"ההחלטה לבטל את עסקת טילי נ"ט ספייק - מכה קשה לתכנית המודרניזציה של צבא הודו"

בהודו ממשיכים לעסוק בדיווחים על ביטול עסקת הרכש של טילי ה"ספייק" של רפאל. בין היתר מתפרסמים דיווחים על הנעשה מאחורי הקלעים בתוך מערכת הביטחון ההודית - על פיהם הצבא ההודי מודאג מכך שביטול העסקה "יפגע במודרניזציה של הצבא ההודי"

צילום: AP

ההחלטה לבטל את עסקת טילי נ"ט 'ספייק' (רפאל) בין הודו לישראל לטובת ייצור מקומי הודי, שפורסמה בכלי התקשורת בהודו, משמעותה מכה קשה לתכנית המודרניזציה של צבא הודו. בהודו ממשיכים להתייחס לסיפור ואף טוענים כי במכתבים למשרד ההגנה הדגיש המטה הכללי ההודי את "הנחיצות המבצעית הדחופה של הציוד", וטען כי "הטיל 'ספייק' מעניק יכולת מרבית ליחידות צבא הודו המוצבות בקווי העימות ונוכח תרחישים מבצעיים". על פי הערכות, טילים מתוצרת מקומית יהיו מוכנים תוך שלוש-ארבע שנים.

האתר DEFENCE NEWS INDIA סוקר את כל פרשת החוזה למכירת טילי 'ספייק' להודו: מקורות צבאיים מסבירים כי SPIKR MR הוא טיל בן דור 3 לטווח של 2.5 ק"מ המסוגל לפעול ביום ובלילה. צבא הודו משתמש עתה בטילים דור 2 ללא יכולת שיגור בלילה. יתרה מזו, לצבא הודו יש עתה מחסור ב-68 אלף טילי נ"ט, וכמויות הטילים הזמינים אינן עומדות בדרישות הממשלה למאגר שיספיק לעשרה ימי לחימה.

ב-2009 ביקש משרד ההגנה ההודי לרכוש 8,356 טילים ו-321 משגרים. הייתה פנייה לרכש טילי JAVELIN של לוקהיד מרטין/ריית'יון, אלא שהאמריקנים סרבו להעברת טכנולוגיות, בעוד שרפאל הסכימה להעביר ידע. מאוחר יותר שינו האמריקנים את דעתם והסכימו להעביר ידע, אלא שאז הודיעו ההודים על העדפת טילי ספייק מישראל. ב-2016, ממשיך וכותב DEFENSE NEWS INDIA, הסכימו הודו וישראל על מחיר עסקת טילי 'ספייק', אך שר ההגנה ההודי דאז הקים ועדת מומחים שעליה הוטל לבדוק אפשרויות של ייצור מקומי.

בקרב הוועדה היו חילוקי דעות בין נציגי ארגון המו"פ ההודי DRDO לבין נציגי הצבא בוועדה. בסופו של דבר נפלה החלטה, והמטה הכללי ההודי הביע את הסכמתו לביטול העסקה עם ישראל, כך על פי הפרסומים.

מקורות במשרד ההגנה הביעו ביטחון שהתעשייה ההודית, שכבר פיתחה בעבר שני דגמים של טילי נ"ט, תוכל לספק לצבא טילים חדשים בני דור 3 שיהיו שווים באיכותם לטילי 'ספייק' של רפאל, וזה תוך שלוש עד ארבע שנים, וכי לא יהיה כל צורך בעברת ידע טכנולוגי. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית