בבחינה: רחפן לשמירה על מתקן ביטחוני סודי

לראשונה נבחנת יכולותיו של רחפן מתוצרת ישראל להגנה על מתקן ביטחוני סודי בישראל. על פי הדרישות, הרחפן יסייע במשימות שמירה והגנה ואיסף מידע במקרה של אירוע ביטחוני במתקן 

הרחפן של ארו סנטינל (צילום: ארו סנטינל)

מתקן ביטחוני סודי בישראל בוחן לראשונה יכולות של רחפן כחול-לבן למשימות שמירה והגנה על הגבולות החיצוניים של המתקן וגם לניטור ואיסוף מידע במקרה של אירוע ביטחוני במתקן.

הרחפן שנבחן הוא מדגם G2 של חברת AERO SENTINEL  ('זקיף אוויר'), שעשרות מרחפניה כבר טסים בארץ ובעולם אצל לקוחות ביטחוניים, צבא ומשטרה, יחידות מיוחדות וגם לקוחות אזרחיים לניטור חקלאות. מנכ"ל ארו סנטיטנל, ישראל וסרלאוף, מסר לישראל דיפנס כי החברה חתמה על חוזה אספקה עם מדינת במזרח אירופה להפעלת רחפן מתוצרתה על ידי כוחות מיוחדים של המשטרה באותה מדינה, בעיקר לסיוע בלחימה נגד טרור. החברה משתתפת בכמה מכרזים של האו"ם ושל מדינות באפריקה, וכן במכרז הפיתוח 'צור' של צה"ל לאספקת רחפן ליישומים צבאיים-בטחוניים.

ארו סנטינל פיתחה ומייצרת שלושה דגמי רחפנים בשלושה גדלים, שהמרכזי והנפוץ ביניהם הוא G2, רחפן הדגל של החברה, שמושבה בפתח תקווה. מדובר ברחפן קל משקל (3.6 ק"ג), ובו מטע"ד עם מצלמה יום/לילה תרמית, משך שהייה של 80 דקות באוויר, ארבעה מנועים חשמליים שקטים, תקשורת מוצפנת לטווח של חמישה ק"מ, רחפן VTOL הממריא ונוחת אנכית, מהירות שיגור הרחפן כשתי דקות, הכשרת מפעיל נמשכת שבוע בלבד. תחנת הקרקע היא מחשב  משימה ידני מוקשח, הכולל יכולת קליטת שידורי וידיאו, טלמטריה (נתוני טיסה) ומפה, קביעת נ"צ של המטרה. רחפן זה נחשב זול ומחירו הממוצע 35 אל, דולר.

במכרז הפיתוח 'צור' של צה"ל משתתפות כמה חברות, ביניהן ארו סנטינל, ועדיין לא נפלה החלטת פיתוח. מדובר במכרז לפיתוח רחפן רב-זרועי, שיידע לבצע מגוון משימות צבאיות. ארו סנטינל תשתתף גם במכרז של משטרת ישראל, האמור להיפתח בקרוב. המנכ"ל וסרלאוף מסביר, כי יחידות מיוחדות של המשטרה בארץ ובחו"ל מעוניינות ברחפנים למגוון משימות, בעיקר באירועי טרור: אחרי פיגוע טרור רחפן באוויר מסוגל לזהות טרוריסט נמלט ולעקוב אחריו, לאתר רחובות עמוסי תנועה ופנויים להכוונת תנועה בזמן חירום. זה כלי עבודה ליחידה המופעלת באירוע טרור עירוני.

יתרונות רחפן למשימות צבאיות: זיהוי עמדות צלפים, זיהוי כוחות אויב ו'כוחותינו', סיוע להתקדמות כוח התערבות, יכולת לרחף מעל מטרה. "בחזון ניתן לראות רחפן בכל טנק ויחידת ארטילריה להכוונת אש, רחפן עם מציין לייזר שיסמן מטרות ויכוון טיל למטרתו, ואפילו רחפן מתאבד-תוקף", אומר וסרלאוף.  יישומי חפן לחקלאות: ניטור שדות ענקיים כמו בסין או בארה"ב, זיהוי מזיקים, תכנון  השקייה בשטחים גדולים, הכוונת תנועת עובדים ואיסוף מידע על יבולים וגידולים.

מנכ"ל ארו סנטינל: "כבר היום טסים בעולם עשרות מיליוני רחפנים. זה העתיד -  רחפנים זעירים מגודל כף יד ועד גדולים יותר. לדעתי, העתיד בתחום הצבאי והאזרחי יהיה תמהיל נכון ויעיל של מל"טים גדולים, כבדים ויקרים עם רחפנים קטנים, קלי-משקל וזולים. בישראל  התחום עדיין בחיתוליו, אם כי מתפתח יפה ויש התחלות מבצעיות, למרות קשיים ועיכובים בירוקרטיים וקבלת החלטות איטית. יש המתנה להחלטות של הארגונים הגדולים - צבא, משטרה וארגוני הביטחון הגדולים – מה ירצו בעתיד מרחפנים ולאלו משימות ייעדו אותם".  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית