עדיין אין מתווה מוסכם לבניית עמוס 8

על פי ממצאי הוועדה שהוקמה במשרד המדע, הלוויינים עמוס 3 ו-4 יהיו פעילים עד לשנים 2025 ו-2028,  עמוס 7 הפעיל הינו לוויין זר שהוחכר ובעוד שנתיים ישוגר לוויין נוסף - עמוס 17 שנרכש והינו תוצרת בואינג. ח"כ אורי מקלב, יו"ר ועדת המדע: "לא יכול להיות שנושא עם השלכות רבות ומשמעותיות כל כך במדינה שמצבה הביטחוני לא יציב, יוצב בידיים זרות"

ועדת המשנה לנושא החלל שבוועדת המדע והטכנולוגיה קיימה היום (ב') דיון בנושא 'לווייני תקשורת בישראל – סטטוס'. יו"ר ועדת המשנה, ח"כ יואב קיש: "ביקשנו לקיים דיון המשך בעקבות מצב לווייני התקשורת של ישראל, קיימנו דיון לפני מספר חודשים ואנחנו מבקשים להבין היכן הדברים עומדים". 
 
פרץ וזאן, מנכ"ל משרד המדע והטכנולוגיה הציג את עיקר ממצאי הוועדה הציבורית שהוקמה במשרד המדע לאחר התפוצצות לוויין עמוס 6: "הוועדה קבעה שהיצרן והמפעיל צריכים להיות ישראלים. אין כרגע לווייני תקשורת נוספים בפיתוח בתעשייה האווירית, תחום הפיתוח נמצא בסכנה ממשית והוא משליך על מכלול פעילויות התקשורת בישראל. הוועדה מצאה כי לווייני התקשורת מהווים צורך לאומי". 
 
על פי ממצאי הוועדה שהוקמה במשרד הלוויינים עמוס 3 ו-4 יהיו פעילים עד לשנים 2025 ו-2028,  עמוס 7 הפעיל הינו לוויין זר שהוחכר ובעוד שנתיים ישוגר לוויין נוסף - עמוס 17 שנרכש והינו תוצרת בואינג. את עמוס 17 צפויה לשגר חברת  ספייס איקס שהייתה אמונה על שיגור עמוס 6.
 
בנוסף ציין וזאן כי מתקיימים דיונים מתקדמים למימון בניית עמוס 8 על ידי התעשייה האווירית, "יש סיכום של מנכ"ל משרד האוצר לגבי המימון מצד משרדי הממשלה, נשארה סוגיה של מי מקבל את כספי הביטוח של עמוס 6. עמוס 8 אמור להיכנס תוך 4 שנים במקום עמוס 7. לעמדתנו החלטת הממשלה תתגבש בתקופה הקרובה. לצד כך פרק הזמן מסיום עבודת הוועדה עד למימוש המסקנות הוא ארוך מידי, צריך להתפשר גם בנושא הביטוח".
 
ח"כ קיש: "האם הוצג למשרדים שאנחנו בפיגור וכבר היינו צריכים להתחיל לעבוד על עמוס 8?".
 
מיכל גלברט, אגף התקציבים, משרד האוצר: "המצב ידוע לנו ולכן אנחנו מתכוונים להביא את זה לממשלה יחד עם התקציב ב-11 בינואר".
 
ח"כ קיש: "11 בינואר זו ההכנה לקריאה ראשונה לתקציב 19 והשינויים בתקציב 18, עדיין זה יצטרך להגיע למליאה, לכנסת, זה לא נגמר בינואר. במקרה הכי מוקדם יעבור התקציב במרץ".
 
גלברט: "זה נכון, יש אלטרנטיבה לבצע שינוי בתקציב 2018, קרי לבצע השקעה תחת הפחתה של תקציב אחר. אפשר להעביר את זה כהחלטת ממשלה".
 
פרופ' איציק בן ישראל, יו"ר סוכנות החלל הישראלית: "קיבלנו נתונים מהתעשייה האווירית, למיטב הבנתנו הכספים מספיקים אך לא ניתן לומר שסוכם עם התעשייה האווירית וחברת חלל. להבנתנו זה יהיה כך. נוסף כסף ממשרד המדע, האוצר והביטחון".
 
ח"כ אורי מקלב, יו"ר ועדת המדע: "אנחנו רואים חשיבות בכל נושא הלווינות בישראל. היינו נחשונים בתחום הזה ואט אט מעניין ערכי זה הפך לכלכלי בלבד. לא יכול להיות שנושא עם השלכות רבות ומשמעותיות כל כך במדינה שמצבה הביטחוני לא יציב, יוצב בידיים זרות. כסף לא צריך להיות המניע היחיד כאן. אנחנו עומדים מן הצד בעוד בעולם מקדמים את הנושא ללא לאות. אנשים מובילים עזבו את המדינה ולא יחזרו".
 
