חקירת התרסקות האפאצ'י: מערך המסוקים ישוב לפעילות

מסקנות דוח הביניים באשר לנסיבות התרסקות מסוק האפאצ'י בה נהרג רס"ן (מיל') דודי זהר ז"ל וסגן און נפצע קשה, טוענות כי תקלה בהתקנת מוט ההיגוי שהוחלף היא שהובילה להתרסקות המסוק. "עצם זה שדודי החזיר את המסוק לבסיס הצילה את חייו של סגן און", אמרו בחיה"א

חקירת התרסקות האפאצ'י: מערך המסוקים ישוב לפעילות

(צילום: חברת בואינג)

חיל האוויר הציג את מסקנות דוח הביניים באשר להתרסקות מסוק הקרב מסוג אפאצ׳י בה נהרג רב סרן (מיל') דודי זהר ז"ל בבסיס רמון שבנגב. ראש מבק״א, מנהל הבטיחות שאחראי על חקר תאונות בחיל האוויר, אל"מ יואב, אמר לכתבים הצבאיים שמפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, החליט להחזיר את מערך מסוקי האפאצ'י לטוס.
 
על פי התחקיר, סיבת התאונה הינה בעיית התקנה במוט ההיגוי במסוק שהתרסק. על פי חיל האוויר מדובר בתאונה נדירה שמעולם לא הייתה כמוה בחיל. על פי אל"מ יואב, 45 דקות לאחר ההמראה של המסוק מבסיס חיל האוויר ברמון התנתק מוט ההיגוי. הצוות, כך על פי התחקיר, הבין שעליו לחזור לבסיס. רס"ן (מיל') זהר ז"ל הצליח להביא את המסוק לנחיתה ואז אבדה השליטה על המסוק והוא התרסק. רס"ן (מיל') זהר נהרג וסגן און נפצע באורח קשה. 
 
ככל הנראה, תקלה בהתקנת מוט ההיגוי גרמה לשחיקה לאורך זמן במוט ההיגוי וחהתרסקות. אל"מ יואב אמר עוד כי "אנחנו בקשר עם היצרן ועם צבא ארה"ב. הם בחנו אירועים מהעולם ותאונה כזו מעולם לא התרחשה באוויר בעולם". הוא ביקש להבהיר כי אין קשר טכני בין הסדק שהתגלה בעבר לבין התאונה הזו. "גיבשנו תהליך של חזרה לטיסות במערך האפאצ'י שכולל הדרכות לצוותי האוויר ולצוותי הקרקע ומח"א האלוף נורקין החליט להחזיר המערך לטיסה". 
 
אל"מ יואב הדגיש כי "עצם זה שדודי החזיר את המסוק לבסיס הצילה את חייו של סגן און. הוא עשה את זה בקשיים גדולים ואנחנו לא מכירים טייסים אחרים בעולם שהצליחו לעשות את זה".