צפון קוריאה ואיראן גרעיניות יהיו מחוסנות ממרד אזרחי נגד השלטון. דעה

http://www.rodong.rep.kp/ko/index.php?strPageID=SF01_02_02&newsID=2017-08-15-0001_photo

כאשר איראן תהיה גרעינית ידרשו מקבלי ההחלטות ואנשי המודיעין בישראל לחזור להתבונן באירועי המשבר הנוכחי בין קוריאה הצפונית לארה"ב. במשבר זה ניכר שארה"ב עומדת חסרת אונים מול המשך ההתעצמות היכולות הגרעיניות של קוריאה הצפונית.

א-סימטריה בין הכוח הגרעיני של שתי מדינות אלה לא מונע מצפון קוריאה לקרוא תגר על האמריקנים ומגבלות האפקטיביות של ההרתעה האמריקנית מול קוריאה הצפונית מתגלות במערומהן. האם קוריאה אכן עלולה ביום מהימים לעשות שימוש ביכולותיה הגרעיניות ולתקוף את קוראיה הדרומית, יפן או ארה"ב? האם איראן גרעינית עלולה לעשות זאת?

חוקרים ופרשנים טוענים בלהט שההתנהלות של הצפון קוריאנים ושל האיראנים רציונלית. הרציונל שמניע את מעשיהן הוא שימור ההגמוניה של המשטר בכל מחיר. אם מטרת פעולותיהם של משטרי איראן וקוריאה הצפונית היא שימור המשטר - שימוש בנשק גרעיני מנוגד ליצר שימור עצמי זה. לכאורה, לעולם לא תהיה להם סיבה לעשות שימוש בנשק גרעיני מול אוייב בעל יכולות גרעיניות.

כלי למניעת התקוממות עממית

בדיון זה נראה כיצד נשק גרעיני יכול להוות כלי בידי משטר טוטאליטרי למניעת התקוממות עממית או מרד פנימי וכן נראה כיצד כוח גרעיני בידי משטר טוטאליטרי, רציונלי ככל שיהיה, יכול להוביל למלחמה גרעינית.

ההנחה שמדינות ימנעו משימוש בנשק גרעיני מול מדינות אחרות בעלות יכולת גרעינית - מתבסס על עקרון ה- MAD  (Mutual Assured Destruction) . עקרון זה קבע, שמכיוון שארה"ב ולברה"מ יכולת מלאה להשמיד זו את זו באמצעות נשק גרעיני - הן חייבות להמנע ואכן ימנעו לתקוף בנשק גרעיני אחת את רעותה.

על פי עקרון זה - כל התקפה גרעינית, גם מוגבלת בהיקפה, עלולה להביא להשמדת שתי המדינות (ובדרך – את העולם כולו). יש הטוענים שלמעשה כך ניצל העולם משואה גרעינית וגם ממלחמות קונווציונליות מיותרות ישירות בין הגוש הסובייטי לברית נאט”ו – שלום גרעיני. 

האם ניתן לגזור גזירה שווה בין עקרון ה- MAD שהתקיים במאבק הבין גושי עד שנות ה- 90 לבין המצב בין ארה"ב לקוריאה הצפונית או בין ישראל ואיראן הפוסט גרעינית? במילים אחרות – האם היכולת הגרעינית של צפון קוריאה ובעתיד של איראן תביא ל"שלום גרעיני" מול יריביהן?

איראן וקוריאה הצפונית נזקקות לנשק גרעיני בכדי להבטיח את יכולתן לשרוד מול לחצי המערב והסכנה המתמידה של פלישה מערבית לשיטחן. כך לפחות לתפיסתן. שתי המדינות חוו ניסיונות התערבות מערביים וצפו כיצד ארה"ב פלשה לעירק באמתלות שונות. נחישתן להשיג את הנשק הגרעיני האפקטיבי יביא לשיטטתן להרתעת ארה"ב מלהתערב בענייניהם או לפלוש ויש לכך תימוכין.

המשבר הנוכחי מדגים זאת היטב – כאשר ארה"ב מניחה שיש לקוריאה נשק גרעיני ויכולות שימוש אפקטיבי בנשק כזה – אין לה כלי לחץ מלחמתיים אמיתיים בכדי ללחוץ על קוריאה הצפונית וכל שנותר לממשל הוא לנפנף ידיים ולהוסיף סנקציות כלכליות. ההרתעה הגרעינית של קוריאה עובדת בעוד שההרתעה הגרעינית של ארה"ב אינה אפקטיבית מספיק בכדי למנוע מקוריאה להקצין או להמשיך את פיתוח הנשק הגרעיני.

למרות שניתן ליחס רציונליות למשטרים אלה כל עוד שלטונם בטוח בעיניהם, כדאי לחשוב כיצד יפעלו אותם משטרים כאשר יחושו שהמשטר בסכנה. מה יקרה אם יתקיים מרד או הפיכה או התקוממות עממית נגד האייטולות או של שלטון הפחד הקוריאני והחרב תהיה על צווארם?

אין מומחה אחד בעולם שיכול לקבוע בוודאות קרובה שהם לא יבחרו לעשות שימוש בנשק גרעיני נגד אוייבהם האמתיים או המדומים בכדי לשים למרד קץ. מלחמה גרעינית תוכל במקרה כזה לפתור את הדיקטטורים הטוטליטריים מאימת איבוד שלטונם.

היטלר, סאדאם, קדאפי, אסד – כיצד הם היו פועלים אם היה בידהם נשק גרעיני לפני איבוד שלטונם? האם נולד המומחה שיכול להבטיח שלא היו משתמשים בו בכדי להסיט את הסכנה לשלטונם הצידה? באופן עקרוני אין דרך לשלול אפשרות זו. לכן, המערב צריך לזכור שאיראן והן קוריאה גרעיניות עלולות לעשות שימוש בנשק גרעיני לפחות בתרחיש שיתקיים איום ממשי על שילטונם.

התקוממות תחייב מכה מקדימה גרעינית?

האם אנשיו של סטאלין מנעו אותו מלחסל 10 ל- 30 מיליון רוסים כדי להבטיח לכאורה את שלטונו? האם משמרות המהפכה ימנעו זאת מחמנאי או יורשו, האם אנשיו של המנהיג הקוראיני יעיזו להמרות את פיו כאשר יורה על שימוש בנשק גרעיני נגד ארה"ב או בנות בריתה בכדי לעצור מרד נגדו?

האפשרות שבמקרה של מרד נגד השלטון המרכזי במדינות כגון קוריאה הצפונית או איראן יגרום לשליטים לעשות שימוש בנשק גרעיני מביאה לתוצאה מעניינת - מרד נגד השלטון המרכזי של מדינה טוטאליטרית גרעינית – יחייב את המערב לשקול מכה מקדימה גרעינית. בגלל נושא הגרעין - למעשה מדינות המערב יעדיפו יציבות שלטונית בצפון קוריאה ובאיראן על פני הפיכה או סכנת מרד.

במדינה טוטאליטרית גרעינית המערב או ישראל יעדיפו יציבות שלטונית על פני כאוס. אם לא די, גם מורדים פוטנציאלים יחששו שהמרד ידחוף את העריצים לפעול למלחמה גרעינית עם האוייב החיצוני ובכך לעצור את המרד. האיום בעצם קיומו של שימוש בנשק גרעיני יכול להפוך לכלי ריסון פנימי של התקוממות עממית או צבאית. מאידך, שליטה בו, עשויה להיות תנאי להתקוממות בעלת סיכוי.

מכיוון שתפקידו של הנשק הגרעיני הוא להגן על השרידות השלטונית של המשטרים במדינות טוטאליטריות – הוא גם עשוי לשמש ככלי "יום הדין" של המשטר כאשר הוא ירגיש בסכנה קיומית.  על רקע זה ניתן לשער כי משטר טוטליטרי שבידיו נשק גרעיני, חסין כמעט לחלוטין מהתקוממות עממית או התערבות מעצמתית חיצונית שאינה מלווה בשליטה על ארסנל הנשק הגרעיני. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית