הלחימה הרוסית בסוריה - והצלחותיה

רוסיה נכנסה לוואקום שנוצר בסוריה בעקבות מלחמת האזרחים ומאז היא לא עוצרת. כעת, על רקע הפסגה שנערכה בין רוסיה, טורקיה ואיראן לגבי עתיד סוריה - אנו חוזרים לסיפור המעורבות הרוסית בלחימה הפנים סורית. מיוחד

הלחימה הרוסית בסוריה - והצלחותיה

כוחות של המשטרה צבאית הרוסית בתוך דיר א-זור שבסוריה (צילום: AP)

מאז סוף 2015 אנו עדים להתפתחויות בלחימה בסוריה בין כוחות המשטר הסורי ובעלי בריתו לבין כוחות המורדים. אלה כוללות את הגעת הכוחות הרוסיים לסוריה במחצית השנייה של 2015, וכן צעדי התארגנות של כוחות המשטר לקראת מתקפות נרחבות כנגד כוחות המורדים ודאע"ש, ובכלל זה הקמת שני גייסות חדשים – 4 ו-5.

עד פרוץ ההתקוממות ומלחמת האזרחים בסוריה היו לכוחות היבשה בצבא הסורי שלושה גייסות, שהיו ערוכים בגולן, מול לבנון ובצפון המדינה, וזאת בנוסף לכוחות מטכ"ליים, שעיקר משימתם היתה הגנה על המשטר.

במהלך מלחמת האזרחים נפגעו כוחות היבשה הסורים, ובכללם שלושת גייסות אלה באופן משמעותי, הן בשל צמצום היקפי הגיוס לצבא, הן בשל היקף העריקות שהתרחשו במהלך המלחמה, והן בשל היקף האבדות שנגרמו במהלכה. ביולי 2015 הצהיר הנשיא בשאר אל-אסד כי צבאו סובל ממחסור בכוח אדם. לפני פרוץ המלחמה עמד סדר הכוחות של הצבא הסורי על פי הערכות שונות על כ-300,000 איש, כשעיקרו מבוסס על מגוייסי החובה. באוקטובר 2015 הוערך סדר הכוחות של הצבא כמונה 100,000-80,000 איש, צמצום משמעותי של הכוחות.

עם צבא בסדר גודל שכזה קשה היה לצפות שהמשטר יצליח להתגבר על מתנגדיו, ואף יצליח לשרוד עוד תקופה ארוכה, ללא כל סיוע של מתנדבים מתוך האוכלוסיה הנאמנה לו, וכן מכוחות של בעלי בריתו, רוסיה ואיראן, שנשלחו לסייע לו. סיוע זה הביא למהפך בשטח לטובת המשטר, וחולל את השינוי בו אנו נמצאים כעת.

הקמת גייסות סער בצבא הסורי

כניסתה של רוסיה לתמונת המלחמה בסוריה במחצית השנייה של 2015 יצרה שינוי משמעותי גם בתחום ארגון הכוחות הפועלים תחת מרות המשטר. עד אז ניהל המשטר את מלחמתו באופוזיציה על ידי כוחות הצבא המדולדל, שפעלו בשיתוף פעולה עם מיליציות מקומיות ובלתי ממוסדות, שנקראו כוחות "ההגנה הלאומית". אלה הוקמו בעיקר באזור החוף ובמרכז סוריה. לדעת פרשנים, הפעלת המיליציות היתה כשלון, ולא זכתה להצלחות בשדה הקרב. 

הרוסים, לא רצו לפעול עם מיליציות אלה, והעדיפו לפעול עם הגורמים הממוסדים והרשמיים של המשטר הסורי, והודיעו על כך לסורים. לפיכך החליטו הסורים ל"בטל" לכאורה את כוחות "ההגנה הלאומית" ולמזג אותם לתוך שורות הצבא הסורי במסגרת גוף חדש שהוקם באוקטובר 2015 וקיבל את השם גייס סער 4. זה כלל, בצד כוחות מצבא סוריה, גם חלק מכוחות "ההגנה הלאומית" והקבוצות הצבאיות למחצה השונות שפעלו בשטח (מיליציות עלאוויות ושל הבעת'), וכן יחידות צבא רוסיות, וכוח של מתנדבים רוסיים ("כוח וואגנר"). במקביל, הודיעו הסורים על תחילתה של יוזמה חדשה כנגד ארגוני האופוזיציה השונים וכוחות דאע"ש, ופתיחת מתקפה נרחבת במטרה לחסלם ולשחרר את השטחים והערים שנפלו בידיהם, וזאת בסיוע אווירי רוסי. פעילות הגיס התמקדה באזורי מרכז סוריה (חומס וחמאת), וכן אדליב ולאדקיה.

למרות שהמשטר הכריז בתעמולתו כי הקמת הגייס היא הצלחה, לא עמד מהלך זה בציפיות, הן של המשטר הסורי והן של הרוסים. הישגיו בשטח היו מוגבלות. מפקדיו הסורים הפגינו יכולת ירודה, דבר שהביא אף להדחתו מפקדו.

הגברת המעורבות הרוסית בלחימה גם ביבשה

בעקבות כך החליטו הרוסים להקים גייס חדש, שיהיה בשליטתם המלאה. כך הוחלט, בתאום עם הסורים, על הקמת גייס סער 5 בנובמבר 2016, אשר בשונה מגייס סער 4, היה תחת אחריות פיקודית ומבצעית רוסית מלאה.

הקמת גייס זה לוותה במאמצי המשטר הסורי לגייס גם מתנדבים לצבא, ובכללם כאלה שערקו מן הצבא במהלך המלחמה, או לא התייצבו לשירות בצבא. הרוסים לקחו על עצמם את כל הקשור בהקמת הגיס החדש: במימון, בציוד הכוח באמל"ח ובאימון אנשיו.

הגייס החדש מונה על פי הערכות שונות לא יותר מ-10,000 איש, והוא כולל כוחות סורים שונים, ובכלל זה את כוח "נמר" הסורי, כוח עילית המתבסס בעיקר על כוחות מיוחדים של הצבא הסורי, שנחל הצלחות בקרבות קודמים. לגייס זה הצטרפו גם כוחות מהשבטים שבמזרח סוריה, ומתנדבי מפלגת הבעת'. הגייס צויד באמל"ח שסופק ע"י הרוסים, ובכלל זה טנקי 62-T ו-72-T משופרים, ונגמ"שי 1-BMP ו-2-BMP. מאז הקמתו פעל הגייס בעיקר במזרח המדינה, שם נחל הצלחות מול כוחות דאע"ש, וזאת בעזרת סיוע אווירי רוסי נרחב. מפקדיו הרוסיים - גנרל-ליטננט סרגיי סבריוקוב Sergei Sevriukov)), ומחליפו גנרל ליטננט ויטאלי אסאפוב ((Vitali Asapov, פיקדו קודם לכן על ארמיות בצבא הרוסי. שניהם השתתפו במלחמות נגד הצ'צ'נים בשנות ה-90, והיו מעורבים בלחימה במזרח אוקראינה מאז 2014.

גנרל אספוב נהרג באמצע ספטמבר 2017 ליד דיר אל-זור, במהלך הלחימה נגד כוחות דאעש. יודגש כי מינוי גנרל רוסי לפקד על עוצבה סורית, הינה תופעה ללא תקדים, המשקפת את חולשת הצבא הסורי וכן את תלותו המוחלטת של משטר אסד בסיוע הצבאי והמדיני של מוסקבה.

מאז מותו של הגנרל אספוב, מודים הרוסים רשמית כי המערכה הצבאית במזרח סוריה תוכננה על ידם כבר בתחילת השנה, וכי הנצחון הושג בזכות הפיקוד של הגנרלים הרוסים ולחימת כוחות הקרקע והאוויר של הצבא הרוסי, שנטלו חלק בקרבות. במסגרת מבצע זה הקימו הרוסים שתי מפקדות אד-הוק, שניהלו את הלחימה בשטח, שהיו תחת פיקוד רוסי. נראה כי תרומתם של הכוחות הרוסים להצלחת המבצע היתה מכרעת. 

בנוסף למאמץ האווירי הרוסי הפועל בסוריה, התגברה גם המעורבות הרוסית במערכה הקרקעית, הן בהקמת גופי לחימה חדשים בצבא הסורי, והן בתכנון ובניהול הלחימה על ידי פיקוד רוסי.

הלחימה בסוריה מנוצלת על ידם, הן כדי להקנות נסיון מבצעי למפקדים הבכירים של הצבא הרוסי, לטייסיו וליחידות שונות של הצבא, הנשלחים לסוריה בסבבי תחלופה, והן כדי לבחון את ביצועי אמצעי הלחימה החדשים שבשימוש צבאם.

שינויים אלה הביאו להיפוך המצב במלחמה זו, בה עברה היוזמה לידי כוחות המשטר ובעלי בריתו, שעברו לאסטרטגיה התקפית, דבר שבא לידי ביטוי גם בשמות שניתנו לגייסות החדשים – "גייסות סער".

 

***

הכתבה המלאה תתפרסם בגיליון 40 של המגזין ישראל דיפנס

 

אולי יעניין אותך גם

טל חן, שותף במחלקת בנקאות השקעות ומימון תאגידי בDeloitte- ישראל (טל היה בין מובילי הדוח) | קרדיט צילום: אלמוג סוגבקר

Deloitte ישראל: קיטון בהוצאות על מוצרי סייבר יגדיל מיזוגים בענף

גיוסי השקעות בשוויי Down-Round, עשויים לשמש כקטליזטור לרכישות חברות סייבר על ידי חברות בינ"ל