ישראל והמפרציות: הפוטנציאל העצום

הפוטנציאל הגלום בשינוי המשמעותי המזרח התיכון, עם התגברות המתיחות בין מדינות המפרץ לאיראן, הוא עצום עבור ישראל. תא"ל (מיל') ניצן נוריאל מאמין שיש פה הזדמנות שחייבת להילקח בחשבון. דעה

ישראל והמפרציות: הפוטנציאל העצום

נשיא ארה"ב טראמפ במהלך ביקור במזרח התיכון (צילום: AP)

המזרח התיכון משנה פניו זה כחצי עשור ובכלל זה מדינות המפרץ ."האביב הערבי" שהחל גל של הפיכות ומלחמות אזרחים שגם אם שכחו בחלק מן המקומות הרי  שתוצאתן עדיין ניכרת הן במניין ההרוגים והן בהרס תשתיות משמעותי שייקח עוד זמן רב עד שתשובנה לאיתנן.

טור זה לא יעסוק בכלל המשברים במזרח התיכון והשפעתם על ישראל אלא ינסה להתמקד במדינות המפרץ בהובלה סעודית תוך ניסיון לנתח את ההזדמנויות בראייה ישראלית בדגש על הממד הביטחוני .

לא יהיה מופרך לומר כבר בשלב הזה שהמלכתו הצפויה של  הנסיך הסעודי הצעיר למלך היא אחד המהלכים שטומן בחובו פוטנציאל שינוי משמעותי .המלחמה בחות'ים בתימן הנתמכים על ידי איראן, הסנקציות נגד הקטארים ,המעורבות בלבנון והניסיונות להשפיע על המרחש בסוריה הם רק חלק מכיווני פעולתו ומכאן גם השפעתם על ישראל.

אני מתכוון לטעון שעל רקע כל אלו ועוד מהלכים נרקם לו צורך משמעותי באותן מדינות מפרץ להכין עצמן לחירום. היות ואני מאמין שההתנגשות השיעית (בהובלת איראן) עם המדינות הסוניות (בהובלת ערב הסעודית) היא שאלה של זמן, הרי שהביטוי המוחשי להתנגשות זו תבוא לידי ביטוי במאמצי לחימה של ממש בין הצדדים. כמובן שבדרכם של האיראנים התהליך יחל בפעילות טרור מוגברת, לצורך ערעור המשטר, תוך הישענות של הקהילה השיעית החיה בערב הסעודית ובעידוד החות'ים להגביר לחץ על ריאד (ירי הטק"ק לפני כשבועיים היא סנונית המבשרת את בוא הסתיו).

אם כך אזור המפרץ עומד לחוות, פעם נוספת יש לומר, אירועי לחימה משמעותיים שעשויים לערער את הסדר הישן.

חיזבאללה, כחלק מהזרוע המבצעית של האיראנים, ייקח חלק במאמץ הזה. דבר שמצד אחד עשוי לדחות עימות ישראלי מול חיזבאללה, ומן הצד השני יוסיף לחיזבאללה עוד ניסיון מבצעי אופרטיבי על זה שכבר צברו בלחימה בסוריה. למען הסר ספק, כל זה לא יאט את המשך העמקת הנוכחות האיראנית בסוריה, ששמו לעצמם יעד להפוך את סוריה ממדינה חילונית למדינה שיעית דתית כחלק מתפיסתם את הצורך בהמשך התפשטות המהפכה השיעית לכלל המזרח התיכון.

כלל המהלכים לעיל יעמידו, כאמור, את מדינות המפרץ בפני הצורך להכין עצמם למצבי חירום ולהגביר המוכנות להגנה האזרחית המתבקשת ממימוש תרחיש זה.

מדינת ישראל שמזה זמן, על פי הפרסומים, מנהלת מערכת יחסים א-פורמלית עם חלק מן המדינות ורואה בהובלה הסעודית חלק מן הפתרון לסכסוך עם הפלסטינים, צריכה לבצע הערכת מצב נרחבת ולבחון כיצד ניתן לסייע למדינות שעדיין לא נפלו לידיים איראניות, לחזק את עמידתן האזרחית אל מול העתיד לבוא.

למדינת ישראל ניסיון רב בכל הקשור להגנת העורף במימד האזרחי, ואינני מתכוון למכירת מערכות "כיפת ברזל", אלא לאותם רכיבים אזרחיים שמסייעים לעורף הלאומי להתמודד עם מצבי חירום.

מהלך שכזה, יציב את ישראל אל מול מדינות אלו כבעלת ערך משמעותי בביצור יכולתן לקראת העימותים הצפויים מבלי לסכן יתר על המידה את  הטכנולוגיה הישראלית ואת היכולות הצבאיות שלנו. יכולת העמידות של מדינות אלו אל מול התוקפנות האיראנית הוא אינטרס ישראלי מן המעלה הראשונה.

מרכיב זה נכון שישתלב בעדכון התפיסה הכוללת המתחייבת מן השינויים העוברים על המזרח התיכון והמפרץ הפרסי. מלבד היותו צעד בונה אמון יש באמתחתו נתינה שלפחות בשלב זה לא תדרוש מישראל תמורה במימד הישראלי פלסטיני, שבעת הזו נראה כבלתי ניתן למימוש.

אולי יעניין אותך גם