הדאגה של ה- FBI מפני טרור מבית לשנת 2018

רשויות החוק בארה"ב רואות בטפטוף אפשרי של פיגועי יחידים כאיום הטרור הגדול לשנת 2018. הסיכוי דווקא לאירועים בנוסח פיגועי 9/11 – נמוך יותר. דעה

סוכן FBI (צילום: AP)

ראש  ה- FBI, כריסטופר וורי, רואה ב"זאבים בודדים" הקיצוניים שגדלו בארה"ב  ומבצעים פיגועי טרור את האיום הגדול ביותר לשנת 2018. 

הלחימה בהם מאתגרת, מאחר שבניגוד לעשור הקודם, הם זוכים ל"חינוך" על ידי הסתה ואימון באמצעות האינטרנט והרשתות החברתיות. לא נדרשת עוד כמו בעבר חדירה סודית של מפעילים למדינה לצורך גיוס ואימון.

בעדותו בפני ועדת הקונגרס בסוף חודש נובמבר 2017 אמר ראשFBI  כי קבוצות קיצוניות מבית תמשכנה להוות איום על ארה"ב. הוא העריך כי אוכפי החוק, מיעוטים קיצוניים וגופי הממשל יוסיפו להוות מטרות חשובות לטרור הפנימי.

מתיו היימן, לשעבר עו"ד ביחידה לביטחון לאומי במשרד המשפטים, סבור כי כמעט בלתי אפשרי לאתר אזרחים אמריקנים הפועלים כזאבים בודדים, אלא אם הם נפתחים ברגשותיהם לבני משפחה או חברים.

גם הוא צופה כי ככל הנראה לא נראה התקפות רחבות היקף אבל ייתכן טפטוף קבוע של התקפות עם אחד או שני משתתפים שיגיעו עם נשק הרסני במיוחד, או ינהגו רכב לתוך קהל. זהו סיכון לאובדן חיי אדם, אך סיכוי נמוך יותר בעיניו לראות אירועים מהסוג  של 11/9.

מייקל גרמן, איש FBI בעבר מציין כי המערכת נוטה לקטלג איומים בקטגוריות אידיאולוגיות על מנת ליעל את ביזור המשאבים במקום להתמקד במתודולוגיה שמובילה לזיהוי כוונות  אלימות. לדעתו, המערכת מטעה כאשר היא מתרכזת דווקא בקיצוניים משום שבמרבית המקרים הנטייה של בודדים לאלימות קדמה לבחירה שלהם באידיאולוגיה.

גם מאגר מידע  לפשעים קיצוניים, שהוקם על ידי ג'ושוע פריליך ושותף, מתקשה להתמודד עם הקריטריונים השונים לסיווג מעשה מסוים כאירוע טרור. לא פעם הם מקטלגים אירוע כזה כמבוסס על מניעים אידיאולוגיים.

***

ד"ר עדי פריימרק, המחלקה למדע המדינה, אוניברסיטת בר-אילן, על בסיס מאמרו של  Kate Irby, Homeland Security Network Blog

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית