עסקת ענק: מערכות לחימה בהיקף של כ-1.5 מיליארד ₪ להגנה על ה"מים הכלכליים"

משרד הביטחון הודיע כי ירכוש מערכות לחימה מהתעשיות הביטחוניות בישראל בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקלים כחלק מהתוכנית להגנה על מרחב ה"מים הכלכליים" של ישראל. עסקאות הרכש יושלמו עד שנת 2017 ויכללו מגוון רב של מערכות יירוט, ל"א, שליטה ובקרה, תוכנה, תקשורת, ניווט ועוד

צילום: AP

מנהל הרכש במשרד הביטחון ירכוש מערכות לחימה מהתעשיות הביטחוניות הישראליות בהיקף של כ-1.5 מיליארד ש"ח. על פי הודעת משרד הביטחון, עסקאות הרכש יושלמו עד שנת 2017 ויכללו מגוון רב של מערכות יירוט, ל"א, שליטה ובקרה, תוכנה, תקשורת, ניווט ועוד. זאת במטרה להשלים את ייצורן עד להגעת הספינות הראשונות לישראל החל משנת 2019.
 
פרויקט הגנה על מרחב 'המים הכלכליים' של מדינת ישראל כולל, לצד רכש 4 ספינות המגן מגרמניה, גם רכש משמעותי ביותר של מערכות לחימה מהתעשיות הביטחוניות הישראליות, בהיקף של כ- 1.5 מיליארד ₪, כמחצית מתקציב הפרויקט שאישרה הממשלה. עוד בשלב תכנון הפרויקט, מנהל הרכש במשרד הביטחון עמד על כך שהרוב המוחלט של מערכות הלחימה בספינות יהיו מתוצרת כחול לבן, באופן שיזרים תקציבי רכש גדולים לתעשיות הביטחוניות ויישמר מאות רבות של מקומות עבודה.
 
בימים האחרונים השלימה יחידת סגן ראש מנה"ר לרכש אוויר וים שני מכרזים ראשונים: חברת אסטרונאוטיקס מפתח-תקווה זכתה במכרז לפיתוח ואספקת מערכת הפצת נתוני ניווט לספינות ה'סער 6'. המערכת שתפתח החברה, תלקט את נתוני הניווט השונים, באמצעות חיישנים שיותקנו בספינות, ובעזרת תוכנה מתקדמת וייחודית של היתוך מידע תספק את נתוני הניווט המיטביים ליחידות השונות בספינה. חברת רפאל זכתה במכרז לפיתוח מערכות תקשורת- קשר הפנים וקשר החוץ של הספינות בספינות.
 
בימים אלה מקיים מנהל הרכש מכרזים והליכי רכש למגוון רחב של מערכות, שיותקנו אף הן בספינות המגן, בהן: מערכות ל"א (לוחמה אלקטרונית), מערכות הגנה ויירוט, מחשוב תוכנה, תשתיות, שו"ב (שליטה ובקרה) ועוד. זאת במטרה להשלים את הליכי הרכש עד לסוף שנת 2017, שנה לפחות לפני הגעת הספינה הראשונה לישראל.
 
שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר כי "משרד הביטחון והתעשיות הביטחוניות הם ממנועי הצמיחה המרכזיים בישראל. עסקאות הרכש הללו לטובת פרויקט המים הכלכליים - פרויקט שבו צה"ל יגן על אסדות הגז, ויש לו משמעות רבה לכלכלת המדינה ולביטחונה - הן עדות נוספת לכך. לכן יש חשיבות עצומה להמשך ההשקעה בתעשיות הביטחוניות המצוינות והמתקדמות, שמפרנסות עשרות אלפי משפחות באופן ישיר ועקיף בכל רחבי הארץ, מכניסות לכלכלת המדינה מיליארדי דולרים מדי שנה, ומהוות נדבך משמעותי בעוצמה הישראלית".
 
סמנכ"ל וראש מנהל הרכש במשרד הביטחון, אל"מ (מיל') אבי דדון הוסיף כי "מנהל הרכש פועל באינטנסיביות, יחד עם זרוע הים, להשלמת ההצטיידות במערכות הלחימה המיועדות לספינות ה'סער 6' בלוחות הזמנים שנקבעו. משרד הביטחון חרט על דגלו להעמיק את הרכש בישראל, גם במצב של שוק תחרותי קשה מול היצע בינלאומי רחב ובתקציב שקלי, ככל הניתן".
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית