המאגר כבר כאן. די עם ההפחדות. דעה

bigstockphoto.com

זהו. המאגר הביומטרי יצא לדרך. כל ההפחדות והקמפיינים והעתירות לבג"צ.. הכל לא רק שאפילו לא עוטף דגים, אלא אשכרה נזרק לפח האשפה של ההיסטוריה.

מתנצלת מראש בפני ראשי המאבק, צריך להגיד את האמת, נכשלתם. נכשלתם בגדול. ההפחדות שלכם מעדת "כשהמאגר ידלוף יוכלו להרשיע אתכם בכל דבר" פשוט לא הצליחו להשפיע על דעת הקהל הרחב. לא הגיעו אליו ולא באמת הפחידו אותו.

בדבר אחד אני יכולה להסכים אתכם. עצם קיומו של המאגר שווה בחינה מעמיקה וכן, מסכן את המידע שישמר בו. נכון. שנים התחנכנו על גישת "הכל פריץ" והמאגר לא יהיה חריג בהקשר זה, אבל בחייכם, בין מאגר פריץ ותרחישי שחיתות אחרים, לאיומים ששחררתם על "טביעת אצבע מכוס מים בבית קפה שתגיע לזירת רצח והופ אתם בקלבוש" יש מרחק גדול ועצם קונספט ההפחדה הוא לעג לרש.

בכנות, גם אתם לא מאמינים שהסיכוי שחוקר משטרה יטפס על אדם נורמטיבי מהישוב רק בגלל שטביעת האצבע שלו, מאותה כוס מים, נמצאה בזירת רצח. תכלס, זו יופי של התחלה לסרט הוליוודי. המציאות, וגם אתם יודעים, קצת יותר מורכבת מזה.

במסיבת עיתונאים, סמוך למועד פקיעת התאריך שאפשר הנפקת תעודות זהות\דרכונים רגילים, דיווחה רשות האוכלוסין וההגירה, שמרגע תחילת הנפקת תעודות ביומטריות (לפני 3.5 שנים) הונפקו 905,730 תעודות זהות ביומטריות, 950,506 דרכונים וסה"כ נכנסו למאגר 1,207,288 זהויות ביומטריות. בני 40-59 הם המאמצים המובילים של השינוי (290,541 תעודות זהות, 242,205 דרכונים) ויותר גברים מנשים העדיפו את תעודת הזהות הביומטרית (499,132 שהם 55% לעומת נשים 406,598) כשדרכון ביומטרי זוכה ליתרון של 2% בלבד לטובת הגברים.

הביקורת הציבורית, בטח זו שמגיעה מאנשי המקצוע, חייבת להילקח בחשבון אבל לא כאיום או הפחדה. בפועל, הנתונים מוכיחים שמרבית הציבור כלל לא נחשף או בואו נהיה כנים, לא באמת התרגש מקמפיין ההפחדה. אנחנו ישראלים. אנחנו רגילים לתפוס קסאמים בשיניים. טביעת אצבע שתדלוף, כך לפחות מסתבר, לא באמת מלחיצה את הציבור אבל, וזה אבל חשוב, יתכן מאוד שאם הקמפיין שהובילו המתנגדים היה מבוצע אחרת. בנועם. בהעמקת המודעות. במתן מידע. נטו. אמיתי. לא מאיים. אולי התוצאה היתה שונה. אולי היתה גורמת לאנשים לחשוב ולא להאטם.

יתכן וראשי המאבק היו צריכים לשקול גישה אחרת. דווקא פרו-אקטיבית. כזו שאומרת "טוב, יש פה החלטת ממשלה שלא ניתן לשנות אז לפחות בואו ונצלו את כל שנות הוותק והניסיון שלנו כדי לשתף ידע. לחשוב ביחד על נהלים שמניסיוננו, בשווקים הביטחוניים והעסקיים המורכבים שבהם אנחנו פועלים, משיגים תוצאות טובות יותר. תעזרו בנו להכיר טכנולוגיות חדישות. אפילו כאלה שנמצאות כרגע בפיתוח". אולי.

ככלל, אין כל רע בקמפיינים שליליים. יש להם את אחוזי ההצלחה שלהם אבל כשרואים שקמפיין לא ממריא ומצליח לשכנע רק את המשוכנעים, שווה לבדוק את תכנון המסלול, דבר שלא נעשה במקרה הזה וחבל.

הכותבת מלווה ומייעצת לחברות סייבר וטכנולוגיה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית