תכירו: חדר הבריחה של פיקוד העורף

כדי להימלט מהחדר בזמן המוקצב, צוות המשתתפים חייב לגבש תמונת מצב שלמה של הלכודים באירוע הקריסה, אותו מדמים בחדר. איך עושים זאת? מיישמים את טכניקת מודיעין האוכלוסייה שלב אחר שלב - וכל צעד קטן משנה.

טכניקת מודיעין האוכלוסייה היא השיטה באמצעותה מגבשים בפיקוד העורף תמונת מצב מדויקת ככל האפשר על לכודים במבנים שקרסו. ביישומה, כוחות החילוץ וההצלה אוספים מידע רלוונטי מכל גורם אפשרי: החל מהמשטרה, מכבי האש, מרכז המידע של פיקוד העורף, דרך שכנים ועד לעוברי אורח בזירת האירוע. איתור ותשאול של כל אדם שיכול למסור פרטים על מי ששהה בבניין ברגע האסון, הם גורליים להצלחת המשימה.

סגן ענבר לוי, קצינת ההדרכה של בית הספר למקצועות העורף, אשר הובילה את הפרויקט, סיפרה על האתגר בהוראת הטכניקה: "הנושא של החדר דורש העמקה ומחשבה במסגרת הפעילות בשטח, לא 'רבאק', הסתערות או מאמץ פיזי". עם זאת, היא מסבירה כי מודיעין אוכלוסייה הוא חלק בלתי נפרד מהחילוץ. "כל מחלץ בשטח חייב להכיר את הטכניקה כשהוא מוקפץ לאתר הרס בו נדרש חילוץ לכודים".

הטכניקה הזו מיושמת היטב באמצעות שני החללים של חדר הבריחה: חלל חיצוני שמציג רחוב עירוני רגיל, וחלל פנימי המדמה "אתר הרס" של בניין מגורים. בחללי החדר מפוזרים רמזים שעשויים גם הם לסייע לשחקנים באיסוף מידע אודות הלכודים בבניין, ובגיבוש תמונת המצב השלמה של האוכלוסייה באתר ההרס. סגן לוי הצליחה להוביל את בניית חדר הבריחה, אפילו שנקודת הפתיחה שלה לא הייתה פשוטה כלל כשקיבלה על עצמה את המשימה. היא מעולם לא התנסתה בעצמה במשחק לפני כן, זאת על אף שטרנד "חדרי הבריחה" סוחף את העולם מזה כשנתיים.

כשקיבלה על עצמה את המשימה, סגן לוי מעולם לא התנסתה בעצמה במשחק. אבל זה לא עצר בעדה, והיא מיד ניגשה לעבודה. "הבנו שצריך לבנות תהליך של התקדמות לפתרון דרך חידות", היא מתארת את תהליך ההכנה שלה ושל החיילת שלה, סמל חן פורת. "לאחר מכן בנינו סיפור מסגרת, ואז הרמנו את החדר על הרגליים". תוך חצי שנה בלבד, הפך המחסן המלוכלך והאפור שהועמד לרשותן, לחדר בריחה צבעוני ומתוכנן היטב.
 
"את כל החדר ציירנו, אספנו ובנינו בעצמנו", מתגאה סגן לוי, ומציינת שנעזרה בתהליך היצירה גם במי שאינם מעורים בטכניקה: "הסברתי לחברים ובני משפחה את הרעיון של טכניקת מודיעין אוכלוסייה, והם סייעו לי להרכיב את המשחק". את החדר סיימו עד כה קבוצות חיילים רבות מפיקוד העורף, ביניהן חיילים בהכשרות וקורסים, צוערים בהשלמה חיילית ואף קצינים בכירים."החדר גם מהנה וגם מקיים את מטרתו", משוכנעת סמל פורת. "הוא מאפשר לכל מי שמתנסה בו לאהוב את נושא מודיעין אוכלוסייה וגם ללמוד אותו ואת חשיבותו".
 
פרסום ראשון אתר צה"ל/נגה ברנדר
 

אולי יעניין אותך גם