מטוס חמקן 'אדיר' F-35 ביצע תדלוק אווירי ממטוס תדלוק 'ראם'

לראשונה בשמי ישראל, מטוס F-35,"אדיר", עובר סידרת ניסויים בתדלוק אווירי לאור יום ממטוס תדלוק 'ראם'. ביטאון חיל האוויר דיווח כי בשלב הבא ייערכו ניסויי תדלוק אווירי בשעות חשיכה

תיעוד ניסוי התדלוק (צילום: טייסת מנ"ט, מתוך אתר ביטאון חיל האוויר)

מטוס חמקן 'אדיר', מסוג F-35, עובר לראשונה סידרת ניסויים בתדלוק אווירי לאור יום ממטוס תדלוק 'ראם'. בשלב הבא ייערכו ניסויי תדלוק אווירי בשעות חשיכה. מטוסי 'אדיר' בבסיס נבטים עוברים ניסויים שונים לקראת הכרזתם כמטוסים מבצעיים, ואחד הניסויים המורכבים הוא תדלוק אווירי. האחראית לניסוי זה ואחרים היא טייסת מנ"ט (מרכז ניסויי  טיסה) בבסיס תל נוף. הניסוי היה משותף למטוסי 'אדיר' ו'ראם' בטייסות 'נשר הזהב' ו'ענק המדבר'.

בביטאון חיל האוויר דווח כי עד כה קלט חיל האוויר חמישה מטוסי 'אדיר', ועוד שנים אמורים לנחות בבסיס נבטים בסוף החודש. ניסוי תדלוק אווירי בודק את היבטי איכות ההטסה ועומס העבודה במטוס ה'אדיר' ובמטוס המתדלק בתנאי יום ולילה, אם כי הניסוי הראשון בוצע לאור יום. ה'ראם' המתדלק הוא מטוס גדול, שמנועיו יוצרים מערבולות אוויר, ולכן יש לוודא ששני המטוסים יוכלו לפעול ביחד ולציית זה לפקודות של זה.

פתח התדלוק במטוס 'אדיר' נמצא בגב המטוס. צינור התדלוק ('בום') מתחבר לפתח כשהוא מכוון על ידי מפעיל במטוס המתדלק, ואז מתבצעת העברת הדלק. במטוס חמקן משימת התדלוק מסובכת יותר מאשר במטוסי קרב אחרים, כיוון שהמטוס כולו עשוי מחומרים מרוכבים, ולכל נגיעה לא נכונה של צינור התדלוק בגוף החמקן עלולה להיות השלכה שלילית על המטוס המתודלק.

תדלוק אווירי מעניק למטוסי קרב דוגמת 'אדיר' את היכולת לממש את הזרוע הארוכה של חיל האוויר. יש חשיבות אסטרטגית למטוס תדלוק הנמצא באוויר ויודע להאריך את זמן הפעולה של מטוס הקרב ולתת לו טווח פעולה יותר גדול. טייסת מנ"ט (מרכז ניסויי טיסה) היא האחראית לסדרת הניסויים שעוברים מטוסי 'אדיר' לקראת הכרזתם כמטוסי קרב מבצעיים לכל דבר.