שיושבים בו עשרות מוקדנים שמנסים לזהות התנהגות חריגה. אחרי שעה על המסך, הם כבר לא מזהים כלום. כאן אמורה להיכנס מערכת התרעות אוטומטית כמו שלנו. עשינו שיתוף פעולה עם עיריית תל אביב בתחום עיר חכמה. זכינו גם בהודו, בפרבר של מומבאי. אם זה יצליח, ייתכנו התקנות בערים נוספות בהודו". 

דרישה נוספת בעולם היא למערכות מודיעין ימי. בתחום צבאי, דיג, אנרגיה, טרור וכדומה. ב-TSG פיתחו מערכת שאוספת מודיעין מהזירה הימית באמצעות AIS, תקשורת לוויינית, צילומי לווין, מערכות שו"ב, מכ"ם וכדומה. מערכת כזו נמכרה באפריקה ובאסיה. 

"ניטור גבולות גם הוא תחום שאנחנו משקיעים בו הרבה משאבים לאחרונה. יש פרויקט גדול באחת ממדינות נאט"ו שעלינו שם לגמר. כל החברות הישראליות האחרות לא עלו", אומר זינדרמן. "ברוב המדינות בעולם אין גדרות, אלא סנסורים. לקוח רוצה מודיעין על אזור הגבול, אז אתה שם מכ"מים, מל"טים, אופטיקה וכו'. המטרה היא לתפוס הברחת סמים וסחורות. הגירה. אלו עיקר הצרכים, פחות היבט צבאי. גם בפרויקטים כאלו, מרבית הסנסורים והמל"טים הם של תעשייה אווירית".

פרויקטים גדולים

זינדרמן מסביר כי המטרה העסקית של החברה היא להפוך למובילה עולמית בתחום השו"ב ומערכות המודיעין. מערכות החברה מספקות פתרונות לזירת האוויר, הים והיבשה, כוללות יכולות בתחום הווידאו, הקול והנתונים ומנועי לימוד מכונה שעושים אוטומציה של תהליכים. 

"בשביל להיות מובילים, צריך לזכות בפרויקטים גדולים בחו"ל", מסביר זינדרמן. "הלקוחות שלנו הם בעיקר צבאות וארגוני ביטחון (HLS). התחום האזרחי עדיין לא בפוקוס. אנחנו יודעים לחבר מערכות לתמונת שמיים אחת. מערכות מכ"מ או נשק. יש לנו בסיס נתונים ענק של פרוטוקולים ששייכים למכ"מים בעולם במדינות שעשינו בהן פרויקטים. זו מומחיות שלנו לנתח את המכ"מ, להבין את הפרוטוקול, ולחבר אותו לשו"ב. יצרני מכ"מים לא משתפים את הלקוחות בזה. זה יתרון עצום שמאפשר ללקוח להשאיר את התשתית הקיימת ולשדרג אותה במקביל. אין ספק כי שינוי הבעלות נתן רוח גבית שמאפשרת לנו להתרחב בחו"ל, וזו המטרה לשנים הקרובות", מסכם זינדרמן. 

***

בתמונה: מיכאל זינדרמן, מנכ"ל TSG, צילום: חברת TSG

אולי יעניין אותך גם