ינון בן צור, משרד רה"מ: "עשינו תהליך שלם על מנת להתכנס להצעת מחליטים, אנחנו לא נוהגים להביא הצעה כזו כאשר היא לא סגורה מבחינה תקציבית. גיבשנו מתווה שאנחנו חושבים שהוא יכול לעבוד, כל פעם צצו בעיות אחרות, אנחנו מאמינים שבסופו של תהליך נוכל לסגור זאת".
 
עפר דורון, מנהל מבט חלל, התעשייה אווירית: "למרות המצב השקענו תקציב נכבד מאוד בתחום גם השנה אך בישראל מתנהלים מאוד לאט. אני שמח שסוכם על תקציב אך מנגד אני עדיין שומע שיש חוסר הסכמות, בקצב הנוכחי התהליך יעלה עוד הרבה כסף מעבר למה שתוכנן, חכירת עמוס 7 עולה הרבה מאוד כסף. אנחנו מחזיקים צוות גדול שעולה הרבה כסף, איבדנו חלק גדול מהמהנדסים כולל בכירים בשל חוסר הוודאות בנושא. החברות הזרות צובאות בפתחים בתקווה לקחת את השלל הזה, בתקווה להשאיר את ישראל עם לוויינים זרים בלבד. הסכנה רחוקה מלחלוף".
 
דוד פולק, נשיא ומנכ"ל, חלל תקשורת: "המצב רחוק ממה שמדווח כאן לוועדה. מתנהלים בלעדינו, עוד לא סיימנו לאפיין את הלוויין הדרוש. אין סיכוי שתוך 4 שנים יעמוד עמוס 8, הלו"ז בתעשייה האווירית ארוך משמעותית. אנחנו החברה היחידה שהיא בעלים ומפעילה של לווייני תקשורת בישראל. השקענו יותר מ-2 מיליארד ש"ח בתעשייה האווירית וצריך להחזיר את הכסף למשקיעים. אנחנו מחכירים את עמוס 7 בעלות של 22 מיליון דולר בשנה, זה היה מהלך בזק למזעור נזקים. בלי הפעולות שלנו אין נקודות שמיים לטובת לוויינים למדינת ישראל ומדינה לא יכולה לפעול בלעדיהן. המניה שלנו נחתכה בחצי בעקבות התפוצצות עמוס 6, עסקת חיינו בוטלה עם פייסבוק. ברגע שזה קרה נחתכה ב-190 מיליון דולר הצעה לרכוש אותנו".
 
איציק בן ישראל: "הוועדה ממליצה שמדינת ישראל תכריז על תחום התקשורת כתחום לאומי שחייבים להעמיד בו את המינימום והוא לוויין אחת ל-4 שנים, זה העיקר. אם ידחה לנו בקצת או נוסיף 10 מיליון זה שולי".
 
יו"ר ועדת המשנה סיכם את הדיון: "אני מאוכזב שהגענו לנקודה הזו שנה פלוס אחרי התפוצצות עמוס 6. יש משבר לאומי, קיימנו דיון והוקמה ועדה אך אין מתווה ותוכנית שאושרה ויצאה לפועל. זו נקודת כשל שלא הצלחנו לפתור אותה, אני אומר את זה לממשלה ולנו כוועדה, תקלה קשה. זה נבע מהתנהלות איטית, מורכבות הגופים, לוחות זמנים, בעיות התקצוב.
 
"נעשה דיון לקראת סוף חודש ינואר, אני מקווה שנהייה אחרי החלטת הממשלה ושיהיה לנו שיח סביב הסכמה על מתווה, כספים, ביטוח, כל זה צריך להיסגר תוך חודש. תהייה טעות קשה להיגרר למרץ. אני קורא לכל הגופים הרלוונטיים, משרד האוצר אתם גורם מפתח, אם לא יהיה סיכום אבוא בטענות אליכם. אם יש הסכמות למתווה שיוצגו במתווה תקציב מתוקן לשנים 18 ו-19, אני רוצה פתרון גם לתזרים. תעשייה אווירית - תצטרכו להבין שלא כל מבוקשכם יתקבל. אם התקציב יובא אני מבקש מכל הצדדים לראות תקצוב, מתווה, שהעסק יוצא לדרך, לא שוב לוחות זמנים".