"ישראל מודאגת מאוד ממכירת מטוסי חמקן F-35 לאיחוד האמירויות במפרץ"

האם הידיעה על כוונת ארה"ב למכור מטוסי חמקן לאיחוד האמירויות מעוררת דאגה בישראל ובמדינות נוספות שרכשו את ה-F-35?

"ישראל מודאגת מאוד ממכירת מטוסי חמקן F-35 לאיחוד האמירויות במפרץ"

צילום: AP

הסכמת ארה"ב למכור מטוסי חמקן F-35 לאיחוד האמירויות במפרץ (UAE) עלולה לעורר דאגה עמוקה בישראל, כך מדווחים כלי תקשורת זרים, משתי סיבות: האחת – ישראל היא עד כה המדינה היחידה במזה"ת המפעילה מטוסי F-35, והשנייה מדאיגה עוד יותר – העובדה שרבות מהמערכות הממוחשבות ומהתוכנות המתקדמות של המטוס משותפות לכל המדינות המפעילות מטוסים אלו.

AVIATION WEEK מדווח מדובאי שההסכמה האמריקנית לספק לאיחוד האמירויות מטוסי חמקן תצריך נקיטת אמצעים מיוחדים כדי להגן על הטכנולוגיות המתקדמות והרגישות של המטוס ועל בנק הנתונים הקריטי שלו.

מטוס F-35, מסבירים בארה"ב, הוא כולו מחשב-על ומאגר נתונים מוטס. מכאן הצורך להגן על מאגרי המידע של כל מדינה מפעילה. נושא הזה כבר עורר קשיים אצל  מדינות שקנו מטוסי חמקן. עתה, כשפורסם  שארה"ב שוקלת למכור אותם לאיחוד האמירויות, עלולה ההחלטה להדאיג שותפות למטוס, ובראשן ישראל. נציגים של איחוד האמירויות כבר ביקשו לקבל תדריך מסווג על המטוס, ונמסר כי ארה"ב משתפת פעולה עם המדינה בנושא ההגנה על המידע.

אלן לורד, תת שר ההגנה האמריקני לענייני רכש, לוגיסטיקה וטכנולוגיות, רואיין על ידי כתבי 'אוויישן וויק' בתערוכת התעופה בדובאי, ואמר כי "ארה"ב ממשיכה לשתף פעולה עם איחוד האמירויות בעניין שחרור יותר חומרה ותוכנה להם. אולם לפני ההסכמה לעסקה, חייב איחוד האמירויות לקבל על עצמו את הדרישות שצלנו בדבר הגנה על המידע ועל התוכנות. זה נדרש כדי שנוכל לחלוק טכנולוגיות חדישות".

לורד הוסיף ואמר כי בינתיים, עד שתתקבל ההחלטה בעניין החמקנים, מתמקד הפנטגון בפרויקט השדרוג של מטוסי  F-16S  של איחוד האמירויות. לרשותם מטוסי F-16S  בלוק 60 DESERT FALCON, שהוא הדגם המתקדם ביותר של מטוסי F-16 תוצרת לוקהיד מרטין. הם מצויידים במכ"ם מתקדם בעל סריקה אלקטרוני ובמכלי דלק קונפורמיים. 

אולי יעניין אותך גם