פרס ביטחון ישראל הוענק למפתחי פרויקט "חץ 3"

בטקס חגיגי הוענק הפרס לאנשים שעמדו מאחורי הפיתוח של "חץ 3" – המשמש שכבת היירוט העליונה של ישראל במערת ההגנה האווירית. נשיא המדינה לזוכים: "הציבור הישראלי אינו יודע עד כמה הוא חייב לכם". הפרס הוענק במקביל לפרויקט עלום שם שפותח ויושם על ידי משרד רוה"מ ואגף המודיעין
פרס ביטחון ישראל הוענק למפתחי פרויקט "חץ 3"

צילום: משהב"ט

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, שר הביטחון אביגדור ליברמן, הרמטכ"ל רא"ל גדי אייזנקוט ומנכ"ל משרד הביטחון אלוף (מיל') אודי אדם, העניקו הערב בטקס חגיגי בבית הנשיא בירושלים, את פרס ביטחון ישראל- הפרס היוקרתי ביותר במערכת הביטחון, עבור פרויקטים ופעילויות שתרמו לביטחון המדינה ולשמירה על עוצמתה ויתרונה האיכותי בשדה הקרב, הן בהיבט הטכנולוגי והן בהיבט המבצעי. 
 
השנה, השנה ה-60 להענקת הפרס, הוא הוענק למפתחי פרויקט "חץ 3" – שמומש על ידי שילוב של תעשיות ביטחוניות (התעשייה האווירית-קבלן ראשי, תעש ורפאל), מנהלת 'חומה' במשרד הביטחון וחיל האוויר. 'חץ 3' משמש כשכבת יירוט עליונה של מדינת ישראל במערך ההגנה האווירית, ומיועד ליירט טיל קרקע-קרקע ארוכי טווח. פיתוח '"חץ 3" הינו הישג טכנולוגי פורץ דרך מרשים ביותר ובעל תרומה אסטרטגית ייחודית לביטחון מדינת ישראל.
 
פרס נוסף יוענק עבור פרויקט אשר פותח ויושם ע"י משרד ראש הממשלה ואגף המודיעין. הפרויקט התאפשר בזכות תעוזה מבצעית יוצאת דופן, ששולבה עם חדשנות טכנולוגית מרשימה ביותר. המערכת מתמודדת בהצלחה עם מגוון גדול של איומים עליה ותרומתה לביטחון ישראל הינה ייחודית.
 
ציון לשבח יוענק לפרויקט שנהגה ופותח ע"י משרד ראש הממשלה, צה"ל ומשרד הביטחון ומומש ע"י גורם אזרחי. לפרויקט יש תרומה מבצעית שאין בה די להצדיק הענקת פרס ביטחון ישראל, אך הופגנה בו חשיבה מקורית בלתי שגרתית ויוצאת דופן, מהסוד שפרס ביטחון ישראל רוצה לעודד ולטפח.
 
 
נשיא המדינה, ראובן ריבלין אמר בנאומו בטקס: "הציבור הישראלי אינו יודע עד כמה הוא חייב לכם, הזוכים. מי שחי באזור שלנו יודע שעלינו להיות זריזים יותר, חדים יותר ומתוחכמים יותר כדי לנצח את מבקשי רעתנו. בחרתם להקדיש למדינה את כוחות היצירה שלכם. לא לעשות לביתכם, להמתין עם האקזיט. בשנת 2017 אין זה מובן מאליו. בעידן הזה מי שמקדיש את עצמו את יצירתיותו את יזמותיו את חלומותיו לביטחונה של ישראל ראוי להוקרה ולכבוד ומעל לכל לחיבוק גדול מכל אזרחי ישראל. 
"כוחה של מדינת ישראל היה בהכרה הברורה של ראשיה כי עלינו לצעוד תמיד צעד אחד לפני האויב. אוי לנו אם זה יהיה רק בתחומי הטכנולוגיה והיכולות הצבאיות. על ההנהגה הישראלית לוודא כל העת כי איננו נתפסים לשאננות. כי החשיבה על עתידנו אינה מתאבנת וקמלה. אנחנו צריכים לוודא שאנחנו מקפידים על תכנון וחשיבה אסטרטגית. איך אנחנו מציירים את העתיד, איך יחיו הנינים שלנו והנכדים שלהם ומה הם יחשבו כשהם יקראו עלינו בספרי ההיסטוריה".
 
שר הביטחון, אביגדור ליברמן אמר לזוכים כי "העיקר הוא היתרון היחסי, והיתרון היחסי שלנו זה המוח היהודי, לא גודלה של המדינה  ולא גודל האוכלוסייה. אתם, הזוכים, אחראיים למוח היהודי, וכל מה שראינו כאן זו תוצאת עבודתכם.  אם אתה אינך יודע לפתח את היתרון היחסי שלך, אתה לא שורד בתחרות הפרועה שקיימת גם בעולם ובמיוחד באזור שלנו ". 
 
 
מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אודי אדם הוסיף "אתם, מקבלי פרס בטחון ישראל, אתם הסמן הימני לעליונות זו ואתם הקטרים המושכים את קרונות הידע, המקצועיות, החשיבה היוצרת ופורצת הדרך, למחוזות בהם מדינת ישראל הינה מעצמה טכנולוגית מובילה בעולם. עבודתכם, מרביתה סמויה ותישאר כך עלומה לדורות הבאים, אך כלל העובדים העובדות המשרתים והמשרתות פה, וכלל הציבור, יודעים היטב את התרומה העצומה לעליונות המבצעית של צה"ל וכוחות הביטחון. הוכחתם שוב שאף השמיים אינם הגבול. כלל הפרויקטים היום מבצעיים 'חיים ונושמים' ומאתגרים בהצלחה רבה את המערכות שכנגד יום יום ושעה שעה".
 
מערכת ה'חץ' מהווה נדבך מרכזי במערך ההגנה הרב שכבתית של מדינת ישראל, כאשר מיירט 'חץ 3', תוכנן להוות את שכבת ההגנה העליונה מפני איום הטילים הבליסטיים. מיירט 'חץ 3', הנחשב לאחד המיירטים הטובים בעולם, הינו בעל יכולות טכנולוגיות פורצות דרך בקנה מידה עולמי. יכולת היירוט שלו הינה ארוכת טווח יותר, גבוהה יותר (הרחק מעל האטמוספרה) ומדויקת הרבה יותר. כניסתו של מיירט 'חץ 3' למערך המבצעי של חיל האוויר מהווה קפיצת מדרגה משמעותית למעטפת ההגנה האווירית של מדינת ישראל.
מערכת חץ 3 פותחה ע"י מנהלת 'חומה' במפא"ת יחד עם הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים (MDA). עוד שותפים  לפרויקט: הקבלן הראשי לפיתוח מערכת הנשק ומיירטי 'חץ' הינו מפעל מל"מ של התעשייה האווירית , אשר פועל בשיתוף חברת אלתא –חטיבה וחברת בת של התעשייה האווירית, האחראית על מערכת הגילוי המכ"מי. חברת אלישרא מבית אלביט מערכות פיתחה את מערכת הניהול הירי . חברות תעש מערכות ורפאל שותפות לייצור המיירט. חברת בואינג האמריקנית, המהווה שותף אסטרטגי בפיתוח 'חץ 3', נטלה אף היא חלק בפיתוח מרכיבים במיירט החדשני. 
 
את רעיון הענקת פרס ביטחון ישראל, הגה ראש ממשלת ישראל הראשון, דוד בן גוריון, שרצה להעניק ביטוי לתרומת אנשי הפיתוח לביטחון מדינת ישראל. הפרס נקרא על שמו של אליהו גולומב ז"ל, מפקד ארגון 'ההגנה'.
עד השנה זכו בפרס 178 פרויקטים (כולל שני הפרויקטים של השנה) . ולמעלה מ-1000 חתנים וכלות זכו בפרס, מהם 14 על מפעל חיים. 52 איש זכו בפרס פעמיים. 7 אנשים זכו יותר מפעמיים.
בין הפרויקטים שזכו בפרס ביטחון ישראל בעבר ניתן לציין את העוזי, הגליל, מטוס הכפיר, טיל הגבריאל, טיל הפופאי, טנק מרכבה סימן 3, משפחת טילי אוויר-אוויר של רפאל החל משפריר (בשנות ה-60) וכלה בפיתון 4 (בשנות ה-90), מערכות ההגנה מפני טילים- ה'חץ' ו'כיפת ברזל, מערכת 'מעיל רוח' להגנה אקטיבית על טנקים ונגמ"שים מפני ירי טילי נ"ט, מערכת צי"ד ועוד.
 
****
תמונה 1: דנה שרגא, משרד הביטחון
תמונה 2: דובר צה"ל

אולי יעניין אותך גם